Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 122807 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #210 Gepost op: 28 september 2010, 12:14:09
Bij het topic over SIV van Rotterdam Rijmond was dit al ter sprake gekomen.
Citaat
SIV voertuig, geen pompediener nodig, straal levert 38 lp/m bij 100 bar. Volgens de wereldwijd erkende en bewezen 3D blustechniek kun je met 38:4 een vloeroppervlakte van nog geen 10 m2 onder controle brengen, dus net iets meer als een brandend toilet.
Een voordeel zou kunnen zijn dat door de hele fijne verneveling door de hoge druk van 100 bar er een groter koelend vermogen wordt bereikt.(Denk aan Cobra systeem) Nadeel zal zijn de geringe worrplengte, en als de druppels te klein zijn zal de dracht van de druppels onvoldoende zijn waardoor ze al direkt bij aanraking met de eerste rooklaag zullen overgaan in stoom.
Vandaar ook de "speciale" flashover straalpijpen, die een worplengte koppelen aan druppelgrootte en hoeveelheid water. Maar daar zal bij dit concept niet vanuit zijn gegaan, er moet een pomp in en hij moet Fail safe zijn, en er moet water mee gespoten kunnen worden. 3D blustechniek etc is denk ik nooi mee genomen in dit voertuig concept.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #211 Gepost op: 28 september 2010, 15:01:20
In mijn ogen, een beginnende brand zal nog lukken maar vanaf het moment dat het een volledige kamer betreft zou ik mezelf hiermee toch niet veilig voelen. En je bent maar met zen 2 dus eigenlijk niets van brand want we willen de regel 2 in 2 uit respecteren dus kan je niet binnen gaan omdat er geen back-up ploeg is.
Een vuilnisbakje in de buitenlucht ok, een kleine buitenbrand ok maar al de rest ???? Ik zou mijn leven niet willen riskeren om met zo een straal naar binnen te lopen.
Is het uitgangspunt niet snelheid? De hoogwerker uit het volgende filmpje:



is geweldig effectief, maar tegen de tijd dat hij daadwerkelijk opgesteld staat, watervoorziening gerealiseerd is en dus  ingezet wordt (eindelijk een positieve bijdrage levert aan de brandbestrijding) rest nog slechts een niet te redden puinhoop.

Als je kan realiseren dat je snel naar de nog kleine brand kan racen kan die hoogwerker thuisblijven en heeft het familiealbum alleen wat waterschade, maar is tenminste niet volledig verbrand.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #212 Gepost op: 28 september 2010, 16:30:59
Voertuig is misschien goed om naar een woning brand te rijden waarvan je weet dat hij nog heel klein is of waar een "werkende"sprinklerinstallatie is die de brand reeds gedoofd heeft of toch goed onder controle houd.
Maar voor al de rest????
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #213 Gepost op: 28 september 2010, 17:37:41
Voertuig is misschien goed om naar een woning brand te rijden waarvan je weet dat hij nog heel klein is of waar een "werkende"sprinklerinstallatie is die de brand reeds gedoofd heeft of toch goed onder controle houd.
Maar voor al de rest????
Dit voertuig rijd niet zelfstandig maar altijd met minimaal een TS.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #214 Gepost op: 28 september 2010, 17:56:47
Dit voertuig rijd niet zelfstandig maar altijd met minimaal een TS.
Dan lijkt mij het nut al helemaal zijn doel voorbij geschoten.

In België hadden we vroeger ook van die snelle autopompen (met wel een volwaardige pomp+tank van 800 li water), met op sommige plaatsen ook redgereedschap erin.
Die zijn op enkele exemplaren na allemaal verdwenen, wij rijden nu naar elk incident met 6 personen.
Al wil men hierop een uitzondering gaan maken om bij sommige kleinere incidenten toe te staan dat met 4 personen wordt uitgerukt. Al zal dit in de meeste gevallen altijd met 6 personen gebeuren.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #215 Gepost op: 29 september 2010, 09:32:55
Voertuig is misschien goed om naar een woning brand te rijden waarvan je weet dat hij nog heel klein is of waar een "werkende"sprinklerinstallatie is die de brand reeds gedoofd heeft of toch goed onder controle houd.
Maar voor al de rest????

De rest die ik kan verzinnen:
-containerbrand
-autobrand
-buitenbranden
-oms
-dienstverlening  (wegdekreinigen, dier in nood enz)

en zo zullen er nog velen verzonnen kunnen worden
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #216 Gepost op: 29 september 2010, 11:27:31
Dit voertuig rijd niet zelfstandig maar altijd met minimaal een TS.

Een TS met volledige bemanning of wordt de bemanning aangevuld met het personeel van de SIV? Is de opkomsttijd van de volledige TS binnen de zorgnorm of geld de zorgnorm alleen voor de SIV?

Hoe sneller je er bent hoe beter natuurlijk en hoe kleiner de brand is. Zou je naast een rookmelder dan beter niet kunnen promoten dat de burgers opgeleid worden om een kleine brand zelf te bestrijden en te 'verplichten' om naast een rookmelder (in ieder kamer) ook een handbrandblusser van minimaal 6 L/kg + blusdeken in huis te hebben? De bewoner is er nog veel sneller dan de brandweer bij waardoor het incident nog veel kleiner is.

Of zou je in de regelgeving moeten gaan opnemen dat iedere nieuwe woning/gebouw een (hui)ssprinklersysteem zou moeten hebben + subsidie regeling voor bestaande woningen/gebouw...  ::) ::) Dan pas doe je aan echte kosten besparing bij de brandweer.  ;)


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #217 Gepost op: 29 september 2010, 11:54:20
Het mooist zou zijn als e.e.a. in de regelgeving wordt vastgelegd, in iedere woning een sprinklersysteem. Elders in de wereld is reeds vastgesteld dat huissprinkler een oplossing is die werkt.

Voor wat betreft het verplichten van blussers e.d, dat zie ik in Nederland niet zo snel gebeuren. Zodra het om zaken gaan die mensen thuis raken is de overheid snel geneigd af te haken. Waarom worden mensen met een bestaande woning niet verplicht om rookmelders te (laten) installeren?

Dit zal wel zo blijven dat mensen het op "vrijwillige" basis moeten doen, en dus gaan we een heleboel geld investeren om dit bij mensen (opnieuw?) tussen de oren te krijgen.

Overigens vind ik dat de overheid wel een dubieuze rol speelt. Aan de ene kant wordt de brandweer gedwongen tot allerhande "bezuinigingen" zoals TS4, SIV en weet ik veel wat voor andere projecten, aan de andere kant wordt de boodschap naar de burger dat de brandweer niet meer in staat is om adequaat een redding te doen, niet overgebracht. De boodschap is duidelijk, de brandweer kan straks eenvoudigweg niet meer reddend optreden, en dus geldt voor de burger: veiligheid niet geregeld betekent einde oefening!

Tenslotte nog een laatste opmerking over alle nieuwe projecten, en ik heb er zelf ook mee te maken helaas, als een inzet goed gaat dan heeft het management het goed gedaan. Loopt een inzet fout en vallen er slachtoffers, dan is de bevelvoerder het haasje en wordt opgeofferd.

Wat mij betreft wordt alles er niet vrolijker op.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #218 Gepost op: 29 september 2010, 20:10:17
Een TS met volledige bemanning of wordt de bemanning aangevuld met het personeel van de SIV? Is de opkomsttijd van de volledige TS binnen de zorgnorm of geld de zorgnorm alleen voor de SIV?

Hoe sneller je er bent hoe beter natuurlijk en hoe kleiner de brand is. Zou je naast een rookmelder dan beter niet kunnen promoten dat de burgers opgeleid worden om een kleine brand zelf te bestrijden en te 'verplichten' om naast een rookmelder (in ieder kamer) ook een handbrandblusser van minimaal 6 L/kg + blusdeken in huis te hebben? De bewoner is er nog veel sneller dan de brandweer bij waardoor het incident nog veel kleiner is.

Of zou je in de regelgeving moeten gaan opnemen dat iedere nieuwe woning/gebouw een (hui)ssprinklersysteem zou moeten hebben + subsidie regeling voor bestaande woningen/gebouw...  ::) ::) Dan pas doe je aan echte kosten besparing bij de brandweer.  ;)

Voertuig wordt enkel in de dagsituatie ingezet. Hij is primair bedoeld om ondersteuning te bieden aan de vrijwillige posten in Vaals Gulpen Mechelen, Simpelveld & Bocholtz. Deze kampen in de dagsituatie nog al met personeelstekort. Mocht dus een TS incompleet uitrukken, zal de bemanning van de SIE bij springen. De SIE in een beroepsbezetting (1minuut post)

http://www.youtube.com/user/brandweerzuidlimburg?feature=mhum#p/search/1/Vj4tCvemiqo

http://www.youtube.com/user/brandweerzuidlimburg?feature=mhum#p/search/1/Vj4tCvemiqo
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #219 Gepost op: 7 oktober 2010, 22:57:06
Interessant beeldmateriaal. Beginfase/rookontwikkeling op 00:20 sec.

http://regio15.nl/actueel/lijst-weergave/1-branden/4655-bouwkeet-in-brand