Aantal vrouwen bij de brandweer groeit niet meer

Auteur Topic: Aantal vrouwen bij de brandweer groeit niet meer  (gelezen 3397 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Gepost op: 13 juli 2009, 10:49:10
Aantal vrouwen bij de brandweer groeit niet meer

Groningen - De opkomst van de brandweervrouw is volgens cijfers van het cbs gestagneerd. Waren er in 2008 nog 1586 vrouwen bij de brandweer aan het werk, in 2009 daalde dit naar 1571.

De recente daling van het operationele brandweerpersoneel kan te maken hebben met de verdergaande regionalisering van de brandweer. Daarnaast noemt het brandweerveld ook hogere kwaliteitseisen aan vrijwilligers en meldt het dat werkgevers minder bereid zijn om vrijwilligers af te staan.

Het aantal brandweermannen daalt al langer. Ruim vier vijfde van het brandweerkorps bestaat uit vrijwilligers.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/99900/Aantal_vrouwen_bij_de_brandweer_groeit_niet_meer.html




Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #2 Gepost op: 19 september 2009, 00:08:56
Een vrouw blust niet anders dan een man

18-09-2009 12:10 | Gerard ten Voorde

Brandweervrouw Alwina Veerman.

LANDSMEER – In het begin van haar werk als brandweervrouw moest Alwina Veerman zich bewijzen. „Je zag ze kijken, vooral de jongens die al járen bij de brandweer zitten: Moeten we haar niet even helpen?”

Het Netwerk Brandweervrouwen houdt morgen een congres in de kazerne van Nijkerk. Het thema van de bijeenkomst luidt: ”Vrouwen bij de brandweer, een normale zaak of bittere noodzaak”.

Alwina Veerman (41) uit Landsmeer –gehuwd, moeder van twee kinderen (10 en 14 jaar)– werkt al een jaar of zeven als vrijwilliger bij de plaatselijke brandweer. Met plezier. „Het geeft voldoening als je als hulpverlener een bijdrage kunt leveren aan de maatschappij.”

Drieduims slangen

Veerman ziet vrouwen bij de brandweer als een normaal verschijnsel. Ze voelt zich ook volledig geaccepteerd door haar 29 mannelijke collega’s. „In het begin niet. Toen moest ik me bewijzen. Je zag ze kijken, vooral de jongens die al járen bij de brandweer zitten: Kan ze dat? Moeten we haar niet even helpen?”

Verschil tussen brandweermannen of -vrouwen is er niet. Of in ieder geval bijna niet, vindt Veerman. „Natuurlijk is een man krachtiger. Veel collega’s nemen twee drieduims slangen tegelijk mee onder de arm. Ik pak er eentje en ren nog een keer voor de tweede.”

<tjah.......... ::)>


Veel meer verschillen kan ze niet bedenken. „Een vrouw blust een brand echt niet anders dan een man. Iedereen krijgt dezelfde opleiding.” Nog één ding schiet haar te binnen. „Een vrouw wil altijd graag het naadje van de kous weten. Tijdens de cursus stelde ik allerlei vragen. Mijn mannelijke collega’s spitsten hun oren. Eigenlijk hadden ze dat ook aan de orde willen stellen.”

Spuitgasten kicken –volgens sommigen– juist op een mooi brandje. „Nee”, corrigeert Veerman. „We zien graag een mooie fik... om het te kunnen blussen.” Het werk van de brandweer is echter breder dan bluswerkzaamheden. Als het nodig is, neemt Veerman daarom ook de ”knipper” of de ”spreider” ter hand – hydraulische apparaten om beknelde slachtoffers uit een autowrak te bevrijden.

Het aantrekkelijke van het werk bij de brandweer is de uitdaging. „Als de pieper gaat, laat je alles vallen wat je op dat moment in je handen hebt. Toen de kinderen nog kleiner waren, had ik met de buurvrouw de afspraak dat ik ze direct bij haar door de deur kon doen. Zelf wil je zo snel mogelijk naar de kazerne, met de auto mee.”

Vonk

De vonk voor het brandweerwerk sprong bij Veerman over op het moment dat ze een folder kreeg met een oproep aan vrouwen zich aan te melden. „Het is niet zozeer een jongensdroom geweest. Ik smulde wel van verhalen van vrienden bij het korps.”

De teamgeest in de organisatie spreekt haar aan. „Het is een hechte club. Dat moet ook wel. Je moet in noodsituaties blindelings op elkaar kunnen vertrouwen. Samenwerking is belangrijk. Je klaart een klus met z’n allen.” Nieuwe vrijwilligers draaien daarom eerst een tijdje mee om te kijken of ze in het korps passen.

Het beeld dat ze vooraf had van de brandweer komt niet helemaal overeen met de werkelijkheid. „Ik had verwacht veel meer met vuur te maken te krijgen. We oefenen veel, alles is echt, behalve het vuur. Daar zijn de milieuregels in Nederland te streng voor.” Twee keer per jaar ondergaan de spuitgasten een hittetraining op een speciaal ingericht oefencentrum.

Ook het geromantiseerde beeld dat brandweermannen bij elk korps zich langs een paal naar de blusvoertuigen beneden laten glijden, heeft ze al bij haar eerste bezoek aan de kazerne moeten bijstellen.

http://www.refdag.nl/artikel/1433241/Een+vrouw+blust+niet+anders+dan+een+man.html


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #3 Gepost op: 19 september 2009, 13:59:31
Vrouwen maken de brandweer veiliger

NIJKERK - Vrouwen bij de brandweer, is dat bittere noodzaak of gewoon heel normaal? Daarover organiseert het Netwerk Brandweervrouwen zaterdag een congres.

De brandweer is een echt mannenbolwerk. Na jaren van toename van het aantal vrouwen, is de groei er sinds een aantal jaren uit. Hoe komt dat? Is de brandweer nog teveel een machowereld waar vrouwen zich niet in thuis voelen? 5,5 procent van het brandweerpersoneel is vrouw. Het congres van Netwerk Brandweervrouwen dat zaterdag in de brandweerkazerne van Nijkerk plaatsvindt, wordt er in ieder geval voor gebruikt om te polsen wat de redenen van de stagnatie kunnen zijn.

Voorzitter Korine Wit van het netwerk: ,,We weten dat de situatie plaatselijk erg verschilt. Het netwerk wil erachter komen waardoor die verschillen worden veroorzaakt. En is er veel verschil tussen beroeps- en vrijwillige korpsen, of tussen korpsen op het platteland en in de steden? Verder stellen we ook eerlijke vragen aan de vrouwen zelf. Moeten we onszelf niet wat vaker aanpassen? Zijn we misschien te gevoelig voor die machowereld?''

Wit is in het dagelijks leven Officier van Dienst bij de brandweer van Zwolle. Ze is er in ieder geval van overtuigd er meer vrouwen bij de brandweer moeten komen. ,,Daar krijg je een rijkere organisatie van. Datzelfde geldt trouwens ook voor allochtonen. Het is goed om meer typen mensen bij de brandweer te hebben. Het grote voordeel van vrouwen is dat ze bij voorbaat al niet als macho's worden gezien. Vrouwen mogen het gewoon zeggen als iets te zwaar is, of als het te warm is. Dat is belangrijk, want dat betekent dat er meer afstand tot het vuur gehouden moet worden. Om veiligheidsredenen kan het dus ook veel voordelen opleveren om meer vrouwen bij de brandweer te hebben.''

Ook het materiaal waarmee brandweermensen werken, verbetert. ,,Toen ik ruim twintig jaar geleden als aspirant-brandwacht bij de brandweer kwam, droeg iedereen nog lashandschoenen. Ik kon in elke vinger van de handschoen wel drie vingers steken, zo groot waren ze. Nu heeft ieder korps gewone blushandschoenen die goed passen.''

Toiletten
Om het mogelijk te maken voor vrouwen om bij de brandweer te werken, moeten er ook door gemeenten investeringen gedaan worden, bijvoorbeeld voor het aanleggen van toiletten en doucheruimtes voor vrouwen in de kazernes. Wit: ,,Sommige korpsen zien dat nogal zwart-wit. Omdat er geen budget is voor dat soort verbouwingen zien ze maar af van het werven van vrouwelijk personeel. Maar er zijn ook korpsen die juist geld zien los te krijgen doordat ze meer vrouwen bij de brandweer willen.''

In de periode 2000 tot 2005 was er vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken veel aandacht voor het werven van brandweervrouwen. Nu is dat minder. Kan dat ook een oorzaak zijn van de stabilisatie van de groei? Wit: ,,Het ministerie staat nog steeds welwillend tegenover onze initiatieven, maar het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben. Het ministerie werkt met projecten en die gaan weer voorbij. Het werkveld zelf moet het onderwerp ook oppakken. Er mag best wat meer aandacht voor komen.''

Om vrouwen enthousiast te krijgen voor het brandweervak moeten ze op een andere manier aangesproken worden dan mannen. ,,Denk bijvoorbeeld aan het woordgebruik in personeelsadvertenties. Er wordt vaak gevraagd naar een brandwacht/hulpverlener. De kans is groot dat er meer vrouwen zullen reageren als je het andersom in de advertentie zet: hulpverlener/brandwacht. Vrouwen voelen zich meer aangesproken door het hulpverlenende aspect. Ook zal een vrouw minder snel reageren als het woord 'techniek' in een advertentie gebruikt wordt. Dan denken ze al snel aan een functie als automonteur.''

Doorstroom
En hoe staat het met de doorstroom van vrouwen naar hogere functies binnen het brandweerwezen? ,,Naar de functie van officier bij de brandweer gaat het goed. Maar naar de functies in de middenlaag gaat het lastiger. Dan gaat het om bevelvoerderfuncties. Je kunt het vergelijken met een droppot waar slechts één pepermuntje inzit tussen allemaal dropjes. Zolang je een dropje eruit pakt zegt niemand wat, maar als je het pepermuntje neemt, heeft iedereen kritiek. Als vrouw word je toch wat kritischer beoordeeld, omdat je gewoon meer opvalt binnen het mannenbolwerk.''

http://www.nd.nl/artikelen/2009/september/18/-vrouwen-maken-de-brandweer-veiliger-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 19 september 2009, 14:03:44
dus BV's zijn mensen met een frisse adem... ;D


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #5 Gepost op: 19 september 2009, 14:04:13
Als iemand al afknapt op een woordkeuze dan denk ik dat er weinig interesse is voor het vak........ik neem aan dat wanneer je een advertentie leest voor een vacature bij een brandweerkorps het niet zo veel uitmaakt of er brandwacht/hulpverlener staat, of hulpverlener/brandwacht..........de brandweer blust branden en verleend hulp, dat weet toch iedereen wel mag ik hopen!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #6 Gepost op: 19 september 2009, 14:04:29
dus BV's zijn mensen met een frisse adem... ;D

Zo zou je het kunnen stellen hahaha


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #7 Gepost op: 19 september 2009, 14:07:03
Citaat
Ook zal een vrouw minder snel reageren als het woord 'techniek' in een advertentie gebruikt wordt. Dan denken ze al snel aan een functie als automonteur.''

Nou wil ik niet overdrijven maar een beetje technisch inzicht zou toch wel handig zijn...


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 23 september 2009, 23:58:39
Brandweervrouwen moeilijk te werven

 AMSTERDAM -  Minister Ter Horst ziet graag meer vrouwen bij de brandweercorpsen. Van de 27.600 brandweerlieden die ons land telt, is 94 procent man en 80 procent vrijwilliger.

De Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR), vindt het belangrijk dat de brandweer een afspiegeling van de bevolking is, maar geeft aan dat het moeilijk is meer vrouwen bij de uitrukdienst te krijgen.

Vrouwen

Gerranda van Putten (31) is de enige brandweervrouw bij haar corps in Hattemenbroek. "Veel vrouwen voegen zich niet bij de brandweer omdat het echt een mannenwereld is en omdat ze zichzelf geen type voor het werk vinden", aldus de brandweervrouw. "Als kind vond ik het altijd leuk om achter de brandweerwagen aan te fietsen, maar het was nooit bij me opgekomen om er te werken. Via mijn vorige werkgever ben ik in aanraking gekomen met het brandweercorps dat toen op zoek was naar vrouwen. Vanaf de eerste werkdag, nu acht jaar geleden, voelde ik me gelijk geaccepteerd door mijn 36 mannelijke collega's", vertelt Gerranda (31) uit Wezep.

Kinderen

Van Putten heeft samen met haar man (ook brandweer) twee kleine kinderen. Volgens haar zijn de eisen die de brandweercorpsen stellen goed te combineren. "Op het laatste moment een oppas regelen is wel lastig. Gelukkig heb ik thuis en met het corps afspraken gemaakt, zodat het goed te combineren valt. Tijdens de grote wervingscampagnes waar ik vorig jaar aan mee hielp probeerden we meer vrouwen te trekken. Helaas kregen we geen aanmeldingen van vrouwen binnen. In een kleine dorp zullen minder snel vrouwen zich aansluiten bij de brandweer dan in een grote stad", vertelt de brandweervrouw.

Mix

Caroline van de Wiel is naast commandant van brandweer Amsterdam-Amstelland, ook voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR). Zij vindt het belangrijker dat iemand goed is in het werk en in een team past. "Dat het een man of vrouw is maakt mij niet uit. Alhoewel het ook niet zo moet zijn dat er alleen maar of mannen of alleen maar vrouwen werken. Ik denk dat de mix goed is en dat betrokkenheid bij de organisatie essentieel is. Als je kijkt waar wij naar toe willen als brandweer dan kan het niet anders dan dat de brandweerorganisatie een brede afspiegeling van de bevolking is. Het is belangrijk dat de brandweer zich meer en meer gaat aanpassen aan de steeds complexere en veranderende samenleving."

http://www.telegraaf.nl/vrouw/actueel/4901405/__Brandweervrouwen_moeilijk_te_werven__.html


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #9 Gepost op: 24 september 2009, 06:09:58
Een vrouw blust niet anders dan een man

Veerman ziet vrouwen bij de brandweer als een normaal verschijnsel. Ze voelt zich ook volledig geaccepteerd door haar 29 mannelijke collega’s. „In het begin niet. Toen moest ik me bewijzen. Je zag ze kijken, vooral de jongens die al járen bij de brandweer zitten: Kan ze dat? Moeten we haar niet even helpen?”

Verschil tussen brandweermannen of -vrouwen is er niet. Of in ieder geval bijna niet, vindt Veerman. „Natuurlijk is een man krachtiger. Veel collega’s nemen twee drieduims slangen tegelijk mee onder de arm. Ik pak er eentje en ren nog een keer voor de tweede.”

<tjah.......... ::)>


 
Waarom juist dit nu er dik  uit laten komen??  En ook nog de opmerking "tjah er bij maken.
Er staat "veel collega's"  dus niet allemaal, dus ook niet alle mannen pakken 2 3duimsslangen te gelijk.
Maar ja, dat is normaal als een man maar 1 drieduims slang pakt
Juist door dit soort dingen hebben vrouwen geen zin om zich aan te melden:  we  moeten zich dubbel bewijzen en als het een keer mis gaat komt waarschijnijk de opmerking: dat was te verwachten, het is een vrouw he.