Joost, toch zijn er de afgelopen keren diverse grotere schepen van de zeeverkenners in moelijkheden geraakt. Ik zelf stond op de Gooimeerdijk vanuit de auto te kijken naar een sleper van de zeeverkenners die zo tussen de jacht bebakening door vol gas de ondiepte op knalde. Ik heb mijn zoon van 11 mee de auto uit genomen en zelfs die zag wat er ging gebeuren. Toen het hele gebeuren plotseling tot stilstand kwam, probeerde de schipper inplaats van achteruit te varen, vooruit om te draaien, waardoor hij steeds verder omhoog kwam te liggen. Ik heb Menno gebeld, die heeft 'm achteruit los gesleept van het strand.
Als je niet weet waar die groene staken voor dienen en je er zo tussen door probeert te varen hoef je bij mij niet te komen om vrijstelling voor je papieren. Je hebt wel de verantwoording over tientallen jongeren, die van jouw kunde en inzicht afhankelijk zijn.
Henk
Je hebt helemaal gelijk Henk, er zitten een hoop brokkenpiloten tussen en ik ben zelf een groot voorstander van het aanscherpen van de vaarbewijsplicht (theoriebewijs vanaf 7 meter, praktijkexamen vanaf 15 of 20 meter). Voor de scoutingschepen komt het er nu ook van, want er komt dan wel een vrijstelling voor de huidige schipppers, maar het verloop is heel groot binnen Scouting. Stafleden zijn dat vaak maar enkele jaren, dus de volgende generatie moet allemaal gewoon praktijk halen.
Waar het mij om ging, is dat koepelorganisaties als Scouting Nederland, Zeekadetkorps, Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig, Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen, Koninklijke Nederlandse Motorboot Club etc etc. allemaal al jaren op de hoogte waren van de nieuwe Binnenvaartwet. Gezamenlijk zijn zij gaan meepraten met het ministerie als vertegenwoordiging van de grote pleziervaart en hebben zo veel voor hen gunstige aanpassingen kunnen verwezenlijken. Daarbij hielden zij de bij hen aangesloten verenigingen (veelal beheerstichtingen van oude vrachtschepen, stoomschepen en slepers) op de hoogte van de ontwikkelingen en de te verwachten wijzigingen. Voor hen kwamen de wetswijzigingen dus totaal niet als een verrassing!
Voor zowel Reddingsbrigade als KNRM zijn er wijzigingen gekomen, waarvan de vaarbewijsplicht de belangrijkste is, maar dat hoorden hun leden pas achteraf na invoering van de wet! Waarom heeft er vanuit het reddingswezen niemand meegepraat over deze belangrijke nieuwe wet?
Volgend jaar komt er een nieuwe versie van het BPR, de ontwerpwet ligt er, ik hoop dat ze hem op het Landelijk Bureau eens willen lezen…..