Medische competenties bij waterhulpverlening

Auteur Topic: Medische competenties bij waterhulpverlening  (gelezen 7551 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 17 juli 2009, 17:33:52
Even dit onderwerp afgesplitst van: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,25273.msg653753.html#msg653753

Palmpie
mod



Henk,

Even voor de goede orde.

De voorzitter van de KNRM is de Heer Duyvendijk. De burgemeester van Huizen is de voorzitter van de Plaatselijke Comissie van het KNRM station Huizen.

Ik heb het stukje ook bekeken, en ik vind het, overigens van beide kanten, een stuk PR mis-management van heb ik me jou daar. Van de burgemeester dat 'ie zich leent voor dit soort sensatie journalistiek en van Hoge die zich in de "oh wij zijn zo zielig want ze willen niet naar ons luisteren" hoek zet.

Ik sta in de regel altijd open voor alle invalshoeken van een conflict, maar dit begint toch enigzins lachwekkend te worden.

Henk zal het ongetwijfeld niet met mee eens zijn, maar het is nu eenmaal erg moeilijk discussieren met iemand die zo erg overtuigd is van z'n eigen gelijk dat hij (of zij) eigenlijk niet meer openstaat voor argumenten van de andere partij.

Ik vond overigens de communicatie van de Seeker tijdens de aktie met de persoon te water tussen de Pampusgeul en Uitdam afgelopen weekend erg paniekerig en amateuristisch overkomen. Dwars door een bericht van de Frans Verkade gaan roepen dat de drenkeling in zicht is (zonder vermelding van de scheepsnaam), nutteloze info doorgeven aan het KWC (mevrouw, we zijn allemaal First Responder aan boord (volgens eigen zeggen is het KWC toch op de hoogte van de kwalificaties van de Hoge)).

Professioneler was het geweest wanneer de Seeker kort en zakelijk had gemeld dat de persoon aan boord was genomen in die en die positie en dat de persoon in goede gezondheid verkeerde, klaar meer is er niet nodig.

Laten we het er maar op houden dat door de emoties de professionaliteit (mooi woord voor scrabble) even uit het oog werd verloren  ;).

Jan

Eens Jan, dat verdiende zeker geen schoonheidsprijs.
Echter over het First Responder gedeelte: de kustwacht vroeg: "is daar niet een EHBO'r of iets dergelijks, die de mijnheer even na kan kijken." vandaar ons geruststellend antwoord en nee dus, ondanks dat onze gegevens en mogelijkheden bij de kustwacht bekend zijn, is het onmogelijk voor de kustwacht die informatie ten alle tijde van alle passanten direct paraat te hebben.

Als ik geen moeite had met de argumenten van de tegenpartij was ik het dus met ze eens dat HOGE moest worden opgeheven.  Dat zit echter niet in mijn wensen pakket.

Henk




9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2009, 10:14:28
Dan is het antwoord heel simpel ja die zel er na kijken, een first responder is toch gewoon een moeilijke naam voor EHBO

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2009, 01:24:37
Klopt, EFR is Emergency First Responder, gelijk gesteld aan EHBO. Daarnaast hebben wij nog HMLI (Hazardous Marine Life Injuries)  Oxygen First Aid , Advanced Oxygen First Aid, Automated External Defibrillators, Basic Life Support, samen goed voor Diving Emergency Management Provider (DEMP), DAN First Responder (DFR).

Je zou dat gewoon EHBO kunnen noemen. Je bent dan nog niet voldoende getraind om eerste hulp op het water te mogen verlenen, dat niet.

Hier staat het nog een keer uitgelegd...

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2009, 02:37:44
Klopt, EFR is Emergency First Responder, gelijk gesteld aan EHBO. Daarnaast hebben wij nog HMLI (Hazardous Marine Life Injuries)  Oxygen First Aid , Advanced Oxygen First Aid, Automated External Defibrillators, Basic Life Support, samen goed voor Diving Emergency Management Provider (DEMP), DAN First Responder (DFR).

Je zou dat gewoon EHBO kunnen noemen. Je bent dan nog niet voldoende getraind om eerste hulp op het water te mogen verlenen, dat niet.

Hier staat het nog een keer uitgelegd...

Henk
 


En wat heeft de KNRM voor EHBO opleidingen? (om de boel even te vergelijken  ;))


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2009, 12:25:39
Allemaal mooie termen, het komt bij mij allemaal op het zelfde neer, iets meer op het duiken gericht als het  gewone EHBO. Naast je diploma moe je wel specialiceren op het gebied waar je bezig bent met EHBO. er zit een verschil in EHBO op een house feest, EHBO bij de motorcross of EHBO bij een reddingsbrigade maar het blijft in basis EHBO. Of de opgeleids wordt via DAN of via een oranje kruis opleiding dat maakt niet zoveel uit. Het verschil zit het wat mij betreft in de instructeur die je tot je beschikking hebt.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2009, 12:37:01
het essentiele verschil tussen een eerste hulpverlener  (EHBO-er ) en een First Responder zit hem niet in de opleiding maar in dat de een passantenhulpverlener is en een First Responder namens een organisatie de eerste reagerende is.. Bij de functie First Responder praat je per definitie over georganiseerde hulpverlening. bij een EHBO-er is meestal sprake van een vorm van passantenhulpverlener..

Een First responder opleiding alleen maakt nog geen First Responder als Functie..

Ook al noemt een opleider als DAN europe en diverse andere opleiders iets First Responder, is er meer nodig dan eens per jaar een cursusje volgen..

Aan een functie van First Responder, stelt elke "werkgever" zijn eigen eisen..  Je moet naar de functieinvulling kijken of iets daadwerkelijk als First Responder functioneert..  
Je zou kunnen zeggen dat een reddingsbrigade lid per definitie first response taken uitvoert.. Slechts 1 van de aspecten van First Response taken, is het leveren van adequate medische zorg..   Het niveau van adequate zorg, word bepaald door een aantal aspecten..
1. mate van organisatiegraad, Incident management, registratie,
2. mate van ketenzorg, contact met meldkamers en andere hulpverleningsorganisaties.
3. mate van competentie-management,  (individuele vaardigheden van medewerkers, training, oefening, en praktijk ervaring, zelfstandig beoordelingsniveau)
4. mate van teamvaardigheden
5. mate van toerusting en uitrusting
6. mate van kwaliteitszorg

Henk, en velen hier met hem verwart het volgen van een training, met een het competent zijn..  


Als je een vergelijking tussen de KNRM en HOGE nu wilt doen op uitsluitend medisch niveau op trainingen. (En dat gaat op vele punten mank)
onderwerp|KNRM|HOGE
EHBO certificering|Oranje Kruis|E.F.R.
AED, training|NRR|Dan Europe
AED, aanboord|Nee|Ja
Zuurstof Training| per 1/09/2009|DAN Europe
Zuurstof aan boord| per 1/9/2009, alle stations|Ja
Wervelletsel training| Nee|Eigen training
Drenkeling training|Ja|Ja
Uren per jaar medische training|24|40

De voorsprong van HOGE op trainingsnvieau is dit seizoen nog waar,  Echter inmiddels zijn alle KNRM-stations bezig met een belangrijke inhaal slag..

Als je kijkt naar de volgende criterea voor het leveren van kwaliteit van medische zorg..(Criteria van IGZ, VWS en HKZ)
onderwerp|KNRM|HOGE
mate van organisatiegraad, Incident management |Goed|Matig
mate van ketenzorg, |Goed|Slecht
mate van medisch competentie-management, |Matig|Alleen training en certificering,
mate van medische teamvaardigheden|Matig|Goed
mate van Medische toerusting en uitrusting|Matig|Redelijk
mate van kwaliteitszorg|Starten met kwaliteitstraject|geen kwaliteitstraject


Verder zijn er inmiddels aardige normen die internationaal geaccepteerd zijn, waar aan een waterreddings organisatie aan moet voldoen..  Ik moet zeggen dat zowel HOGE als de KNRM daar nog niet op alle fronten aan voldoen.. (De organisatie waar ik voor werk, trouwens ook nog niet..)


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2009, 13:14:37
Ik kan het toch niet laten even te reageren,
Citaat
om eerste hulp op het water te mogen verlenen
Mogen????? Wanneer bepaald iemand wanneer je dat mag, daar gaat toch heel de discussie hier over!!! En nu zeg je dat je met EHBO dat niet mag, niemand bepaald toch wat je nodig hebt om hulp te mogen verlenen.

En even fact's KNRM Dordrecht.  AED hangt op de post en kan dus mee genomen worden op een uitruk. Zuurstof aan boord en curcus gehad, is al een aantal jaar zo. Wervelletsel training hebben we ook al gehad een aantal jaar geleden. En het gaat niet altijd om kwantiteit van de training maar ook om kwaliteit.
Verder ga ik me niet bemoeien met deze onzin discussie, dat al vast voor de mensen die gaan reageren.

XXXX
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2009, 13:19:42
Ik kan het toch niet laten even te reageren, Mogen????? Wanneer bepaald iemand wanneer je dat mag, daar gaat toch heel de discussie hier over!!! En nu zeg je dat je met EHBO dat niet mag, niemand bepaald toch wat je nodig hebt om hulp te mogen verlenen.

En even fact's KNRM Dordrecht.  AED hangt op de post en kan dus mee genomen worden op een uitruk. Zuurstof aan boord en curcus gehad, is al een aantal jaar zo. Wervelletsel training hebben we ook al gehad een aantal jaar geleden. En het gaat niet altijd om kwantiteit van de training maar ook om kwaliteit.
Verder ga ik me niet bemoeien met deze onzin discussie, dat al vast voor de mensen die gaan reageren.

XXXX


Vistuig,  

Je merkt terrecht op dat er per KNRM station ook grote verschillen bestaan..
Er zijn inmiddels stations die inmiddels ook al veel verder zijn dan HOGE...  Ik verwacht dat alle KNRM stations per medio 2010 met het huidig ingezette beleid  allemaal goed op de volgende criterea.

onderwerp|KNRM|HOGE
mate van organisatiegraad, Incident management |Goed|Matig
mate van ketenzorg, |Goed|Slecht
mate van medisch competentie-management, |Goed|Alleen training en certificering,
mate van medische teamvaardigheden|Goed|Goed
mate van Medische toerusting en uitrusting|/Goed|Redelijk
mate van kwaliteitszorg|Starten met kwaliteitstraject|geen kwaliteitstraject

Ik ken alleen het recente KNRM beleid nog niet op het gebeid van de AED aan boord.  Dat is per station nu nog heel erg verschillend..


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2009, 15:35:29
het essentiele verschil tussen een eerste hulpverlener  (EHBO-er ) en een First Responder zit hem niet in de opleiding maar in dat de een passantenhulpverlener is en een First Responder namens een organisatie de eerste reagerende is.. Bij de functie First Responder praat je per definitie over georganiseerde hulpverlening. bij een EHBO-er is meestal sprake van een vorm van passantenhulpverlener..

Een First responder opleiding alleen maakt nog geen First Responder als Functie..

Ook al noemt een opleider als DAN europe en diverse andere opleiders iets First Responder, is er meer nodig dan eens per jaar een cursusje volgen..

Aan een functie van First Responder, stelt elke "werkgever" zijn eigen eisen..  Je moet naar de functieinvulling kijken of iets daadwerkelijk als First Responder functioneert..  
Je zou kunnen zeggen dat een reddingsbrigade lid per definitie first response taken uitvoert.. Slechts 1 van de aspecten van First Response taken, is het leveren van adequate medische zorg..   Het niveau van adequate zorg, word bepaald door een aantal aspecten..
1. mate van organisatiegraad, Incident management, registratie,
2. mate van ketenzorg, contact met meldkamers en andere hulpverleningsorganisaties.
3. mate van competentie-management,  (individuele vaardigheden van medewerkers, training, oefening, en praktijk ervaring, zelfstandig beoordelingsniveau)
4. mate van teamvaardigheden
5. mate van toerusting en uitrusting
6. mate van kwaliteitszorg

Henk, en velen hier met hem verwart het volgen van een training, met een het competent zijn..  


Als je een vergelijking tussen de KNRM en HOGE nu wilt doen op uitsluitend medisch niveau op trainingen. (En dat gaat op vele punten mank)
onderwerp|KNRM|HOGE
EHBO certificering|Oranje Kruis|E.F.R.
AED, training|NRR|Dan Europe
AED, aanboord|Nee|Ja
Zuurstof Training| per 1/09/2009|DAN Europe
Zuurstof aan boord| per 1/9/2009, alle stations|Ja
Wervelletsel training| Nee|Eigen training
Drenkeling training|Ja|Ja
Uren per jaar medische training|24|40

De voorsprong van HOGE op trainingsnvieau is dit seizoen nog waar,  Echter inmiddels zijn alle KNRM-stations bezig met een belangrijke inhaal slag..

Als je kijkt naar de volgende criterea voor het leveren van kwaliteit van medische zorg..(Criteria van IGZ, VWS en HKZ)
onderwerp|KNRM|HOGE
mate van organisatiegraad, Incident management |Goed|Matig
mate van ketenzorg, |Goed|Slecht
mate van medisch competentie-management, |Matig|Alleen training en certificering,
mate van medische teamvaardigheden|Matig|Goed
mate van Medische toerusting en uitrusting|Matig|Redelijk
mate van kwaliteitszorg|Starten met kwaliteitstraject|geen kwaliteitstraject


Verder zijn er inmiddels aardige normen die internationaal geaccepteerd zijn, waar aan een waterreddings organisatie aan moet voldoen..  Ik moet zeggen dat zowel HOGE als de KNRM daar nog niet op alle fronten aan voldoen.. (De organisatie waar ik voor werk, trouwens ook nog niet..)

Wat een slap antwoord is dit zeg!!!!!!!!!! Ehbo'er of first responder het zijn de zelfde functies. Alleen de een is de Nederlandse  naam  (EHBO) en de andere is een Engelse naam (firts responder). Tja en er zijn ook in dit land EHBO'ers die kriebels in hun buik krijgen als ze een engelse naam gebruiken, en zich dan meteen meer voelen dan hun collega ehbo'ers  O0 O0 O0.  De opleiding DAN zuurstof is volgens mij ook maar alleen voor duikongevallen en is ook opgezet voor zuurstof gebruik bij duikongevallen, en er zijn ook hier weer mensen die denken dat ze met dit diploma, zuurstof weer te pas en te onpas kunnen inzetten  O0.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


hansalmere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2009, 15:44:12
, en er zijn ook hier weer mensen die denken dat ze met dit diploma, zuurstof weer te pas en te onpas kunnen inzetten  O0.

ik kreeg een beetje de kriebels als ik bovenstaand stukje lees tuurlijk zijn er gekken die met een zuurstofset  bij een patiënt met verzwikte enkel. maar er zijn er ook vele die weten wat ze doen. en in elke vak kom je idioten tegen. ken ook voorbeelden van ambuverpleegkundige waar men vraagtekens bij zet