stichting ambulancewens met A1 over vluchtstrook

Auteur Topic: stichting ambulancewens met A1 over vluchtstrook  (gelezen 10147 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #40 Gepost op: 1 juni 2010, 15:30:43
Volgens mij is een voertuig onder OGS altijd een voorrangsvoertuig. De buitenwacht weet immers niet wat de reden van het rijden onder OGS is, en behoort daar niet aan te twijfelen. Dit is altijd na te vragen bij de hulpdiensten, maar op het moment van langskomen is en blijft het een voorrangsvoertuig. Zo ook hier, het feit dat het voertuig onder OGS op de vluchtstrook rijdt, geeft aan dat er een reden is. Of deze legitiem is, kan elders nagevraagd worden, maar is geen discussie voor omstanders cq forum.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook wat moeite mee heb dat de vraag hier gesteld wordt ipv bij de organisatie. Hier komt een antwoord uit speculatie, terwijl de waarheid misschien wel simpeler is dan iedereen denkt.

Citaat
Verder wordt er ook gemeld dat er een Onveilige situatie heeft plaatsgevonden (toen hij ons passeerde ging het maar net goed).

Of er zich wel of geen onveilige situatie heeft, ook dat is een speculatieve opmerking. Wat wordt verstaan onder net goed, er wordt geen uitleg gegeven aan het begrip onveilige situatie. Ging de ambu met hoge snelheid op 10 centimeter afstand voorbij, of is er wel doorgereden, maar was de afstand 1 m of meer. De perceptie bepaald gevaarlijke situatie en is voor iedereen hier oncontroleerbaar. De conclusie dat er een onveilige situatie heeft plaatsgevonden is dus net zo min te trekken als veilige situatie.

Het enige dat wij kunnen zeggen is dat Brandblusser het in iedergeval niet als veilig heeft ervaren.

Terugvallend op de opmerkingen van JVO; er zitten profs op de voertuigen. We kunnen dus als tegenwerping geven dat de inzittenden de situatie als veilig ervaarde en zonder problemen wilde en konden passeren.

Citaat
Blusdebrand is in dt geval ook een professional en stelt hier in die hoedanigheid ook een vraag aan collega professionals om een stukje duidelijkheid te krijgen.
De eigenlijke vraag is een terechte. Zijn er situatie waar deze ambu's met OGS mogen rijden op de openbare weg. Deze is ook afdoende beantwoord. De overige opmerkingen die geplaatst worden getuigen van emotie boven professionaliteit (verhaal kenteken, eigenlijk al besloten dat het niet klopt, etc).

Let op: Vergeet ook niet dat een groot deel van de bezoekers GEEN prof. hulpverlener zijn, en we daar als professionals ook rekening mee moeten houden.

Ik ben het met fast-one (goed antwoord!!) eens dat het forum soms een executieplaats lijkt. Dat is geen goede ontwikkeling. De moderators alle moeite om de discussies los te laten, maar toch onder een vorm van controle te houden zonder de vrijheid tot reageren te belemmeren (Waarvoor hulde aan alle die zich inspannen!!). Een goed forum bestaat uit goede vragen, goede antwoorden en zelfcorrectie. Frustreer jezelf niet, tel tot tien en geef op kritiek antwoorden met een knipoog ;)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #41 Gepost op: 1 juni 2010, 16:08:00
Ik heb met grote belangstelling en stijgende verbazing dit hele topic eens rustig doorgelezen. Ik vond de vraagstelling best logisch. Als bij mij de naad bijna uit m'n broek gereden zou zijn geworden door een SAW-ambu met blauw-blauw via de vluchtstrook, terwijl ik met een ander incident bezig zou zijn, zou ik mezelf exact hetzelfde hebben afgevraagd. Wellicht iets anders geformuleerd, maar da's een ander verhaal.

Vervolgens had ik niet de behoefte om in dit topic te reageren, omdat de meningen en visies gaandeweg her en der voldoende duidelijk werden genuanceerd. TOTDAT ik op het laatst deze opmerking tegenkwam;
Misschien was het wel de laatste wens vande patient om eens met A1 langs een file te rijden  O0
En toen rees bij mij de vraag; Zou zo'n laatste wens een voldoende legitieme en juridisch geldige reden zijn om met toeters en bellen te gaan rijden?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #42 Gepost op: 1 juni 2010, 16:26:16
TOTDAT ik op het laatst deze opmerking tegenkwam;En toen rees bij mij de vraag; Zou zo'n laatste wens een voldoende legitieme en juridisch geldige reden zijn om met toeters en bellen te gaan rijden?

In de reactie van Welch Medic moet je denk ik het meeste waarde hechten aan de knipoog ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #43 Gepost op: 1 juni 2010, 16:30:17
Misschien nog wel legitiem, jurisich is het geen geldige reden. Ik kan het tenminste niet plaatsen onder artikel 29 RVV.

gr. Xangadib
Digitaal onderzoek


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #44 Gepost op: 1 juni 2010, 16:41:20
In de reactie van Welch Medic moet je denk ik het meeste waarde hechten aan de knipoog ;)
Okee, daar kan ik inkomen. Maar ik vind het rijden met O&GS een serieuze zaak, waarbij een vette knipoog -dat is tegelijk een oogje dichtknijpen- misschien wel kan, maar dan wel met het grootste verantwoordelijkheidsbesef van de chauffeur in kwestie.
Misschien nog wel legitiem, jurisich is het geen geldige reden.
Kan ik me ook in vinden. Terminale patiënten/patiëntjes gun ik ook absoluut 'net dat beetje extra'. En voor het tweede gedeelte van je opmerking geldt ook het bovenstaande  ;)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #45 Gepost op: 6 juni 2010, 13:47:23
Ik zal nog sterker vertellen over mijn opmerking met een knipoog: ik heb m' helemaal niet gemaakt. Vermoedelijk heeft een "behulpzame" collega, in mijn afwezigheid, een opmerking namens mij geplaatst.

Bovendien wordt een dergelijke verzoek niet gehonoreerd. Althans, bij mij niet..
WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


multidisciplinairtje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • PolBrAmb
Reactie #46 Gepost op: 12 juni 2010, 14:17:40
Sociaal vervoer kan alleen A1 worden op basis "toestand patiënt", laten we uit gaan van de profesiionaliteit van de medewerkers die de toestand van de patiënt in de breedste zin van het woord waarborgen.

Verder heb ik het hele topic eens rustig doorgelezen , en ik denk dat het tijd is voor een slotje. De vraag is afdoende beantwoord lijkt me.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #47 Gepost op: 12 juni 2010, 14:45:11
Verder heb ik het hele topic eens rustig doorgelezen , en ik denk dat het tijd is voor een slotje. De vraag is afdoende beantwoord lijkt me.

Een slotje is niet nodig. Iedereen moet kunnen blijven reageren. Misschien leest de betreffende chauffeur nog eens mee..?
Of misschien wordt dit topic om de een of andere reden ineens weer actueel.
Dus lekker open laten, dan hoeft er ook niet weer een nieuw topic te worden geopend als er weer eens een ambu van een stichting met A1 over een vluchtstrook rijdt.  O0