ehbo posten in wijken

Auteur Topic: ehbo posten in wijken  (gelezen 9455 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #20 Gepost op: 20 augustus 2009, 15:26:32
carpoolen ??

Die is gek !  Voor een job als dat krijg je een eigen nieuwe nissan patrol in kleur gespoten.

We leveren wel training, de AED en het plaatsen, jaarlijks onderhoud. Maar natuurlijk ook de herhaling he.

O ja maak ik gelijk even een Bvtje aan.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #21 Gepost op: 20 augustus 2009, 18:12:02
Ik zie dat ook niet zo zitten, EHBO posten in de wijk.
Volgens mij leven we in een samenleving waarin er weinig mensen zijn die dit kunnen/willen doen.

Afgelopen vrijdag kwam ik met de dienstauto ( buitendienst ) uit bij een man die in zijn auto onwel was geworden.
Weet je hoeveel mensen gestopt zijn? Schrikbarend weinig ! Dat is één van de vele voorbeelden waaruit het verval van onze samenleving blijkt.
Wat me wel een goede zaak lijkt, het op meer plaatsen neerhangen van AED's/pocketmasks.
Zodat mensen die wel willen hulpverlenen, dit ook op een goede wijze kunnen doen.

Misschien dat dergelijke hulpverleningssystemen ingezet kunnen worden op plaatsen waar weinig dekken is door proffesionele hulpdiensten.


R.C.

  • BHVer.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Reactie #22 Gepost op: 20 augustus 2009, 22:20:43
In het limburgse dorpje waar ik vandaan kom daar zijn al jaren op strategisch uitgekozen plaatsen eerste hulp posten.
Zowel in het dorp zelf als langs de drukke napoleons weg(N273) die door het dorp loopt.
Deze posten hebben in het verleden en heden al heel vaak goede hulp verleend als er weer eens ergens een ongeluk of zoiets gebeurd was.
Mijn mening is dus doen.
 
ja en dan kun je wel weer beginnen over ambulance posten maar het gaat zoals iemand al schreef niet alleen over ambulance werk.

Lotus Bianca


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #23 Gepost op: 20 augustus 2009, 23:10:21
Wat mij de laatste per jaar opvalt is dat er in toenemende mate wordt gesproken over AED initiatieven en projecten.
Zij komen als paddestoelen uit de grond.
Hoe groter de dekkingsgraad, des te beter om meer slachtoffers met een ademhalingsstilstand iets meer overlevingskans te bieden.

Deze ontwikkeling is goed, slachtoffers met een ademhalingsstilstand worden goed geholpen door getrainde BLS/AED-ers, echter ...
In dit kikkerlandje komen verhoudingsgewijs veel meer ongevallen voor dan reanimaties, denk aan de dagelijkse aanrijdingen met letsel, huis tuin en keuken ongevallen in uw omgeving (zie uw streek-en dagbladen, internet of P2000 sites).

Moeten wij ons als samenleving uitsluitend focussen op BLS/AED getrainde lokale ad-hoc reanimatie teams?
Zoja, wat is dan de waarde van uitsluitend BLS/AED opgeleiden bij een andere letsel, (verkeers)ongeval of een plotselinge stoornis of ziekte.

Beter zou zijn dat betrokken BLS/AED-ers (overwegend goed gemotiveerde vrijwiligers) een uitgebreide EHBO opleiding (niet het gebruikelijke standaard werk) zouden moeten krijgen om direct ook op ALLE (grote) ongevallen of stoornnissen in de wijk of buurt te kunnen reageren.
Dit alles in een setting van een voorpost functie van de reguliere ambulancezorg.

De comeback van "Wijk EHBO-ers", uitgebreid opgeleid en goed geoutilleerd, gaat er beslist komen. Nog even geduld s.v.p.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #24 Gepost op: 21 augustus 2009, 07:55:09
Zou zelf geen bezwaar hebben als er een EHBO/RK bordje naast mijn deur hing zodat mensen weten dat ze hier terecht kunnen. Veel personen in de wijk weten toch al wel dat wij thuis RKK-gek zijn ;)
Idem voor een AED, alhoewel ik dat ding natuurlijk niet zelf ga financieren/onderhouden.
vrijwilliger instructeur


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #25 Gepost op: 21 augustus 2009, 16:09:52
Nou, als je al kijkt dat we bij de brandweer geen vrijwilligers kunnen krijgen, de EHBO geen vrijwilligers kan krijgen en dan denk je dat er mensen zo gek zijn om thuis eerste hulp te verlenen? Mijn ervaring is dat de maatschappij aan het individualiseren is. En of je het leuk vindt of niet veel projecten sterven een zachte dood na een jaar....
It's me!


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #26 Gepost op: 21 augustus 2009, 16:49:28
Nou, als je al kijkt dat we bij de brandweer geen vrijwilligers kunnen krijgen, de EHBO geen vrijwilligers kan krijgen en dan denk je dat er mensen zo gek zijn om thuis eerste hulp te verlenen? Mijn ervaring is dat de maatschappij aan het individualiseren is. En of je het leuk vindt of niet veel projecten sterven een zachte dood na een jaar....
Dan denk ik op mijn beurt dat men niet moet zeuren als er geen hulp komt of (in beleving) te laat als gevolg van onderbemensing of gebrek aan vrijwilligers.
Je kan moord en brand schreeuwen als er iets fout gaat maar iedereen in deze maatschappij dient zijn/haar verantwoordelijkheden te nemen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Frederike

  • EHBO-er
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #27 Gepost op: 21 augustus 2009, 19:51:48
Ik denk ook dat zoiets wel kan werken. En als ik voor mezelf spreek; ik heb een ehbo-diploma dus als er iets is vind ik het logisch dat ik help zoveel ik kan..


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #28 Gepost op: 23 augustus 2009, 19:26:57
Na wat google-len kom je leuke dingen tegen.
In Engeland kent men de zogenaamde Community First Responders.
Compleet uitgeruste en goed opgeleide EHBO-ers (leken) die een schitterende voorpost rol spelen van de engelse ambulancediensten. (zie diverse websites)
Even geen ambulance in de buurt of direct opstarten van eerstehulp is noodzakelijk ... de Community First Responder staat in Engeland voor u klaar ! :)

Wat daar kan, kan hier natuurlijk ook.
Iedere wijk of buurt in Nederland een of meerdere Community First Responders en we zijn gelijk van dat @#$%^ af over dat hulp te laat komt.

Alleen het politieke denken zal drastisch om moeten.
Deze vorm van EHBO is bij personeel van de nederlandse ambulancediensten !@#$%^&*( :o  (of te wel vloeken in de kerk)
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #29 Gepost op: 24 augustus 2009, 02:12:29
www.burgeraed.nl
op die site staat het initiatief van Veiligheidsregio NHN, in navolging op het traject van ambulance-oost. O0

niet te realiseren is dus niet helemaal waar..
 ;)
grtz

Peter

De gemeente medemblik (bestaat uit een aantal kleinere dorpen en de stad medemblik) ligt dus binnen de veiligheidsregio NHN en is al een aantal jaren bezig met het plaatsen van AED's zowel buiten aan een gevel alswel in de woning waar mag worden aangebeld en naar de AED kan worden gevraagd en tevens het opleiden van de bedienaars.
Het initiatief komt uit de EHBO vereniging en BHV opleiding (gegeven door de instrukteurs van de EHBO-vereniging).
Tevens is de EHBO/BHV vereniging reanimatie partner van de nederlandse hartstichting.
De AED bedien opleiding hoort bij de EHBO standaard in de eenheidslessen en herhalingslessen, ook worden er zeer regelmatig AED opleidingen geven voor iedere burger (dus ook niet EHBO leden) die daar belangstelling voor heeft.
Op dit moment zijn er binnen de gemeente ruim 70 AED's beschikbaar (betaald door de gemeente of het bedrijfsleven), die ook worden gecontroleerd en zonodig onderhouden.
Het is de bedoeling dat in het najaar een aanvang wordt genomen om vanuit de meldkamer te gaan alarmeren per SMS waar de eerste 5 binnen een straal van 3 min fietsen naar het reanimatie adres worden gestuurd en de volgende 5 de opdracht krijgen een AED op te halen en uiteraard ook naar het reanimatie adres gaan.
De bereidheid binnen onze groep EHV'rs is best wel groot, zo zijn er bij mij thuis alleen al 4 mensen met hun AED-bedienopleiding (2 brandweervrouwen met AED aantekening en 2 EHBO'rs uiteraard ook met aantekening.)
Afgelopen 2 jaar zijn er binnen de gemeente al 3 reanimaties geweest waar de AED is ingezet, waarvan 2 met goed resultaat en geen blijvende schade voor de patient, dit ongetwijfeld dankzij het snelle starten van de reanimatie en inzetten van de AED.

m.a.w. best wel heel goed mogelijk.
Nemo me impune lacessit