Bezuinigingen op brandweer A'dam: personeel voelt zich niet veilig

Auteur Topic: Bezuinigingen op brandweer A'dam: personeel voelt zich niet veilig  (gelezen 20584 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #20 Gepost op: 8 juli 2009, 23:34:31
Wat betreft de 7e man is dit misschien wel een luxe positie maar ook wel weer handig.

Over het algemeen werken wij bij binnenbranden met een binnenaanval bestaande uit 4 personen, dus 1 t/m 4. Het RV zal indien dit mogelijk is dan assisteren bij een eventuele waterwinning op te bouwen.

Een 7e man kan dus zeker zijn meerwaarde hebben. Nu weet ik niet de procedure in Amsterdam of daar ook 3 en 4 direct mee naar binnen gaan, of dat dit alleen om de 7e man gaat die als derde volgt?


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 8 juli 2009, 23:35:10
Laat de burger maar eens zien waar het geld allemaal aan wordt besteed. Vraag de gemiddelde burger maar eens of zijn/haar geldt naar de brandweer moet of naar het zoveelste kansarme kunstproject (omdat de kunstenaar zijn eigen broek niet kan ophouden….). Ik kan de uitkomst wel inschatten.

Dit vind ik een hele goeie, om gewoon eens lukraak op straat mensen aan te spreken... Gaat dan het eigenbelang voor of toch de andere kant...


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #22 Gepost op: 8 juli 2009, 23:36:56
Ik vrees daarnaast dat het met de komst van de Veiligheidsregio's onoverkomenlijk is dat er de komende jaren bezuinigd gaat worden ;)


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 8 juli 2009, 23:38:25

Een 7e man kan dus zeker zijn meerwaarde hebben. Nu weet ik niet de procedure in Amsterdam of daar ook 3 en 4 direct mee naar binnen gaan, of dat dit alleen om de 7e man gaat die als derde volgt?

1+2 Doen met de bevelvoerder de eerste verkenning en halen de eerste mogelijke slachtoffers naar buiten. Vervolgens pakt 3 de straal en 4 begeleid die mee naar boven. 5 heeft niet omgehangen en begint met de WB/P met het opbouwen van de waterwinning. Vervolgens gaat, indien gewenst, 5 omhangen en ook naar boven. Als het uitrukbericht van grotere omvang lijkt kan de brandmeester al onderweg beslissen dat 5 ook omhangt. Ook in dit geval wordt eerst de waterwinning opgebouwd, en gaat 5 daarna pas naar boven.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 9 juli 2009, 00:03:40
Een belasting erbij ben ik fel op tegen, maar inderdaad, het geld elders vandaan trekken vind ik een goed plan.  O0

Als je een 'eigen' belasting hebt (geïnt door de veiligheidsregio?) dan is het geld geoormerkt voor de brandweer en kan het nooit naar een megolomaan bouwplan gaan van een wethouder of naar een beroepswerkloze kunstenaar.
De waterschappen doen dit ook zo...

WOZ met bijvoorbeeld 50 euro per jaar naar beneden en dit dan overhevelen naar de 'brandweerbelasting'. Deze omrekenen naar m2 per bebouwd oppervlakl. Korting geven op belasting als er een sprinklerinstallatie (die onderhouden wordt) aanwezig is. Zo kan er ook een differentiatie gemaakt worden in de regio's naar het peil van brandweerzorg.
Per brandweerinzet standaard een vaste naheffing sturen naar de eigenaar van het pand bij daadwerkelijk optreden. Die naheffing moet dan weer verzekerbaar zijn. Zo garandeer je een basis inkomsten voor personeel, opleiding, materiaal en huisvesting en bij een incident betaald de veroorzaker een deel.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #25 Gepost op: 9 juli 2009, 00:04:21
Ik vrees daarnaast dat het met de komst van de Veiligheidsregio's onoverkomenlijk is dat er de komende jaren bezuinigd gaat worden ;)

Zonder de veiligheidsregio zal er ook wel worden bezuinigd. Het enige verschil is dat het bij de veiligheidsregio vanuit één organisatie gebeurd en zonder de veiligheidsregio vanuit de individuele gemeenten.

Ik hoop juist dat er met de regionalisatie kan worden bezuinigd op de afdelingen die zich bezighouden met de bedrijfsvoering (financiën, P&O, etc.). Dan kunnen de uitvoerende delen (preparatie, repressie, etc.) ongemoeid worden gelaten of misschien wel worden versterkt.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #26 Gepost op: 9 juli 2009, 00:20:16
Als je een 'eigen' belasting hebt (geïnt door de veiligheidsregio?) dan is het geld geoormerkt voor de brandweer en kan het nooit naar een megolomaan bouwplan gaan van een wethouder of naar een beroepswerkloze kunstenaar.
De waterschappen doen dit ook zo...

Dat betekent dus nog meer belasting erbij, een soort veiligheidsbelasting? Nee hoor, liever niet. Als ik zie in wat voor projecten gemeentes vaak bergen geld  pompen, denk ik bij mezelf; dat kan beter ergens anders naartoe.

''Kunstobjecten'', verkeersbelemmerende obstakels, rare projecten (http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/10/speelse-stickers-langs-de-a12-120000-euro) subsidies voor dubieuze stichtingen en organisaties, buurthuizen, etc.etc. Om nog maar te zwijgen over de bijdrage aan het mooie Europa, waar Nederland het meeste aan meebetaald. Laten we op dit soort dingen eens miljoenen gaan besparen, en dit in 's lands veiligheid pompen, te beginnen bij de brandweer en politie.

Nog een ''leuke''; http://www.ad.nl/binnenland/2103844/lsquoGeldverspilling_gn_kunstrsquo.html         ::)
En om maar te zwijgen over de Betuwelijn a enkele miljarden...


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #27 Gepost op: 9 juli 2009, 02:17:19
People !

...en natuurlijk begint men weer onder aan de ladder te bezuinigen.. (sorry voor de woordspeling..)

Snappen die beleidsmakers in hun ivoren toren dan nog steeds niet dat je op een gegeven moment niet meer kan bezuinigen op iets zonder dat er consequenties aan vast zitten ??

domme vraag eigenlijk.. natuurlijk niet !

Palmpie zijn argumenten vind ik behoorlijk goed, al is het maar om op die manier (broodnodige !) inkomsten voor de Brandweer "veilig te stellen"

Respect voor de Brandweermensen onder ons ! zeker gezien de risico's die men loopt !

ik vraag me iets af: ik las dat dat figuur wat met die bezuinigingsplannen op de proppen kwam nog niet zo heel lang geleden op een behoorlijke positie terecht kwam zonder

enige brandweer-ervaring. Uiteraard snap ik ook wel dat ze daar de nodige opleidingen voor heeft moeten volgen enzo.. maar zou het niet veel beter zijn om op die

posities mensen uit de praktijk neer te zetten ? al is het alleen maar zodat de "top" echt weet wat er speelt...
 O0


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #28 Gepost op: 9 juli 2009, 02:22:33
Uiteraard snap ik ook wel dat ze daar de nodige opleidingen voor heeft moeten volgen enzo.. maar zou het niet veel beter zijn om op die posities mensen uit de praktijk neer te zetten ? al is het alleen maar zodat de "top" echt weet wat er speelt...
 O0
 

Kijk, dit gebeurt dus in iedere tak van sport. Defensie, politie, brandweer, noem maar op. Iemand met leuke papiertjes op een staff-stoel neerplempen en die gaat dan even vertellen hoe het allemaal moet en beter kan.

Bijvoorbeeld een 25-jarige HBO-er zonder enige praktijkervaring, die ouwe rotten in het vak gaat vertellen hoe het allemaal moet. Je ziet het overal..  :)


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Reactie #29 Gepost op: 9 juli 2009, 02:22:58
zit niet mee met de brandweer in Amsterdam


Bron: nu.nl
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto