Reanimatie van een duiker

Auteur Topic: Reanimatie van een duiker  (gelezen 7678 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Gepost op: 3 februari 2004, 01:53:18
Naar aanleiding van dit bericht een vraag:

Duikongeval bij Zeelandbrug eist leven
Maandag 2 februari 2004
Een nog onbekende man is maandagmiddag bij een duikongeval bij de Zeelandbrug om het leven gekomen.

De man was samen met zijn buddy in de Oosterschelde bij Zierikzee aan het duiken toen de man rond half een onwel werd. De buddy kreeg het slachtoffer samen met een omstander aan de kant. Reanimatie door de buddy en later ambulance- en traumahelikopterpersoneel mocht niet meer baten.
De man kreeg in het water vermoedelijk een hartstilstand. Twee ambulances, een traumahelikopter, brandweer Zierikzee en de duikploeg van de Goese brandweer waren ter plaatse.

De vraag:
Als iemand onder water een hartstilstand krijgt, is de reanimatie dan gedoemd te mislukken? Onder water is er toch een druk op je lichaam, wat wellicht een uitwerking op het hart en bloed heeft?
Ik verwijs niet per definitie naar deze reanimatie, maar door dit bericht vroeg ik me dat af.
En zijn er nog andere ziektebeelden waarbij de gevolgen ernstiger kunnen zijn? Bijvoorbeeld een CVA, hartinfarct, maagbloeding etc.
Een beetje moeilijk onderwerp misschien, maar met al die kundige mensen hier, lijkt me dat geen probleem. ;)

Christian

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2004, 23:47:36
Bij een aantal meters onder water is de druk op het lichaam, en dus de grote- en minder grote (stevige) vaten hoger dan op het landoppervlak op zeeniveau (nederland dus). Door die hogere druk kunnen er extra problemen of verergering van het bestaande letsel ontstaan bij een bloedige/niet-bloedige CVA, myocardinfarct e.d.  daarbij is reanimeren onder water zeer moeilijk uit te voeren, het water zit het masseren etc behoorlijk in de weg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Ton d Breejen

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2004, 01:02:34
Het water zit niet alleen in de weg, maar door dat je onder water 'neutraal' bent (Dus gewichtloos) kun je nagenoeg geen druk uitoefenen omdat je jezelf wegdrukt ipv de kracht omzet in compressie.

Tevens is het zo goed als onmogelijk onderwater te beademen zonder de longen vol te blazen met water.

Bij zo'n probleem gewoon een gecontroleerde zwemmende noodopstijging maken (Let op dat S.O. wel continue doet uitademen) en aan de kant verder handelen.

Decompressie ziekten zijn voor later zorg en doordat je erop bedacht bent , goed te behandelen.

Ton.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2004, 19:36:20
Sorry, ik heb me niet goed uitgedrukt, geloof ik.
Ik bedoelde niet de eanimatie onder water, dat gaat niet, dat snap ik zelfs. ;D
Maar ik bedoelde dus de reanimatie als het so al aan de kant of aan boord van een boot is en of de druk die ten tijde van het duiken op het lichaam is uitgeoefend nadelige gevolgen hebben voor het resultaat van de reanimatie.

Ik begrijp uit het bericht van Joffry dat de bloedvaten het in zo'n geval zeker zwaarder te verduren hebben. Dus eigenlijk heb ik al antwoord op m'n vraag. ;)

Christian

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2004, 21:33:49
Eenmaal op de vaste wal is er geen direct drukprobleem meer door het water, wel kunnen de gevolgen daarvan nog nawerken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

rob dierenambulanc

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2004, 21:54:37
Ik heb het slachtoffer van dit noodlottige voorval persoonlijk goed gekend. Hij was jaren actief als gemeente raadlid voor de D66 in Dordrecht. Ik wens de familie en nabestaanden heel veel sterkte met dit grote verlies.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2004, 22:01:41
Een duiker, met een hartstilstand onder water ontdek je als een bewusteloze duiker..
je can onder water geen circulatie controlleren.

De bewusteloze duiker moet eerst naar uit het water..  Een rustige en gecontroleerde opstijging moet je maken en de tijdig de trimvesten van jezelf als duiker als die van de bewusteloze duikers tijdig ontluchten..
Zorg dat de ademautomaat in de mond van het slachtoffer blijft zitten..

Een gecontrolleerde zwemmende noodopstijging (Misschien begripsverwarring) is niet nodig omdat je zelf in deze casus voldoende lucht hebt.

Dus een rustige opstijging, dat brengt je zelf en je slachtoffer niet verder in problemen. Een deco stop natuurlijk overslaan..

Aan de oppervlakte je eigen trimvest en die van het slachtoffer opblazen en lood gordels lozen..
Al zwemmend naar de kant luchtweg openhouden en de duiker ontdoen van z'n masker, vest.
Indien tijd over en nog niet aan de wal. kan je reddingsbeademingen geven.. (dit is wel erg inspannend..)
Aan de wal of boot start je reanimatie met 100% zuurstof..
(Duikers hebben meestal een zuurstof set bij zich..)

Let ook ALTIJD op de toestand van de buddy of redder duiker.. Die hebben vaak toch een relatieve snelle opstijging gemaakt.

Een kleine correctie op Joffry Ambu-Vpk.  De druk verschillen onder water hebben niet zozeer een invloed op de vaatwanden, maar meer op de luchthoudende holtes in het lichaam en een invloed op de in vloeistof (lees bloed) opgeloste gassen.. Dit geeft (in de diepte in de wateren NL) eigenlijk alleen problemen bij te snelle opstijgingen (drukvermindering). (Denk aan de cola fles die snel word opengemaakt).

De reanimatie staat niet echt in goed gesternte als kamerdef. of stilstand al onder water heeft plaats gevonden.  Vaak kan lucht niet meer ontsnappen bij een cardiale stilstand om dat de ademhaling dan ook stopt. De ingeademd lucht blijft meestal toch in de longen zitten en zorg daar mogelijk voor een longoverdruk verwonding.  
De overlevingskans is dan klein.. We starten natuurlijk...

Dennis

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2004, 10:37:14
Er zijn allerlei technieken om een bewusteloze duiker naar de oppervlakte te krijgen. Dit leert in principe elke duiker tijdens zijn opleiding. Dit wordt tijdens de Rescue Diver cursus nog eens verder uitgediept. Onder water kan je niet controleren of er een circulatie is, dus behandel als bewusteloze duiker. Tijdens het opstijgen wordt de druk in de longen groter en zal de lucht ontsnappen via de normale weg en zul je waarschijnlijk geen longoverdruk verwonding oplopen. Als je opgestegen bent en aan de oppervlakte bent ga je het slachtoffer 'pellen'. Dus ontdoen van alle uitrusting. Er is dan een manier om het slachtoffer te beademen totdat je aan de kant bent. Dus gelijk starten. Net als alle ander reanimaties........ als je niet begint redt hij/zij het nooit. Als er omstanders direct beginnen met de reanimatie heb je een betere kans van slagen.
Het enige probleem met een 'drenkeling' is dat de longen vol water kunnen staan. Verder is er niet veel verschil met een droge reanimatie.

mvg Dennis
amb vplk.
rescue diver

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2004, 22:29:40
Dennis,

Ik heb begrepen dat in veel gevallen de duikreflex (verkramping van de stembanden) dit voorkomt.

In hoeverre is dat wel of niet waar

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2004, 08:44:19
Dennis,

De duikreflex is een vrij ingewikkeld mechanisme van het lichaam. Het zorgt er in ieder geval voor dat door aanraking van koud water het lichaam minder zuurstof verbruikt en reanimaties van drenkelingen na langere tijd nog zinvol zijn.
Duikreflex is echter geen automatisme en treedt vooral op bij kinderen.

De verkramping van de stembanden (laryngospasme) zorgt er inderdaad voor dat er geen water in de longen kan komen. Maar dit heft zich op na verloop van tijd. Door zuurstof tekort verslappen de spieren en krijgt het so alsnog water binnen.

Wellicht dat er nog deskundigen zijn die dit verhaal verder kunnen aanvullen of verbeteren.

Rader