Replica VOC-schip in brand - Den Helder 30-7-2009

Auteur Topic: Replica VOC-schip in brand - Den Helder 30-7-2009  (gelezen 15378 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #20 Gepost op: 31 juli 2009, 10:16:59
Helderse brandweer blust geregeld na op verkoold VOC-schip

De Helderse brandweer is vanochtend omstreeks half zes opnieuw uitgerukt naar de VOC-replica Prins Willim op de Oude Rijkswerf Willemsoord om na te blussen.

Nadat een eenheid van het gemeentelijkekorps gisteravond na een 12-uursdienst rond negen uur de aftocht blies, keerden hoogwerker en bluswagen (met verse bemanningen) nog diverse malen terug om smeulende vuurtjes in de voorzijde van het verwoeste schip te doven.

Naar verwachting begint de technische recherche vandaag met het onderzoek naar de oorzaak van de brand, die de blikvanger op de werf volledig in vlammen deed opgaan. Tot dusverre wordt er vanuit gegaan dat kortsluiting in het ruim de boosdoener is.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article4985063.ece/Helderse_brandweer_blust_geregeld_na_op_verkoold_VOC-schip


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #21 Gepost op: 31 juli 2009, 18:20:19
Scheepsbrand Den Helder door technische oorzaak
Uitgegeven: 31 juli 2009 15:39
Laatst gewijzigd: 31 juli 2009 15:39

DEN HELDER - De brand op de replica van het VOC-schip Prins Willem in Den Helder is vermoedelijk ontstaan in de koelinstallatie van het schip. Dat meldde de politie vrijdag.
 
© ANPDoor de brand ging het schip in de nacht van woensdag op donderdag verloren.

Technisch onderzoek heeft geen sporen opgeleverd die zouden kunnen duiden op kwade opzet en/of brandstichting. De politie heeft het onderzoek naar de brand daarmee afgesloten.
 
Het schip, dat lag afgemeerd bij Museumhaven Willemsoord in Den Helder, was een grote publiekstrekker.

De schade aan het afgebrande schip loopt in de miljoenen. Eigenaar Libéma gaat in overleg met de verzekering bekijken of de replica kan worden gerestaureerd.

© ANP  

V.O.C. schip met koelinstallatie en dan spreken over een replica!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 31 juli 2009, 22:52:07


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #23 Gepost op: 3 augustus 2009, 18:54:36
Expert: 'Prins Willim niet verwoest bij sneller ingrijpen'
Gepubliceerd op 03 augustus 2009, 17:30
Laatst bijgewerkt op 03 augustus 2009, 17:33
den helder -  
Wanneer de Helderse gemeentebrandweer na ontdekking van rook op de VOC-replica Prins Willim direct assistentie had gevraagd van de marinebrandweer was het schip niet compleet verwoest geweest.

Dat stelt expert in scheepsbranden Gert-Jan Langerak van Falck Risc, een hoog aangeschreven trainingscentrum voor brandbestrijding. ,,Bij een brand aan boord is het eerste kwartier zaligmakend'', aldus de deskundige. ,,Doe je dan niks, ben je het schip kwijt.''

Op basis van de informatie die Langerak heeft concludeert hij dat de Helderse brandweer om half een een rookmelding kreeg, maar daadwerkelijk met blussen begon toen drieënhalf uur later vlammen zichtbaar werden. De vuurzee legde de Prins Willim bijna geheel in de as.

,,Eerder ingrijpen had beslist erger voorkomen'', stelt de maritieme brandbestrijdingsexpert. Na D66 heeft in de Helderse gemeenteraad ook de VVD collegevragen gesteld over het opereren van de brandweer.

Lees meer in de Helderse Courant van dinsdag 4 augustus




Oeps :o


Rene112

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 3 augustus 2009, 22:22:28
Op basis van de informatie die Langerak heeft concludeert hij dat de Helderse brandweer om half een een rookmelding kreeg, maar daadwerkelijk met blussen begon toen drieënhalf uur later vlammen zichtbaar werden.

Als deze expert gewoon de beschikbare informatie op internet bekeken had (tekst en videos met interviews) dan had hij toch geweten dat er wel degelijk direct na aankomst een binnenaanval is uitgevoerd. Helaas heeft de brandweer deze binnenaanval moeten afbreken omdat het niet meer veilig was.

Citaat
,,Eerder ingrijpen had beslist erger voorkomen'', stelt de maritieme brandbestrijdingsexpert.

Ik ga er van uit dat dhr. Langerak juist geciteerd is door het Noordhollands Dagblad. Dan vind ik dit soort uitspraken, op basis van halve informatie, zeer onzorgvuldig.
En jammer dat het NHD de brandweer/veiligheidsregio niet om commentaar heeft gevraagd... maar ja, dan was het misschien meteen wel niet meer "nieuwswaardig" geweest...  :-X

groeten,
René de Caluwé


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #25 Gepost op: 3 augustus 2009, 22:28:32
Dat is nogal een beschuldiging naar de mannen van Den Helder, niet om vrolijk van te worden om zo landelijk in het nieuws te komen  :'(  Laten we eerst maar is even de onderzoeken afwachten voordat we met het vingert gaan wijzen, dat zie je meestal na dit soort branden, er moet zo snel mogelijk een zwarte piet worden aangewezen  :-\.  

Als deze expert gewoon de beschikbare informatie op internet bekeken had (tekst en videos met interviews) dan had hij toch geweten dat er wel degelijk direct na aankomst een binnenaanval is uitgevoerd. Helaas heeft de brandweer deze binnenaanval moeten afbreken omdat het niet meer veilig was.

Ik ga er van uit dat dhr. Langerak juist geciteerd is door het Noordhollands Dagblad. Dan vind ik dit soort uitspraken, op basis van halve informatie, zeer onzorgvuldig.
En jammer dat het NHD de brandweer/veiligheidsregio niet om commentaar heeft gevraagd... maar ja, dan was het misschien meteen wel niet meer "nieuwswaardig" geweest...  :-X

groeten,
René de Caluwé

Dit is alweer heel anders als dat je inderdaad in de pers leest  >:(   Die pers houd van smeuige verhalen, ze hadden inderdaad beter brandweer Den Helder om commentaar kunnen vragen ja.. :-\    Ben je zelf ook nog in actie gekomen bij dit incident Rene ?  ???
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Rene112

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 3 augustus 2009, 22:28:56
Hier kunnen jullie de dienstdoende OvD-B zelf horen uitleggen dat de binnenaanval helaas moest worden afgebroken omdat het te gevaarlijk werd voor de brandweercollega's.

http://www.rtvnh.nl/player.php?stream=ItemRadio&item=40215

groeten,
René de Caluwé


Rene112

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 3 augustus 2009, 22:33:28
Ben je zelf ook nog in actie gekomen bij dit incident Rene ?  ???

Nee hoor, ik kom tegenwoordig (helaas) niet zo snel meer in aktie op de plaats van een incident. Ik zit nu in een piketfunctie voor het ROT als Operationeel Commandant Brandweer (OCB)  ;)

Maar ik heb vanmorgen deze OvD-B nog uitgebreid gesproken en weet wel dat ik morgen (i.v.m. vakantie collega's) waarschijnlijk wat tijd mag gaan besteden aan deze media-berichtgeving...

groeten,
René de Caluwé


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #28 Gepost op: 3 augustus 2009, 22:36:33
Dit - vrienden en vriendinnen van het zwarte koor - noem ik nou een Vosje...  >:(


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #29 Gepost op: 3 augustus 2009, 22:39:31
tja en als ik bevelvoerder was geweest... en mijn mensen geven aan dat het erg heet wordt... dan is het jammer voor een stukje historie... maar dan gaat toch iedereen eruit... liever materiele schade boven persoonlijk leed....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....