Appelkanon: vuurwapen?

Auteur Topic: Appelkanon: vuurwapen?  (gelezen 7166 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 28 juli 2009, 11:54:36
Is dit nu een vuurwapen? ???

http://www.ad.nl/bizar/3397734/Politie_pakt_drie_jongens_met_appelkanon.html

dinsdag 28 juli 2009
Politie pakt drie jongens met appelkanon

WOERDEN - Agenten hebben maandagavond in Woerden drie jongens aangehouden die met een appelkanon op pad waren. Zij beschoten met het apparaat een woning en een informatiebord in de Utrechtse plaats.

Een appelkanon is volgens de politie een soort van 'propjesschieter'. ,,Een geprepareerde pvc-buis wordt gevuld met een licht ontvlambare vloeistof en een appel. De vloeistof wordt aangestoken en daardoor komt de appel met een enorme kracht uit de buis'', zegt een politiewoordvoerder.
Het houtwerk van de dakkapel van het beschoten huis raakte zwaar beschadigd. In het gat in de woning zaten appelresten. Het trio schoot ook op een informatiebord van de gemeente. Agenten konden de verdachten van 17 en 18 jaar even later aanhouden.
De jongens zitten nog vast voor verhoor. Volgens de politie is een appelkanon geen onschuldig wapen. ,,Als iemand wordt geraakt, kan dat ernstige gevolgen hebben'', aldus de zegsman.

(ANP)




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2009, 12:13:54
Nou, je moet er i.i.g. niet door geraakt worden... :o
Het gebeurt ook met sinaasappels en aardappels.
&feature=player_embedded


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2009, 12:35:01
vuurwapen: een voorwerp bestemd of geschikt om projectielen of stoffen door een loop af te schieten, waarvan de werking berust op het teweegbrengen van een scheikundige ontploffing of een andere scheikundige reactie;

Dit is de definitie van een vuurwapen uit de WWM(wet wapens en munitie).

Ik denk dus van wel.

mvg
Mike


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2009, 12:57:30
Ik ken een appelkanon niet. Ben ook benieuwd hoe het betreffende ding eruit zag. Via google kwam ik diverse uitvoeringen van het ding tegen. De strafbaarheid zou ik zoeken onder artikel 2 categorie 2 lid 7 van de wet wapens en munitie:

7°. voorwerpen bestemd voor het treffen van personen of zaken door vuur of door middel van ontploffing, met uitzondering van explosieven voor civiel gebruik indien met betrekking tot deze explosieven erkenning is verleend overeenkomstig de Wet explosieven voor civiel gebruik.

Hier nog een filmpje van zo'n ding.Behoorlijke kracht zit erachter!

http://www.dumpert.nl/mediabase/15776/182d70af/appel_kanon.html


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2009, 15:27:20
vuurwapen: een voorwerp bestemd of geschikt om projectielen of stoffen door een loop af te schieten, waarvan de werking berust op het teweegbrengen van een scheikundige ontploffing of een andere scheikundige reactie;

Dat zo'n ding gevaarlijk is staat voor mij buiten kijf. En dat je vooral geen dingen er mee moet gaan slopen snap ik. Daarvoor mogen ze wat mij betreft die jongens ook wel straffen.

Maaaaaaaaar ......

Als ze het projectiel nu niet met een brandbare stof, scheikundige ontploffing/reactie, maar met perslucht hadden afgeschoten? Volgens mij is dit niet scheikundig en zoals ik de definitie lees dus geen vuurwapen.
Ik heb ooit zelf zo'n ding gemaakt en je kunt ook op perslucht een aardappel behoorlijk gevaarlijk maken.

Voor de geinteresseerden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Spud_gun


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2009, 15:53:17
Als ze het projectiel nu niet met een brandbare stof, scheikundige ontploffing/reactie, maar met perslucht hadden afgeschoten? Volgens mij is dit niet scheikundig en zoals ik de definitie lees dus geen vuurwapen.
Ik heb ooit zelf zo'n ding gemaakt en je kunt ook op perslucht een aardappel behoorlijk gevaarlijk maken.

Dan hebben we het over een luchtdrukwapen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2009, 18:54:02
kort maar krachtig:

alle wapens waarbij het projectiel middels luchtdruk of veerdruk wordt afgeschoten worden niet gezien als vuurwapen.

Zodra de voortdrijving geschied middels een chemische danwel scheikundige reactie dan is u als bouwer c.q. schutter bij constatering van de sterke arm der wet de sjaak. Als schutter mag duidelijk zijn voorhanden hebben van een illegaal vuurwapen. Als bouwer omdat de erkenning voor het bouwen danwel transformeren van een vuurwapen ontbreekt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2009, 20:20:33
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spud_gun

(...)

Veiligheid

Spud guns zijn zeker geen speelgoed en kunnen mensen gemakkelijk verwonden of zelfs doden in bepaalde situaties. De gebruikte projectielen zijn vrij groot en kunnen gemakkelijk snelheden van tientallen tot honderden meters per seconde bereiken. De kinetische energie kan snel die van een luchtbuks of zelf een vuurwapen overtreffen. Het is daarom erg belangrijk dat een spud gun nooit op mensen of dieren wordt gericht. Ook is het absoluut af te raden om in de loop van een spud gun te kijken, of deze nu geladen is of niet. Spud guns die worden gebouwd van simpel PVC dat niet voor druk is bedoeld kunnen exploderen als ze de druk niet aankunnen. Opmerkelijk is dat de variant waarbij brandbaar gas wordt gebruikt niet is toegestaan, terwijl de variant pneumatiek niet is verboden in het kader van de wet wapens. In het algemeen is het zo dat de varianten waarbij luchtdruk wordt gebruikt in de regel krachtiger zijn, en ook beter beheersbaar. De varianten met brandbare gassen zijn bij gebruik wel spectaculairer. Het is gewenst, en eenvoudig te realiseren om een 'pressure relieve valve' te gebruiken, een zwakkere plek in de constructie die er voor zorgt dat bij vastlopen van het projectiel de druk in de gun niet te ver oploopt. Indien een dergelijke constructie niet gebruikt wordt, kan bij verstopte loop een potentieel dodelijke explosie van het apparaat optreden. Een relieve valve is eenvoudig te realiseren door een T-stuk, waarbij in de T een stuk karton is opgenomen, dat in geval van overdruk scheurt, en daarmee de overdruk vrijlaat, en een explosie van de spudgun voorkomt.

(...)


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2009, 20:21:49
oke hoeft niet meteen te worden omschreven als vuurwapen, maar hoe dan ook valt het WWM is erg duidelijk hierover. lees categorie IV nog eens goed door.

overigens hoeft het niet meteen WWM te zijn. wetboek van strafrecht bied ook nog uitkomst.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2009, 20:29:23
Dit is weldegelijk een gevalletje WWM. Daar is de wet gewoon heel duidelijk over.