Maargoed, ik wil dus wel een poging wagen, dat is wel zo eerlijk voor jullie: Neem de foto van een hoogwerker (brandweer Harderwijk?) die gepost is op 16 juni 2012 en waaruit wordt geconcludeerd dat die fout staat: Mijn vragen zijn: Hoe fout staat die? Hij staat op afstand inderdaad, maar ook wel redelijk veilig. We weten dat een hoogwerker die plots moet inpakken om terug te trekken grote problemen kan krijgen. De eerste ts staat dichtbij; maar mogelijk heeft de bevelvoerder een poging willen wagen om met hogedruk een snelle aanval te willen doen? We weten het niet precies, daarom is het voorzichtig te oordelen.Ik pak even voor de meelezers het bericht erbij, praat ook makkelijker.
Het gaat niet alleen om blussen, het begint al bij aankomst: Opstelplaats eerste TS niet zo prettig voor de later komende HW. Zou de HW echt iets hebben moet doen op of bij het dak zou hij dat net niet gehaald hebben. Eerste TS langs de weg, brandkraan ligt er naast, dan had de HW de inrit in kunnen rijden en een veel betere opstelpositie gehad. Het bericht wat Tower-ladder meegeeft is glashelder, en ik kan me er ook zeker in vinden.
Kijk naar de eerste TS die op de brandkraan staat. Staat nu met de neus naar het pand op de inrit naar het terrein?
wat zou er mis zijn om de TS op de weg op de hoek neer te zetten, desnoods op de hoek. Dit maakt voor je slanglengtes nagenoeg niets uit. Zeker niet als je de TS met de neus naar de weg laat wijzen.
De plaats van een HW is wel zeer belangrijk. De vlucht van een hoogwerker is vanaf deze positie naar het pand toe zeer beperkt.
Ik ben het met Tower eens, hij komt vermoedelijk geen eens op het dak. Dit ivm de afstand van de weg naar het pand, die is te lang. Hij moet de boom te ver uitschuiven. Over de zijkant van het voertuig zal hij snel in de beveiligingen schieten waardoor je niet verder naar het pand kunt komen.
Ik zou de eerste TS op de weg op de hoek bij de inrit zetten. Hoogwerker achteruit de inrit op. Zo kun je maiximaal gebruik maken van je hoogwerker, en je hebt nagenoeg geen verlies aan slanglengtes.