Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 122797 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #230 Gepost op: 16 november 2010, 00:57:35

Oké dat kan een overweging zijn, maar zoals Shave al zegt, de CV staat op zolder, en ik zie geen gasleiding via de lucht de zolder binnen gaan, dus die zal net als in de rest van Nederland vermoedelijk via de grond en de meterkast de woning binnenkomen. Daar zit de gasmeter en de AFSLUITER.
Wat veel belangrijker is dat men op grond van de RSTV besluit om niet direkt een binenaanval in te zetten. En dan heeft het doorbranden van het dak een groot voordeel, de hete rookgassen kunnen weg, en de horizonale verspreiding van rookgassen neemt af. Dan kun je proberen om met de juiste techniek en tactiek deze binnenbrand onder controle te brengen. Het via de opening naar binnen spuiten blokkeert juist deze uitstroom en zorgt voor een horizontale branduitbreiding.
Wel een mooi woninkje, wat zou dat kosten per maand......

Wat ik ter plaatse heb gezien en wat me verteld is; Er is geprobeerd een binnenaanval te doen maar die is vanwege gevaar afgeblazen.. Ze hebben geprobeerd de CV naar buiten te werken maar daar was iets mee waardoor dit niet veilig kon.. Of de/het explosie(tje) voor/tijdens/na deze binnenaanval plaatsvond weet ik niet.. Deze had wel te maken met de CV of iets met gas.. Uiteindelijk hebben ze met een, laat ik het een soort van grote bobcat noemen, een gat in het dak gemaakt om te kunnen blussen, en dat hebben ze gedaan, vanaf 4/5 standpunten tegelijk..


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #231 Gepost op: 16 november 2010, 11:04:51
Citaat
Er is geprobeerd een binnenaanval te doen maar die is vanwege gevaar afgeblazen
Kijk dat bedoel ik ook, als je naar de manier kijkt waarop de rook in het begin onder de dakpannen en de lagere delen naar buiten wodt geperst geeft een RSTV scan voldoende argumenten om heel voorzichtig te zijn O0
Citaat
geprobeerd de CV naar buiten te werken maar daar was iets mee waardoor dit niet veilig kon
Dit begrijp ik niet, maar het zal wel iets zijn waar wij aan de hand van de video te weinig info over hebben.
Citaat
soort van grote bobcat noemen, een gat in het dak gemaakt om te kunnen blussen, en dat hebben ze gedaan, vanaf 4/5 standpunten tegelijk..
Duidelijk, tactiek is prima, gat in het dak maken, (Waar doen ze dat ook alweer nog meer :-\ ) maar als uitvoering had ik dan niet van 4-5 kanten met LD op het dak gespoten maar van binnen uit geblust.
Maar misschien ging dat niet vanwege de CV die in de weg stond. Wat voor CV is dat dan toch geweest vraag ik me af..... 8)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #232 Gepost op: 16 november 2010, 17:47:08

Citaat
en dat hebben ze gedaan, vanaf 4/5 standpunten tegelijk..
Klopt, allemaal LD stralen, zeg 200 lp-min. Dan heb je wel extra bluswater nodig. En als je 1000 liter in de brandruimte brengt kun je effectief 300 m2 aan oppervlakte blussen. Volgens mij is de brandruimte kleiner dus het meeste water is overbodig en stroomt gelukkig via de pannen de tuin in, de rest stroomt de woning binnen en verorzaakt daar een beetje schade, en een heel klein beetje water koelt de toppen van de vlammen een beetje.
Topic titel was effectief blussen..... daar hoort deze zeker thuis.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #233 Gepost op: 16 november 2010, 20:36:21
Wellicht kan jij met je parate kennis aangeven hoe het volgens jou beter had gekund?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #234 Gepost op: 16 november 2010, 23:40:39
Lastig want ik ben er niet geweest, dus ik moet me baseren op video´s die gemonteerd zijn, en enkele foto´s.
Ten eerste geeft het begin beeld aan dat er een brand aan de gang is die al behoorlijk ontwikkeld is op de afgesloten? zolder. Een zolder kan veel brandbare materialen bevatten(overtollig huisraad) en dus veel brandgassen produceren. Gezien de ligging zou een late ontdekking mee kunnen spelen. Dus is bij aankomst voorzichtigheid geboden, RSTV scan, reden om aan te nemen dat er een rookgas verbranding/explosie kan plaats vinden door een gesmoorde binnenbrand.
Inzet kan zijn: benedenwinds een opening maken in het dak van de zolder, en bovenwinds toegang verschaffen tot het pand. Door de natuurlijke ventilatie zullen de rookgassen uit het gat in het dak onstnappen. Dan met twee HD stralen, één voor de rookgaskoeling de tweede als back-up en dan de BVD met warmtebeeldcamera mee om snel de brandhaard op te sporen.
Op de video komt de brand door het dak heen, dan ventileert hij zich zelf en weet je ook bijna gelijk waar de brandhaard ongeveer zit.

Onbekend/blinde vlek, CV installatie (met een Bob cat eruit halen?), gas lekkage, en indeling van de vila.

Of dit beter was geweest kunnen we niet meer beoordelen die kans is voorbij, maar een aantal zaken die ik op de video zie roepen bij mij, en blijkbaar andere collega's vraagtekens op.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #235 Gepost op: 16 november 2010, 23:50:50


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #236 Gepost op: 17 november 2010, 14:49:08
Blijft moeilijk te beoordelen op basis van deze video's en info.
Maar een gat ik het dak maken, waarna de rookgassen weg kunnen is m.i. hier de juiste tactiek. Ventilator voor de deur en daarna kan je wel weer een 2de overweging maken om een binnenaanval/verkennig uit te voeren. Maar zonder de juiste info over gas/CV/gevaar blijft het (nogmaals) moeilijk en ziet dit eruit als brand(je) verzuipen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #237 Gepost op: 17 november 2010, 19:03:17
Niet helemaal te vergelijken, omdat het bouwwerk anders kan zijn, en de toegang naar de zolder misschien heel makkelijk te bereiken was, maar in deze video(al eerder als voorbeeld aangehaald) kun je zien dat zo'n uitslaande zolder brand met enkele goede pulsen water snel in intensiteit afneemt. (Vanaf 1.00-1.30)

http://www.youtube.com/watch?v=ScB3PZ2j8WY#ws
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #238 Gepost op: 19 november 2010, 18:01:02
Je weet de omstandigheden niet waaronder dit plaatsvond. Er waren werkzaamheden geweest aan de CV op zolder. Vervolgens is er brand ontstaan. Ivm explosiegevaar (gas) (er is een klein explosietje geweest) kon geen binnenaanval uitgevoerd worden en dus heeft men een buitenaanval ingezet. Puur omwille van de eigen veiligheid dus :)


Het lijkt mij niet verstandig om een blussing in te zetten wanneer het gas er nog niet af is. Ook met een buitenaanval kan het zijn dat je de vlam van de leiding blaast (valt nu eenmaal moeilijk te zien van benedenaf waar je straal terecht komt in het pand). Mocht dat gebeuren, heb je een vrije uitstroom van gas in een pand dat brand. Lijkt mij zeker een ongewenste situatie.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #239 Gepost op: 19 november 2010, 20:09:10
Citaat
de CV staat op zolder, en ik zie geen gasleiding via de lucht de zolder binnen gaan, dus die zal net als in de rest van Nederland vermoedelijk via de grond en de meterkast de woning binnenkomen. Daar zit de gasmeter en de AFSLUITER
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar