Korpsbeheerders willen ICT politie volledig vernieuwen

Auteur Topic: Korpsbeheerders willen ICT politie volledig vernieuwen  (gelezen 42523 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #70 Gepost op: 12 november 2010, 16:09:31
Bij ons (GLM) gaat dit hele proces door de arrestantenwacht gedaan worden dus dat neemt ons een hoop werk uit handen en gebeurd allemaal terwijl hem toch aan het bammen zijn. Zo staat het er nu tenminste voor...

Gaat iedere aangehouden verdachte naar de arrestantenwacht ? Met andere woorden, een art. 8 die midden in de nacht aangehouden word, zich niet kan identificeren en aan de andere kant van Nederland woont ... ?

Misschien leuk om even af te splitsen?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #71 Gepost op: 12 november 2010, 16:12:04
In Utrecht wordt het voorlopig alleen toegepast bij verdachten die in verzekering worden gesteld. Deze gaan allemaal naar het arrestantencomplex in Houten waar het hele protocol draait.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #72 Gepost op: 13 november 2010, 18:01:52
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/36661/politie_it_affaire

ICT-rapport Politie verdween in la

Een belangrijk rapport dat waarschuwde voor de invoering van een slecht politie -computersysteem is in de la blijven liggen. Dat zegt de korpsbeheerder van het korps Hollands-Midden, tevens burgemeester van Leiden Henri Lenferink, die spreekt namens de burgemeesters die bestuurlijk verantwoordelijk zijn voor het project. De ‘politie IT-affaire’ is maandag aan de orde in een spoeddebat in de Tweede Kamer.

De hoofdcommissarissen moeten van het rapport geweten hebben zegt Lenferink. Maar het project ging door, met als gevolg dat de werkdruk voor de politie toenam en er zelfs gegevens zoekraakten. De politie zette een systeem in werking terwijl alle seinen op rood stonden en zonder dat de verantwoordelijke bestuurders van alle gevaren op de hoogte waren.

In Eenvandaag een reconstructie hoe het zo ver heeft kunnen komen. Hieruit blijkt dat het bestuurlijk toezicht faalde, en er teveel kapiteins op één schip waren. Het idee om alle computers maar aan elkaar te knopen werd vooral ingegeven om de zelfstandigheid van alle korpsen te laten voortbestaan. Het van bovenaf uitrollen van een nieuw systeem zagen velen als eerste stap naar een nationale politie. Wat de bestuurders absoluut niet wilden.

A.s. maandag is er een spoeddebat n.a.v. onze eerdere uitzending.
De zaak is politiek explosief omdat zowel Ivo Opstelten als Job Cohen destijds als burgemeesters bestuurlijk verantwoordelijk waren. Opstelten is als minister in opvolging ook verantwoordelijk voor het falen van zijn voorganger. Cohen was destijds de voorzitter van alle burgermeesters, het korpsbeheerdersberaad.

Lenferink:
“Als ik dit geweten had en ik had op de vraag: zou dit werken, nee hebben gekregen dan had ik aan de noodrem getrokken”.

Heeft u informatie over dit onderwerp en wilt u dit met ons delen?
U kunt redacteur Daan van de Staaij een mail sturen of in contact komen per post:

Redactie EenVandaag
t.a.v. Daan van de Staaij
Postbus 1329
1200 BH Hilversum


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #73 Gepost op: 13 november 2010, 20:16:37
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8208486/___Rapport_bleef_in_la_liggen___.html?sn=binnenland,buitenland

za 13 nov 2010, 20:06
Korpsbeheerder: rapport bleef in la liggen

AMSTERDAM -  Een rapport dat waarschuwde voor de invoering van een slecht computersysteem bij de politie bleef in de la liggen. Dat zei Henri Lenferink, korpsbeheerder van het korps Hollands Midden en burgemeester van Leiden, zaterdag in het programma EenVandaag.

Lenferink sprak volgens het programma namens de burgemeesters die bestuurlijk verantwoordelijk zijn voor het project. De hoofdcommissarissen moeten volgens hem van het rapport hebben geweten. „Dit rapport had aan de bestuurders gemeld moeten worden”, aldus Lenferink. Het project ging door, ondanks het negatieve rapport dat oordeelde dat het systeem als geheel van zeer lage kwaliteit is en slecht te onderhouden.

Een woordvoerder van de Raad van Hoofdcommissarissen laat weten dat de hoofdcommissarissen bekend waren met het het rapport. Hij verwijst naar het debat in de Tweede Kamer maandag, waar minister Opstelten antwoord zal geven op Kamervragen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #75 Gepost op: 13 november 2010, 21:44:48
Gaat iedere aangehouden verdachte naar de arrestantenwacht ? Met andere woorden, een art. 8 die midden in de nacht aangehouden word, zich niet kan identificeren en aan de andere kant van Nederland woont ... ?

Voorlopig geld dit hele verhaal nog voor VH-feiten... Maar meestal gaan de zes-uurs zaken (behalve die in de nacht) naar het bureau zelf en de grotere naar 1 van de 2 arrestantenwachten in de regio om daar opgepakt te worden door het VVC/VAT. Een 8tje in de nacht zonder idee daarbij handelen we naar omstandigheden..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #76 Gepost op: 13 november 2010, 22:15:47
In de BVH-zaak gaan koppen rollen. Dat kan inmiddels niet meer anders. En het meest logisch zou daarbij zijn: ALLE 26 korpschefs, het hoofd VTSPN en het hoofd ICT van VTSPN, de minister van veiligheid en de minister van binnenlandse zaken. Dat is het minimum. En dan moeten de gemeentes van de korpsbeheerders gaan bedenken of zij hun korpsbeheerder ook verantwoordelijk willen stellen.

In het kader van: zachte heelmeesters maken stinkende wonden ;)
Wout


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #77 Gepost op: 13 november 2010, 22:40:50
In de BVH-zaak gaan koppen rollen. Dat kan inmiddels niet meer anders. En het meest logisch zou daarbij zijn: ALLE 26 korpschefs, het hoofd VTSPN en het hoofd ICT van VTSPN, de minister van veiligheid en de minister van binnenlandse zaken. Dat is het minimum. En dan moeten de gemeentes van de korpsbeheerders gaan bedenken of zij hun korpsbeheerder ook verantwoordelijk willen stellen.

In het kader van: zachte heelmeesters maken stinkende wonden ;)

Het opheffen van het Voornemen Tot Sabotage van Politie Nederland is voor mij ook een optie.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #78 Gepost op: 13 november 2010, 23:58:10
Laat de ministers nog maar even zitten. Ik krijg eindelijk een beetje hoop dat dit kabinet eens wat goeds doet voor de politie... ik hoor in ieder geval al veel goede ideeën en dat is meer dan wij van Ter Horst hoorden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #79 Gepost op: 14 november 2010, 13:15:03
Het opheffen van het Voornemen Tot Sabotage van Politie Nederland is voor mij ook een optie.
Je weet dat de vtsPN (of eigenlijk de voorlopers ITO / ISC) van begin af aan tegen deze "variant" van de BVH waren? Maar door politieke druk toch moesten gaan bouwen?

De vtsPN heeft voor de start van het project BVH aangegeven dat vanuit de techniek beter was om een geheel nieuw systeem te bouwen in plaats van een "schil" om bestaande systemen. Dat is door de politiek de grond is geboord. De reden? Kosten, het opbouwen van een compleet nieuw systeem was duurder dan het bouwen van een schil.

En daar had men gelijk in. Initieel zou het duurder geweest zijn. Echter, nu een kleine 10 jaar later kost het onderhouden en ontwikkelen van de BVH zoveel geld dat de optie van vtsPN al lang terug verdiend zou zijn.

Ik wil de vtsPN niet vrijwaren van fouten. In tegendeel. Want er zijn fouten gemaakt. Realiseer je echter ook dat de vtsPN vandaag de dag nog steeds NIET het mandaat heeft om de IT zaken voor de gehele Politie aan te pakken zoals zij dat zelf wil.