Replica VOC-schip in brand - Den Helder 30-7-2009

Auteur Topic: Replica VOC-schip in brand - Den Helder 30-7-2009  (gelezen 15583 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #30 Gepost op: 3 augustus 2009, 22:43:42
Ach, dit soort "experts" duiken altijd meteen op na een incident. Je ziet ze verschijnen voor de camera, in de krant, op het internet of je hoort ze op de radio (er zijn zelf al beroemde personen in dat circuit aan te wijzen). Het valt mij altijd op dat ze zo snel een reactie klaar hebben liggen.

Als de  brandweerlieden van Den Helder wel door waren gegaan met de binnenaanval dan waren er waarschijnlijk (dodelijke) slachtoffers te betreuren geweest en dan had diezelfde meneer ook wel weer een mooie theorie beschikbaar. Dan hadden ze waarschijnlijk niet naar binnen moeten gaan omdat het te gevaarlijk was. Dat zullen ze de mensen ook wel leren bij zijn bedrijf. En zo heeft hij altijd gelijk.......  :-X

Langzaam raken we er aan gewend dat dit soort mensen in de media verschijnen maar het is wel zuur voor de mannen en vrouwen van de brandweer Den Helder. Als je eigen gemeenteraad al kritische vragen gaat stellen dan voelt zeker niet prettig.  >:(

Het onderstaande stuk kwam ik tegen op het internet. Het heeft wat mij betreft een iets te hoog "kijk ons eens goed zijn" gehalte. Dat komt dan wel weer overeen met de uitlatingen van de heer Langerak. Je moet ook wat doen om in de picture te blijven in deze tijden van economische recessie.....

Leven vanuit je kofferbak

Door MARLIES VAN LEEUWEN

MAASVLAKTE - Brandweermannen die ervaring hebben met scheepsbranden, die vindt je niet veel.
 
Op de Maasvlakte lopen er drie rond die wereldwijd worden ingeschakeld. Ze zijn zo hard nodig, dat er nog eens vier worden opgeleid. ,,Het klinkt een beetje pocherig, maar juist onze ervaring maakt ons uniek.’’

De mannen van Falck Risc hebben een roerig leven. Zo staan ze in de kroeg een biertje te drinken, het volgende moment springen ze in het vliegtuig om niet te weten wanneer ze weer terugkomen. ,,Dat was vorig jaar bij de Schieborg, een schip dat voor de Deense kust in de fik stond. Dat heeft máár twee weken geduurd,’’ herinnert Johan Luijks zich. ,,Ik had m’n zaterdag anders gepland. Een paar uur later was ik al bij het schip. Kun je nagaan wat voor een organisatie dat is.’’

Luijks is is naast senior instructeur bij het opleidings- en trainingcentrum ook lid van het Emergency Response Team. Zijn spullen liggen altijd klaar in de auto (’je zult verdorie een klus missen’). ,,Het is een aanslag op je gezinsleven. Ik heb mijn vrouw een volmacht gegeven om alles te kunnen regelen zodra ik weg ben. Want hoe lang je van huis bent, kun je van tevoren nooit inschatten. We hadden iemand net klaargestoomd toen hij weg werd geroepen. Weken kwam hij niet thuis, dat kostte bijna zijn huwelijk. Nu mag hij niet meer weg, dat is heel jammer.’’

De ’jonge gasten’ die nu in opleiding zijn, zien vooral de romatische kant van het vak, weet Luijks. ,,Ik hoop dat we snel een uitruk hebben, want dan kunnen ze mee. Het is namelijk niet zo romantisch als het lijkt. Ik zat pas vier weken op een schip bij Singapore. Geen douche, het eten was niet te vreten. Ik was zelf al zo vies, maar durfde niet eens naar het toilet, omdat dat nóg viezer was. Kun je het je voorstellen.’’

De taak van Luijks en collega’s Sander Loef en Gert-Jan Langerak is zoveel mogelijk van de boot en de lading redden. Ze worden opgepiept door de grote bergingsbedrijven Smit en Svitzer. Vaak gaat het om miljoenen euro’s. Luijks: ,,Stel dat het schip 300 miljoen dollar waard is en de lading 350 miljoen. Bergers krijgen zo’n vijf procent van wat ze redden. Reken maar uit.’’

Wat zo bijzonder is aan hun vak, is de ervaring die zij hebben. Het komt geregeld voor dat de mannen weggekocht worden. Ze zijn goud waard door hun ervaring. ,,Gewone brandweermannen zijn vaak vrijwillig. Ze hoeven maar tachtig uur per jaar te oefenen en hebben gemiddeld dertien uitrukken per jaar. Dat zegt ook iets over hun kennis en ervaring,’’ weet Loef. ,,Al wil dat niet zeggen dat wij het summum zijn.’’

Ondanks hun ervaring, is elke situatie weer anders. Gifschip Probo Koala was bijvoorbeeld de eerste ’landklus’. Het schip was vorig jaar in het nieuws vanwege een schandaal in Ivoorkust, waarbij zeker tien doden vielen. ,,Er stonden gewoon hutjes rond die dumpplaats, waar mensen wonen,’’ zegt Luijks vol afschuw. Hij laat een foto zien van een jochie. ,,Hij liep op slippers, terwijl wij in gaspakken liepen. Of dit jongetje nog leeft, God mag het zeggen.’’

bron: Algemeen Dagblad
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #31 Gepost op: 3 augustus 2009, 22:51:34
Best leuk stukje text, alleen staat er wel een erg storende zin in :'(  ( allemaal luchtkastelen !!! dat ene zinnetje ! )
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #32 Gepost op: 4 augustus 2009, 10:55:48
Als leek vind ik het toch raar dat een marinebrandweer, gespeciliseerd in scheepsbranden niet om advies is gevraagd. Buiten het feit dat zij ander materiaal hebben en om de hoek zitten.
Dan vraag ik me ook af als de brandweer snel te plaatsen is en het te heet vindt. Hoe zou het dan zijn afgelopen als in die zaal 100 mensen had gezeten?

En volgens mij gaat het niet zozzer om een binnenaanval, maar om het raadplegen van de marinebrandweer

Nogmaals ik ben een leek en heb er geen verstand van hoor 8)


Rene112

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 4 augustus 2009, 11:38:16
Onderstaand een (naar mijn mening) verhelderend interview met de OvD-B  ;)

Interview afkomstig van de website www.denhelderactueel.nl d.d. 4 augustus 2009 :

Den Helder – De brand op de Prins Willim is nog altijd het onderwerp van gesprek. In reacties van burgers en zelfs van deskundigen krijgt de Helderse brandweer er flink van langs. Maar is dat wel terecht? Den Helder Actueel sprak met Cees Kersten, tijdens de brand officier van dienst.

Een veel gehoorde klacht is dat de brandweer de collega’s van de marine had moeten inschakelen. Zij hebben immers ervaring met scheepsbranden, dus waarom is die hulp niet ingeroepen?
“Mensen spreken over een scheepsbrand, maar zo kun je de brand op de Prins Willim niet noemen. Een echt schip is verdeeld in compartimenten, waardoor brand beperkt kan blijven tot een bepertk gedeelte van het schip. In deze replica was het van binnen een grote open ruimte, de trap naar boven had bijvoorbeeld geen deur die het vuur nog even kon tegenhouden. De vlammen hadden vrij spel, dat is bij een echt schip niet het geval. Er zijn nog wel meer verschillen, zoals het vele hout dat hier aanwezig was, het ontbreken van een machinekamer, et cetera. Dit was weliswaar een brand op een schip, maar geen scheepsbrand.”

Had de inzet van de Marinebrandweer desalniettemin verschil kunnen uitmaken?
“Ik denk het niet en ik heb daar maandagmiddag nog met de marine over gesproken. Zij vinden het moeilijk te beoordelen, maar zeggen ook hooguit van betekenis te kunnen zijn geweest in de eerste fase van de brand. En die was al verstreken op het moment dat we arriveerden.”

De opvatting dat alleen de marine ervaring heeft met het blussen van branden op schepen, is in dit geval ook niet waar. Kersten heeft jaren op de Rotterdamse Maasvlakte gewerkt, heeft samen met de havendienst veel scheepsbranden geoefend en weet dus een dergelijke brand aan te pakken. “Maar ook de gemeentebrandweer Den Helder heeft regelmatig contact met de marine. We oefenen meerdere keren per jaar samen en weten wat we aan elkaar hebben. Als het nodig is, doen we absoluut een beroep op elkaar.”

Het idee is dat jullie uren hebben gewacht alvorens te gaan blussen, om precies te zijn tot de vlammen echt naar buiten kwamen.
“Ook dit is niet juist, we waren rond half een ter plaatse en tot zeker twee uur hebben we meerdere pogingen ondernomen de brandhaard te bereiken. Het bleek onmogelijk door de enorme hitte, wat er op duidt dat de brand zich al behoorlijk had ontwikkeld toen we arriveerden. We waren een paar minuten na de alarmmelding ter plaatse, dus of de brand heeft razendsnel om zich heen gegrepen of er zat om welke reden dan ook een vertraging op de alarmering. Hoe dan ook, we hebben alles geprobeerd om het vuur te bestrijden, maar het mocht niet baten.”

Zijn jullie echt pas na 3,5 uur gaan blussen?
“Nee natuurlijk niet, we hebben meerdere bluspogingen ondernomen, maar het haalde niets uit. Zomaar water naar binnen spuiten heeft overigens geen zin bij zo’n enorm schip, dan moet er echt heel wat water in en dan nog haalt dat meestal weinig uit. Bovendien is het zo dat, als je weet dat het niet gaat lukken een brand te blussen, bluswater extra nadelig kan werken. Het zorgt voor stoomvorming, de rook wordt er smeriger door en je vervuilt het (grond)water en dus het milieu.”

En dus werd besloten het vuur gecontroleerd te laten uitbranden?
“Ja, op een gegeven moment moet je concluderen dat er niets meer te redden valt. We hebben het geprobeerd, maar de veiligheid van mijn mensen telt ook mee. Je moet er toch niet aan denken dat er gewonden, of erger, waren gevallen.”

Hebben jullie de brand onderschat?
“Er kwam een automatische brandmelding, in de meeste gevallen is er dan weinig aan de hand. Het is loos alarm of er is sprake van een beperkte brand die snel te blussen is. De eerste eenheid die ter plaatse was bij de Prins Willim concludeerde direct dat de eerste fase van de brandontwikkeling al voorbij was, daarop is direct opgeschaald en extra materiaal ingeschakeld. Er is snel gehandeld, van onderschatting was geen sprake.”

Hoe kan deze brand zich zo snel hebben ontwikkeld?
“Dat zou ik ook graag willen weten. Er was natuurlijk veel hout en ander brandbaar materiaal aan boord en het was een grote, open ruimte. Dat geeft het vuur vrij spel en dan heeft de brand alle kans zichzelf aan te jagen. Als de brand dan al even bezig is op het moment dat je arriveert, is de kans op een goede afloop klein. Achteraf gezien denk ik niet dat met een andere aanpak we het schip hadden kunnen redden. En dat vinden we zelf ook heel erg, want je wilt niets liever dan die brand snel blussen en de schade beperkt houden.”

Deskundigen stellen dat als er sneller was ingegrepen, het schip niet volledig verwoest zou zijn, omdat het eerste kwartier zaligmakend is.
“Dat is ook zo, daar valt niets op af te dingen. Probleem bij deze brand was echter dat die eerste fase, dat eerste kwartier, al voorbij was toen de brand werd gemeld of in elk geval toen we arriveerden. De brand had zich al te ver ontwikkeld om nog goed te kunnen bestrijden. De deskundigen die roepen dat het schip had kunnen worden gered, baseren zich op verkeerde of in elk geval onvolledige informatie.”

Terugkijkend, had het anders kunnen aflopen?
“Dat kun je nooit met zekerheid zeggen, maar ik denk het niet. We hebben alles gedaan wat kon om de brand te bestrijden, maar het bleek te complex om dit met succes te doen. Ons doel is objecten te redden en als dat niet lukt vinden we dat zelf ook erg vervelend. Zeker bij een prachtig schip als dit, doet dat echt een beetje pijn.”

link naar het artikel : http://www.denhelderactueel.nl/04/08/2009/brandweer-prins-willim-niet-te-redden/


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #34 Gepost op: 4 augustus 2009, 21:53:28
Blijkbaar is het media brandje nog steeds niet geblust... :-X

http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=100577&tijdlijn=1

Brandweer Den Helder ter discussie

DEN HELDER De druk op de Helderse brandweer neemt toe na de brand op de VOC-replica Prins Willim. Bewoners en de politiek vragen zich af waarom de gemeentelijke brandweer niet de hulp van de marine heeft ingeroepen. Zij zijn gespecialiseerd in scheepsbranden.

Aanvankelijk zag het er naar uit dat er sprake was van een onbeduidend brandje aan boord van het historische schip. Een extra brandweerwagen is daarom weer terug naar kazerne geestuurd. Het college van B en W van Den Helder en de brandweer geven woensdagochtend een persconferentie over de aanpak van de scheepsbrand.
.
4 augustus 2009 - 21:17


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #35 Gepost op: 4 augustus 2009, 23:00:57
Lezersoproep: wat nu in dok Prins Willim?
Gepubliceerd op 04 augustus 2009, 17:01
Laatst bijgewerkt op 04 augustus 2009, 17:03
den helder -  
Wat moet er straks gebeuren met het natte dok op de Oude Rijkswerf Willemsoord in Den Helder, wanneer het scheepswrak van de Prins Willim naar de sloop gaat, weg wordt gehaald en een immense leegte achter laat?

Die vraag stelt de Helderse Courant haar lezers. Wie een briljant, leuk of creatief plan heeft en uit de doeken wil doen welke bestemming het lege dok in zijn of haar ogen zou moeten krijgen, kan dat de redactie van deze krant tot vrijdag 7 augustus, uiterlijk 12 uur, laten weten.

IInzendingen kunnen met vermelding van naam, adres, telefoonnummer en leeftijd worden gemaild naar redactie.hc@nhd.nl, per post worden gestuurd naar Helderse Courant, Prins Hendriklaan 55-59, 1781 KB in Den Helder of desgewenst gefaxt naar 0223-672222. Doorbellen mag ook via 0223-672201.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article4998367.ece/Lezersoproep_wat_nu_in_dok_Prins_Willim


Ambuziekenwagen

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 5 augustus 2009, 10:04:20
Als deze expert gewoon de beschikbare informatie op internet bekeken had (tekst en videos met interviews) dan had hij toch geweten dat er wel degelijk direct na aankomst een binnenaanval is uitgevoerd. Helaas heeft de brandweer deze binnenaanval moeten afbreken omdat het niet meer veilig was.

Ik ga er van uit dat dhr. Langerak juist geciteerd is door het Noordhollands Dagblad. Dan vind ik dit soort uitspraken, op basis van halve informatie, zeer onzorgvuldig.
En jammer dat het NHD de brandweer/veiligheidsregio niet om commentaar heeft gevraagd... maar ja, dan was het misschien meteen wel niet meer "nieuwswaardig" geweest...  :-X

groeten,
René de Caluwé


Ik wil eerder bovenstaande conclusies / reactie's  (en niet alleen die van rene) m.b.t. de reactie van de heer Langerak even verduidelijken.

De journalist heeft niet specifiek gevraagd naar deze brand maar naar scheepsbranden in het algemeen.
In het uiteindelijke artikel is de reactie zo gezet dat het lijkt dat er uitspraken zijn gedaan met betrekking tot deze brand maar dit is niet het geval. Is dus niet juist geciteerd door NHD.

Ik vind het jammer dat mensen hun reactie klaar hebben na het lezen van een artikel in de krant zonder verder te zoeken naar bron informatie.


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #37 Gepost op: 5 augustus 2009, 11:31:36
DEN HELDER Het college van B en W van Den Helder vindt de kritiek op de Helderse brandweer volkomen onterecht.
De gemeentelijke brandweer liet de VOC replica Prins Willem gecontroleerd uitbranden. D'66 had hierover vragen gesteld aan het college. Volgens de partij had de schade beperkt kunnen blijven als de marinebrandweer was ingeschakeld. In een persconferentie spraken de brandweer en het college dit tegen.
De Helderse brandweer heeft met gevaar voor eigen leven nog geprobeerd het vuur te blussen daarna was er geen redden meer aan. De inzet van de marinebrandweer zou niets hebben toegevoegd.

5 augustus 2009 - 11:27

Bron:RTVNH


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #38 Gepost op: 5 augustus 2009, 11:53:53
Ik wil eerder bovenstaande conclusies / reactie's  (en niet alleen die van rene) m.b.t. de reactie van de heer Langerak even verduidelijken.

De journalist heeft niet specifiek gevraagd naar deze brand maar naar scheepsbranden in het algemeen.
In het uiteindelijke artikel is de reactie zo gezet dat het lijkt dat er uitspraken zijn gedaan met betrekking tot deze brand maar dit is niet het geval. Is dus niet juist geciteerd door NHD.

Ik vind het jammer dat mensen hun reactie klaar hebben na het lezen van een artikel in de krant zonder verder te zoeken naar bron informatie.

En hoe had de gemiddelde lezer van dit artikel dan kunnen weten dat de betreffende journalist de zaken verkeerd heeft weergegeven?

Als de journalist de woorden van de heer Langerak verkeerd in de krant zet, dan zou wat mij betreft de heer Langerak zelf aan de bel moeten trekken en een rectificatie eisen. Dit is bij mijn weten niet gebeurd. Daarom baseren veel mensen hun reactie op de "uitlatingen" van de heer Langerak zoals ze zijn weergegeven in het betreffende stuk. "Uitlatingen" die hoe dan ook worden gezien als een stel ongeleide projectielen die behoorlijke schade hebben aangericht binnen de brandweer en politiek van de gemeente Den Helder.

Het lijkt mij onmogelijk dat alle lezers bij dit soort mediaberichten zelf een onderzoekje gaan doen naar de waarheid achter het betreffende bericht.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #39 Gepost op: 5 augustus 2009, 14:25:55
Lijkt mij toch dat er iets niet helemaal klopt.
Dit naar aanleiding van het stuk geplaatst door Rene vanuit Den Helder actueel.
In mijn optiek is bij de brandweer ook de vraag gerezen hoe dit zo snel heeft kunnen uitbereiden.
Wanneer de zwarte piet hiervan bij de brandweer wordt gelegd vindt ik dat verkeerd, asl blijkt dat hun geen blaam treft.