Ik hoor geregeld over de scanner de AC de codes doornemen, zonder dat mijn (pieper) alarmontvanger afgaat
De brandweer in Nederland maakt voor het activeren van alarmontvangers en het selectief oproepen en identificeren van voertuigen gebruik van de zogenaamde 5-TVO ofwel 5-toonvolgordesysteem. Zoals de naam al doet vermoeden bestaat iedere "tooncode" uit een vijftal cijfers. Om de uitgifte van de codes in goede banen te leiden heeft de Directie Brandweer van het ministerie van Binnenlandse Zaken een aantal richtlijnen aangegeven voor het opbouwen van de code.
De eerste twee cijfers van de 5-tvo liggen per regio vast, deze zijn door de Directie Brandweer toegewezen.
De volgende drie cijfers geven aan of we te maken hebben met een alarmontvanger of een voertuig. De drie cijfers zeggen ook iets over het soort voertuig, dit nummer wordt in de meeste gevallen ook als "roepnummer" gebruikt.
Bron: vbb
De 5tvo codes activeren dus de alarmontvangers, maar deze zelfde codes draaien ze dus ook proef. Ik denk (ik ben geen centralist) dat de code deels wordt versleuteld of iets dergelijks. Maar de enige die dit definitief uitsluitsel over kan geven is een centralist.