Extra voorlichting en controle op marifoongebruik

Auteur Topic: Extra voorlichting en controle op marifoongebruik  (gelezen 15238 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 10 juli 2009, 19:00:40
Is het echt zo erg?  ???

http://www.rws.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2009/maart2009/extra_voorlichting_en_controle_op_marifoongebruik.aspx

Extra voorlichting en controle op marifoongebruik

27-03-2009 | Scheepvaart Verkeers Centrum | persbericht

Rijkswaterstaat en Agentschap Telecom geven in 2009 opnieuw extra aandacht aan marifoongebruik op de Nederlandse vaarwegen. Voorlichting en extra controle moeten leiden tot betere communicatie tussen schepen onderling en tussen schip en wal. Het motto van de campagne is ‘Een luisterend oor telt voor twee’.

Tijdens speciale actieweken in april en oktober gaan Rijkswaterstaat en Agentschap Telecom actief controleren, waarschuwen en optreden. Daarbij is extra aandacht voor de oorzaken van gebrekkige communicatie.

Oorzaken gebrekkige communicatie
De gebrekkige communicatie heeft meerdere oorzaken. Zo is niet altijd de juiste apparatuur aanwezig, weten vaarweggebruikers deze niet op de juiste manier te gebruiken of functioneert de marifoonapparatuur niet goed. Ook is er steeds meer andere apparatuur op het water die voor afleiding zorgt (zoals de gsm, tv, pc). Daarnaast zijn er steeds meer schippers die zich niet verstaanbaar kunnen maken omdat ze niet de juiste taal of terminologie gebruiken.

Gerichte actie
De actie richt zich met name op het niet uitluisteren en communiceren in gebieden met verkeersbegeleiding, het in orde hebben van registratie en ATIS-codes en het stimuleren van communicatie tussen vaarweggebruikers onderling. Met schippers waar de marifooninstallatie of -registratie niet op orde is, worden afspraken gemaakt om de zaken op orde te maken. Waar nodig zal handhavend worden opgetreden.

Tijdens de actieperioden gaan Rijkswaterstaat en Agentschap Telecom gezamenlijk actief controleren, waarschuwen en optreden. De actie moet uiteindelijk leiden tot betere communicatie tussen schepen onderling en tussen schip en wal. Rijkswaterstaat en Agentschap Telecom streven er naar om meer bewustwording te creëren bij vaarweggebruikers over de regels en richtlijnen omtrent marifoongebruik. Een beter marifoongebruik verhoogt de veiligheid voor het scheepvaartverkeer op de vaarweg.

Goed marifoongebruik? Begrepen, over!
Rijkswaterstaat en Agentschap Telecom besteden structureel aandacht aan het gebruik, de registratie en technische staat van de marifoon. Daarvoor zijn er voorlichtingsactiviteiten, onder meer met een folder 'Goed marifoongebruik? Begrepen, over!' waarin nut en noodzaak van de marifoon beschreven staat.

download folder: http://www.rws.nl/images/Folder%20marifoongebruik_tcm174-204547.pdf




joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2009, 12:36:04
Is het echt zo erg?  ???

Jazeker!

Als schipper van een voormalig binnenvaartschip waarmee we onder andere op de Maas en de Waal varen voor jeugdzeilvakanties (waterscouting) irriteer ik me al jaren aan het slechte marifoongebruik, vooral door buitenlandse binnenvaartschippers én (meestal oudere) schippers van kleine jachtjes.

De eerste groep beheerst het Nederlands (voertaal voor marifoonverkeer in Nederland) te weinig, waardoor hun meldingen onbegrijpelijk zijn. Maar het ergste is dat ze niet reageren op oproepen die in het Nederlands worden gedaan. Zij melden wij ons altijd bij het uitvaren van een nevenwater met het verzoek aan kruisende vaart om zich te melden. Wij beschikken namelijk niet over een radar (te duur en zware opleiding voor gebruik verplicht) en vaak kun je niet goed om de bocht kijken bij het uitvaren van bv sluizen. Dit heeft al 2x tot een bijna-aanvaring geleid, omdat de passerende (buiitenlandse) schipper onze oproep niet beantwoordde. De nederlandse schippers doen dit altijd wel en geven vaak ook nog netjes extra info zodat ze je als het ware 'een kijkje om de bocht' geven zonder dat je het zelf kan zien.

De andere groep (oudere schippers van kleine jachtjes) gebruiken de marifoon vaak (op kanaal 10) voor kletsverhalen over koffie en de kleinkinderen, waarbij ze zelfs na waarschuwingen van andere (beroeps)schippers weigeren om over te gaan naar kanaal 77 (het chatkanaal). Ook zijn de wel relevante berichten van hun kant vaak erg lang, waardoor ze het andere marifoonverkeer blokkeren.

Een hele andere irritatie zijn schepen waarbij per ongeluk de spreeksleutel ingedrukte wordt of blijft, waardoor je minutenlang het motorgeluid van een binnenvaarder kan aanhoren terwijl in de hele omgeving niemand meer kan zenden of ontvangen.

Nog een fijne: schepen die zich niet houden aan de meldPLICHT bij een verkeerspost, waardoor ze zich als een 'spookschip' door een gecontroleerd gebied begeven, waarbij niemand weet wat ze gaan doen of waar ze heen zullen gaan op de kruising.

En zo kan ik nog wel even doorgaan ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2009, 16:50:14
Weet iemand hoe het zit met certificering voor een marifoon? Je moet een certificaat hebben, maar hoe werkt dat ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2009, 23:33:04
Weet iemand hoe het zit met certificering voor een marifoon? Je moet een certificaat hebben, maar hoe werkt dat ?

Voor het gebruik van een marifoon moet je inderdaad een bedieningscertificaat hebben. Voor particulieren (pleziervaart) volstaat het basiscertificaat marifonie dat te behalen is via de Vamex. Dit is dezelfde organisatie die de examens afneemt voor het Klein Vaarbewijs. Leerboek is verkrijgbaar bij de ANWB.

Voor de beroepsvaart is er het certificaat Marcom B, dat een verplicht onderdeel is van de meeste scheepvaartopleidingen.

Tot voor kort moest je voor het bezit van een marifoon ook nog een zendmachtiging op naam hebben van het Agentschap Telecom, maar dit is sinds enkele jaren vervangen door een eenmalige meldplicht. Voor particulieren gaat dit via DigiD. Na het melden krijg je een persoonlijke code toegewezen, die je in je marifoon moet (laten) programmeren. Met deze zogenaamde ATIS-code kunnen instanties achterhalen van wie het radioverkeer afkomstig is bij bijvoorbeeld ongevallen, maar ook bij misbruik.


.... Probleem is alleen dat ik genoeg mensen ken die een marifoon hebben (tegenwoordig vaak ook nog in een portofoonuitvoering), zonder ATIS geprogrammeerd en zonder bedieningscertificaat. Ze zeggen deze alleen te gebruiken om 'uit te luisteren', maar kletsen er vaak ook lustig op los. De controle hierop is volgens mij minimaal. Ik ben 1x gecontroleerd bij een gezamenlijk actie van Agentschap Telecom (marifoon), KLPD te water (vaarbewijs) en Douane (rode diesel).
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


ono

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2009, 13:49:26
En hoe denk je dat er wordt gekeken door de mensen van de Kustwacht. Opvallend dat die hier totaal niet genoemd worden maar zeker tijdens het hoogseizoen geïrriteerd raken door mensen die op 16 lekker zitten te lullen en er geen idee van hebben dat ze op een noodkanaal zitten.
Hoor het vaak genoeg aan boord dat zelfs bergers die zich een reddingboot noemen totaal geen radio discipline hanteren tijdens berichten verkeer. Ongelooflijk dat ze zichzelf "profesioneel hulpverlener" durven te noemen.


AquaPlanning

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
    • RYA Powerboat vaarschool AquaPlanning
Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2009, 07:22:06
De gebrekkige discipline komt misschien vooral door het ontbreken van een praktijkgedeelte voor het basiscertificaat. Tegenwoordig vult het Short Range Certificaat (SRC) het gat tussen het theoretische basiscertificaat en het dure Marcom-B.
Tijdens de lessen wordt minimaal drie uur besteed aan het maken en beantwoorden van oproepen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2009, 11:18:40
Weet iemand hoe het zit met certificering voor een marifoon? Je moet een certificaat hebben, maar hoe werkt dat ?



Zie: http://www.agentschap-telecom.nl/Documents/Marifoonbrochure_web.pdf

Deze brochure is echter wel gericht op binnenwateren en gaat dus niet over zee gaande schepen/boten.
Zo staat er bijvoorbeeld ook niet in vermeld dat op groot water, zoals de Waddenzee,Zeeuwse Delta en IJsselmeer, kanaal 16 het noodoproep kanaal is.... :-[


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2009, 22:40:11
Marifoon gebruik blijft moeilijk.  Ook voor de kustwacht. Bij een oefening hoort iedere doorgang vooraf te gaan door de prefix "voor oefening" om verwarring te voorkomen met een echte noodoproep.
Soms (zoals gisteren) wordt dat totaal vergeten en is de melding niet van echt te onderscheiden...

Dus ook de professionals laten wel eens een steekje vallen.

En daar leren ze weer van en het houdt ze scherp, waardoor het weer een tijdje goed gaat...  O0

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2009, 18:33:53
bergers die zich een reddingboot noemen
Daar misschien wel maar hier heb je er alleen maar last van.zorgen voor verwarring,gaat hun alleen maar om de pegels.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2009, 18:58:19
Daar misschien wel maar hier heb je er alleen maar last van.zorgen voor verwarring,gaat hun alleen maar om de pegels.

Krijgen we die discussie weer? Waarin we moeten uitleggen dat het bij iedereen om de pegels gaat en dat dit echt niet zo dom is? Zonder pegels ook geen redding door een reddingsbrigade of een KNRM. De enige die er geen vergoeding voor hoeft hebben is de passant, die toch al aan het varen is.

Voor de rest moet er materiaal gekocht worden, brandstof, verzekering betaald en vaak nog een clubhuis onderhouden. Dat kost allemaal geld en moet dat ergens van betaald worden. Het is naïef om te denken dat omdat het jou geen geld kost dat het dus gratis is.

De berger heeft nog meer kosten, die krijgt niemand zo gek om iemand met een lege accu te gaan helpen zonder dat ie loon uitbetaald krijgt. Al die nobele mensen bij de reddingsbrigade die het alleen maar voor het goede doel doen en niet voor henzelf, voor de kick en het avontuur, lekker scheuren met een boot, spannende uitrukken, stoer langs de branding paraderen heeft daar natuurlijk niets mee te maken, toch? Het is alleen het goede doel dat hen drijft, anders zouden ze toch immers ook niet allemaal hele vrije dagen in het bejaardentehuis te vinden zijn, liedjes zingend achter de piano, voorlezen voor oudjes die minder kunnen zien en boodschappen doen voor mensen die slecht ter been zijn.  Ook als ze iemand langs de kant van de weg zien staan met pech, bellen ze altijd hun baas op dat ze wat (soms een paar uur) later komen, je kan toch niemand met pech laten staan? Stel je voor, straks komt die gemene ANWB, die vraagt geld voor reddingen langs de snelweg!

Het "alleen maar voor het geld" is wat ieder bedrijf doet. Zelfs de kerk, kanker bestrijding, asma fonds, allemaal gaan ze voor het geld.

En ik weet alleen maar over de berger hier en die heeft al menig redding op zijn naam staan hier en daar wil hij en mag je in Nederland geen geld voor vragen.

Behalve als je een redder bent natuurlijk en je het "donatie" noemt.

Wat heb ik een hekel aan dat hypocriete gedoe...

Henk