Problemen portofoons brandweer binnenshuis - 24-07-2009

Auteur Topic: Problemen portofoons brandweer binnenshuis - 24-07-2009  (gelezen 4601 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tankje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2009, 01:21:52
Welke randapparatuur gebruiken jullie? De verschillen zijn namelijk erg groot per regio. Ik kan nou niet veel slechts zeggen over C2000. Blijf het een verbetering vinden ten opzichte van analoog.

Om veel praat te voorkomen.

DMO voor de brandweer ter plaatsen is het veiligst.  ( je wil niet hebben dat een TMO C2000 mast uitvalt  of dekkings probleem 84% dekking ,bij een binnen aanval )
Een steunzender functie hangt af van je mobi in het voertuig, Cleartone heeft die die kan je bereikbaarheid DMO en TMO verstreken. Dus ligt ook aan randapparatuur.
DMO voor de politie is praktisch niet wenselijk dus TMO zou moeten maar bied geen veiligheid qwa dekking ( dus heb je ook niets aan )
De ambulancedienst doet en en  en daarom werkt het voor hun ook niet.

Gewoon terug gaan naar systeem vroeger met huidige materiaal.

Brandweer ter plaasten  DMO en gebruik maken van een VC met TMO.( bij grootschalig)
Politie weer gekoppeld zoals vroeger
en de Ambulancedienst ook als vroeger met TMO in het voertuig maar DMO op straat.
Als het echt uit moet.....;)  Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


jdg112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2009, 07:53:32
FlevolandBrandweer toch ook weer analoog 25-07-2009

De brandweer in Flevoland communiceert bij brand in gebouwen toch weer via de oude analoge portofoons. Dat bevestigt een voorlichter van de brandweer.

De brandweerlieden kunnen elkaar met het nieuwe digitale C2000 systeem soms slecht verstaan in bijvoorbeeld winkelcentra en parkeergarages.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken gaat onderzoeken hoe het bereik van de digitale portofoons kan worden verbeterd. De resultaten zijn hopelijk volgend jaar bekend. Tot die tijd gebruikt de Flevolandse brandweer naast het nieuwe systeem ook de oude analoge portofoon.

Wederom een korps wat teruggaat naar analoog.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2009, 09:21:35
Politie weer gekoppeld zoals vroeger

Wat zou er dan gekoppeld moeten worden om ook maar iets aan de verbindingen te verbeteren?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2009, 11:08:17
Binnen mijn werkgebied heb ik er ook weinig problemen mee gehad. Af en toe als je ergens een kelder in liep maar dan ben je ook je telefoonsignaal kwijt en heel ver komt een analoge porto ook niet meer dan. Echter heb ik het in Flevoland wel meegemaakt, dat ze een hoek om liepen en signaal kwijt. Best lastig als die hoek bij de commandopost is in het geval van een grote calamiteit. De dekking lijkt ook heel erg te verschillen per regio. Ik ben laatst nog van Arnhem naar Den Haag en weer terug gereden. Behalve dat er af en toe een kraakje op zat in Den Haag echt super verbinding gehad :)
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2009, 11:29:24
Ik zou voor geen goud meer terug willen naar het analoge tijdperk. Slechte geluidskwaliteit. De kwaliteit is nu glas helder. Echter kan ik wel begrijpen dat als je in je werkgebied problemen hebt met de bereikbaarheid je inderdaad gaat zoeken naar oplossingen. Het zal inderdaad wel per korps verschillend zijn. Ik werk 9 uur per dienst met C2000 en er is de gehele dag communicatie over de bak en ik hoor echt maar zeer, zeer zelden dat collega's problemen hebben met bereikbaarheid.
Wel hebben wij af en toe problemen dat de statussen niet goed doorkomen. Je doet een aanvraag spraak contact middels de 6 ingedrukt te houden en die aanvraag komt dan niet door bij de meldkamer. Maar dat is dus een heel ander probleem dan het probleem van geen bereik hebben. Ik ben erg benieuwd naar de oplossingen die BZK zal moeten gaan aandragen.


Bart S

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 26 juli 2009, 20:46:20
(...)
Gewoon terug gaan naar systeem vroeger met huidige materiaal.

Brandweer ter plaasten  DMO en gebruik maken van een VC met TMO.( bij grootschalig)
Politie weer gekoppeld zoals vroeger
en de Ambulancedienst ook als vroeger met TMO in het voertuig maar DMO op straat.

Nee, dat is erg onpraktisch. Dan moet ik elke keer als ik de MKA moet hebben naar de auto lopen? Dat is dus bij elk sitrap, aanvraag assistentie van wie dan ook, enz.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 1 augustus 2009, 03:09:40
Gelukkig werkt het in HM perfect...  ::)

http://www.refdag.nl/artikel/1424104/SGP+Gouda+wil+oude+portofoons+inzetten.html

SGP Gouda wil oude portofoons inzetten
27-07-2009 08:02 | Van onze correspondent

GOUDA – De SGP in Gouda stelt voor dat brandweerlieden het oude analoge portofoonsys-teem weer gaan gebruiken.

Het nieuwe systeem C2000 is in veel regio’s niet helemaal betrouwbaar. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding, dat vrijdag openbaar kwam.

De fractie stelde zaterdag schriftelijke vragen aan het college over de kwestie.

Ook wil de SGP-fractie weten of de Goudse brandweer bij het onderzoek betrokken was, en zo ja, welke feiten vanuit de Goudse praktijkervaring aan de onderzoekers werden meegegeven.






http://www.ad.nl/groenehart/gouda/3401548/Zorgen_SGP_over_portofoons_brandweer_onterecht.html

 donderdag 30 juli 2009
'Zorgen SGP over portofoons brandweer onterecht'

GROENE HART - De brandweer Hollands Midden heeft nog geen enkel probleem gehad bij het gebruik van digitale portofoons in brandende gebouwen.
Het bereik is soms iets minder, maar niet zodanig dat maatregelen genomen moeten worden.

Een woordvoerster van de brandweer Hollands Midden zegt dat naar aanleiding van vragen van de SGP in Gouda. Die refereerde aan een rapport van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding NVBR, vorige week.

In 16 van de 25 brandweerregio's doen zich de problemen voor, kwam uit dat onderzoek naar voren. De digitale portofoons, die worden gebruikt sinds het communicatienetwerk C2000 voor hulpinstanties werd ingevoerd, functioneren over het algemeen goed, stelde de vicevoorzitter van de NVBR, P. Verlaan. Alleen binnen gebouwen zijn er soms problemen.

Gevolgen voor de veiligheid zijn er volgens hem niet of nauwelijks. ,,Brandweermensen zijn op veiligheid getraind. Als ze geen contact kunnen leggen, lopen ze naar buiten. Het is vooral een geval van inefficiëntie.''

In Hollands Midden is van dergelijke problemen niets bekend. Overstappen op een ander communicatiesysteem is dan ook niet aan de orde. Bovendien, zo wordt gezegd, is C2000 landelijk aangekocht. Als al wordt omgezien naar een alternatief, moet dat ook landelijk gebeuren.

Fractievoorzitter De Wit van de SGP in Gouda vindt dat b en w van zijn stad de vinger aan de pols moet houden. Hij wil van het dagelijks bestuur van de stad weten of die de aanbeveling gaan doen aan de brandweer om voor de zekerheid de oude portofoons toch maar mee te nemen als wordt uitgerukt naar een brand.

Ook zegt hij dat er nog vervolgonderzoeken naar de kwaliteit van de nieuwe portofoons komen. Over de uitkomsten daarvan moeten b en w de gemeenteraad op de hoogte stellen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 1 augustus 2009, 03:10:36
http://www.hoofddorpsecourant.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Vragen-stellen-over-portofoons.398770.news

'Vragen stellen over portofoons'
Door: Jos van Rooijen | woensdag 29 juli 2009 11:47

HAARLEMMERMEER - Het lijkt nog ver weg, de datum van 3 september. Maar raadslid Peter van Groenigen (HAP) weet nu al zeker dat hij op die dag aan minimaal één onderwerp aandacht gaat schenken: het C2000-systeem waarmee hulpdiensten moeten communiceren. “Een ontzettend duur systeem dat onvoldoende werkt. Ik wil weten wie nu het initiatief neemt om een passende oplossing te vinden."
Peter van Groenigen reageert daarmee op de berichten die rond 24 juli naar buiten kwamen over het C2000-systeem en de problemen met het nieuwe communicatiesysteem.
Volgens de berichten zouden zestien van de 25 brandweerregio's problemen hebben gemeld met het gebruik van digitale portofoons in gebouwen. Vicevoorzitter Paul Verlaan van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) bevestigde het later via het NOS Journaal.
Volgens Verlaan functioneren de digitale portofoons, die worden gebruikt sinds het communicatienetwerk C2000 voor hulpinstanties is ingevoerd, over het algemeen goed. Alleen binnen gebouwen zijn er soms problemen. Gevolgen voor de veiligheid zijn er volgens hem niet of nauwelijks. Desondanks hebben enkele korpsen toch besloten ook weer een oude, analoge portofoon mee te geven aan mensen die een pand binnengaan.
Peter van Groenigen heeft het nieuws over de portofoons gevolgd en is er niet gerust op.
“Op 3 september staat het debat over het verloop van de hulpverlening na de TK 1951 ramp op de raadsagenda. Voor mij zal dit het voornaamste punt zijn. Uiteindelijk moeten wij (het gemeentebestuur) onze hulpverleners met het beste materiaal op pad sturen. Daardoor is hun eigen veiligheid zo goed mogelijk gewaarborgd en kunnen zij alle aandacht op de hulp aan slachtoffers richten."
Volgens Van Groenigen heeft het nieuwe systeem bij de ramp met de TK 1951 onvoldoende gewerkt. “Dat moet gewoon niet kunnen. Niet met een systeem dat zoveel geld heeft gekost."




Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #19 Gepost op: 3 augustus 2009, 13:08:33
Ik weet niet in hoeverre lokale korpsen door de regio's zijn benaderd, maar ik ken vanuit ons werkgebied toch een hoop objecten waarbinnen het communiceren van binnen naar buiten op DMO onmogelijk is.

Het verbaasd me dan ook enigszins dat er wordt geschreven dat er in onze regio geen problemen zijn  ???