Hoogwerker Haarlemmermeer gekanteld - Hoofddorp 07-02-2004

Auteur Topic: Hoogwerker Haarlemmermeer gekanteld - Hoofddorp 07-02-2004  (gelezen 13862 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

rob dierenambulanc

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2004, 12:13:25
Ja is lullig als z'n hoogwerker denkt om even op zijn kant te gaan liggen.  :-\ :-\

Opa

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 8 februari 2004, 16:35:56
Hallo allemaal, ik zal proberen van mijn kant wat antwoorden te geven op deze zaak. Een hoogwerker als deze weegt 28 ton maar nu komt het, waar ligt het zwaartepunt? Juist zeer hoog. Dus ga je met zo'n apparaat, met luchtvering, te hard door de bocht dan is de kans groot dat hij dat niet haalt. Het resultaat is bekend. Vroeger bij alle voertuigen met bladvering kwam dit veel minder voor, want bladvering is direct contact en stugger, dus gebeurt het niet zo snel. Een nadeel was wel dat het allemaal wat stote en stuiterde en daar hebben we luchtvering voor uitgevonden!! Gaan we dus te hard door de bocht en raken we een stoeprandje, wat dus meestal het geval is, dan nivileerd het luchtdruksysteem niet snel genoeg om het geheel op de weg te houden. Dit is ook een zwak punt bij ambu's die dit zelfde doen en zo kantelen. Ik spreek wat dat betreft uit ervaring, daar ik er verschillende op pootjes heb geholpen. De schade lijkt erger dan het is, inderdaad het bakje is krom en diverse blikschade, maar dat is in zo'n geval normaal. Wat de mast betreft ben ik niet zo benauwd, dit is namelijk het sterkste deel van de hoogwerker en gemaakt van zeer hoogwaardig staal. Ook weegt het zwaar waar hijis terecht gekomen dat was ditmaal in het zachte gras en niet op een harde weg, dus lijkt het vaak erger dat het is. Ik hoop zo dat er weer een paar onduidelijkheden zijn weg genomen en mochten er nog vragen zijn, jullie weten de weg. vr.gr. Opa

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 8 februari 2004, 16:48:09
maar het lijkt mij dat die mast in ieder geval weer gekeurt zou moeten worden,hoe je het ook went of keert hij heeft toch een dreun zijwaards gekregen.En dat is toch niet goed voor de draaipunten in de mast,ik weet wel dit is een telescoopmast zo te zien.Maar ik zou me pas weer veilig voelen op 32 mtr hoogte als die mast helemaal onderzocht zou zijn.
Trouwens ik neem aan dat de arbeidsinspectie wel intresse heeft naar de toedracht van het ongeval

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2004, 17:21:34
.
Bron: www. brandweerkennemerland.nl

Dit is Hoogwerker van de brandweer Haarlemmermeer post Hoofddorp. Deze kantelde door nog onbekende reden, maar waarschijnlijk begon de wagen te 'dweilen' toen deze de bocht nam.

Zo blijkt maar weer, het kan ook de hulpverleners overkomen.

Wens de brandweer Haarlemmermeer (Hoofdorp) sterkte met de tegenslag.
Brandwacht 1e klas + WVD

Roandala

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2004, 18:47:20
Zonde  :'(

Citaat
Wens de brandweer Haarlemmermeer (Hoofdorp) sterkte met de tegenslag.
Ik ook

Opa

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 8 februari 2004, 22:28:58
Beste Peter, ik kan jouw zorgen wel begrijpen, immers jullie moeten er mee werken. Maar zo als je op bovenstaande foto, ziet is hij de grond ingeschoven en niet met eenklap neer gekomen. De draaikrans zal zeker geinspecteerd moeten worden maar die bestaat uit 4 opgesloten rollagers. De arbeidsinspectie zal hier weinig mee kunnen doen daar het geen ongeval betreft tijdens het uitvoeren van werkzaamheden. De politie zal zeker de zaak onderzoeken om de oorzaak te achterhalen, daar ben ik ook van overtuigd. Met vr, gr, Opa.

Eric

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2004, 11:05:22
Hallo,

Volgens de correspondent van de VBB is de hoogwerker totall los.

Hoogwerker brandweer Hoofddorp uit de bocht

Tijdens een uitruk met prioroteit 1 op weg naar een melding van een binnenbrand, is de hoogwerker 651 van de brandweer Hoofddorp zaterdagavond 7 februari in de bocht Kruisweg met de Heuven Goedhartlaan op zijn kant gegaan.

Twee brandweerlieden raakten licht gewond en konden het voertuig verlaten nadat de voorruit was verwijderd.  Het ongeluk gaf een enorme ravage. De hoogwerker is later op de avond weer rechtop gezet en is waarschijnlijk total loss.

De brandweer heeft al een nieuwe hoogwerker besteld maar het duurt nog een aantal maanden voor deze geleverd wordt

Bron: VBB
Brandwacht BHV 'er Eerste hulpverlener Medewerker verbindingsdienst rode kruis Lid geneeskundige eenheid (sigmalid)

origamie

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2004, 11:47:24
voel je je volgens mij ook wel klote als bestuurder zijnde als je voor een prio 1 uitrukt en vervolgens op je kant gaat en zelf een slachtoffer word Sterkte gewenst aan het brandweer korps

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2004, 19:03:28
Beste Peter, ik kan jouw zorgen wel begrijpen, immers jullie moeten er mee werken. Maar zo als je op bovenstaande foto, ziet is hij de grond ingeschoven en niet met eenklap neer gekomen. De draaikrans zal zeker geinspecteerd moeten worden maar die bestaat uit 4 opgesloten rollagers. De arbeidsinspectie zal hier weinig mee kunnen doen daar het geen ongeval betreft tijdens het uitvoeren van werkzaamheden. De politie zal zeker de zaak onderzoeken om de oorzaak te achterhalen, daar ben ik ook van overtuigd. Met vr, gr, Opa.
het ongeval is gebeurt tijdens een uitruk,dus dat lijkt mij wel uitvoeren van werkzaamheden ;)

Redheadkingpin

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2004, 19:26:04
idd, zodra je in de baas zijn tijd een ongeluk krijgt, heet dat een bedrijfsongeval en heeft de arbeidsinspectie wel degelijk iets uit te zoeken.