meldingen (bewust) niet op P2000?

Auteur Topic: meldingen (bewust) niet op P2000?  (gelezen 7194 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #10 Gepost op: 2 september 2009, 11:52:23
gelukkig zijn er ook regio's die helemaal niet met p2000 werken O0. qua ambu bedoel ik dan. in flevoland bijvoorbeeld wordt alleen ghor en leiding per p2000 gepiept ambu's totaal niet. ideaal geen last van allerlei  :Dtoeristen ::)


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #11 Gepost op: 2 september 2009, 12:47:02
De hamvraag is, moet je dat allemaal weten?
Je hebt niets met de ambu dienst te maken, of zie ik dat verkeert, wat is dan de meerwaarde van a) het dragen van een pager p2000 waarop alle meldingen van ambu binnen komen en b) het druk maken over het feit dat ze niet alles doorgeven via pager
? De mensen die moeten uitrukken hebben blijkbaar allemaal de correct info gekregen want anders had je ze niet horen en zien voorbij komen.


Sommige mensen vinden het gewoon leuk om het te weten. Als het "geheim" is kunnen ze beter met undercover voertuigen gaan rijden en een oproepsysteem ontwikkelen dat niet afluiterbaar is.
Maar draai je vraag eens om waarom zou je het niet mogen weten???? iets te verbergen????
C2000 heeft ook niet het gewenste effect, heeft de maatschapij wel veel geld gekost....... :'(
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #12 Gepost op: 3 september 2009, 09:18:59
De hamvraag is, moet je dat allemaal weten?
Je hebt niets met de ambu dienst te maken, of zie ik dat verkeert, wat is dan de meerwaarde van a) het dragen van een pager p2000 waarop alle meldingen van ambu binnen komen en b) het druk maken over het feit dat ze niet alles doorgeven via pager? De mensen die moeten uitrukken hebben blijkbaar allemaal de correct info gekregen want anders had je ze niet horen en zien voorbij komen.


Misschien ga je hier een volledig verkeerde gedachtengang in. Nergens maak ik melding dat ik alle communicatie zou willen horen wat er tussen meldkamer en hulpdiensten plaatsvind. Dat ik me druk zou maken over meldingen die niet op mijn pager binnenkomen is al helemaal een verkeerde aanname van jouw kant. Hou het op een een gezonde interesse van een hobby-ist EHBO-er die veel van zijn vrije tijd in hulpverleningen (en alles daaromtrend) steekt. Overigens mijn excuses dat ik niet verder op je vragen inga, die hebben naar mijn mening niet zoveel te maken met dit onderwerp.

Zoals anderen zich ook al afvroegen, was ik nieuwschierig of er meldingen zijn bij ambu en/of brandweer die bewust uit het P2000 systeem gehouden worden om "ramptourisme" (in de breedste zin van het woord  :)) te voorkomen. Iets wat ik me overigens goed kan voorstellen, daar we bijvoorbeeld om gelijksoortige redenen ook (nog?) geen toegang hebben tot politie-P2000.
vrijwilliger instructeur


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #13 Gepost op: 3 september 2009, 14:23:51
Sommige mensen vinden het gewoon leuk om het te weten. Als het "geheim" is kunnen ze beter met undercover voertuigen gaan rijden en een oproepsysteem ontwikkelen dat niet afluiterbaar is.
Maar draai je vraag eens om waarom zou je het niet mogen weten???? iets te verbergen????
C2000 heeft ook niet het gewenste effect, heeft de maatschapij wel veel geld gekost....... :'(

Wat is dat nu weer voor nonsens.
Waarom moet je het weten, waarom zouden ze iets te verbergen hebben?
Dat je de meldingen niet meekrijgt wanneer je met die dienst niets te doen hebt, wil nog niet zeggen dat dat geheim is. Maar idd, de patiënt heeft ook rechten en dan vindt ik het niet meer dan normaal dat ze niet iedereen laten weten waar ze wanneer naar toe gaan.

In België is dit trouwens allemaal verboden en daar maakt zich daar niemand druk over.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


chris_ik007

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 5 september 2009, 11:26:27
Of de melding P2000 wordt zo verdraait dat de bemanning pas in het MDT de juiste lokatie kan lezen, maar door de paging de juiste route neemt.
 

In verband met weg onderhoud moest deze ambulance een alternatieve route rijden, namelijk via de pont. De pont werd geclaimed en lag klaar zodat er geen delay ontstond. Was het adres in de pager verschenen was de bemanning meer dan vermoedelijk fout gereden en had zich dus vastgereden op de gewijzigde verkeerssituatie.

RR (alarmeer effectief)

ik denk eerder dat dat als extra aanvulling gegeven is. je ziet in kennemerland vaker dat er wat extra info achter staat bv. onwel, cardiologie, vko met letsel. Ik denk dat er eentje op de cpa wakker was en vast het pontje geregeld heeft. in hollands midden hebben ze Kaag Eiland. als daar een melding is zorgen ze ook gelijk dat het pontje klaar is aan de goede kant.

daarbij kunnen ze wegopbrekingen in het MDT zetten. hoef je er ook niet meer over na te denken. en dan houd het MDT daar rekening mee met het berekenen van de route.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #15 Gepost op: 5 september 2009, 11:47:00
In Utrecht wordt ook niet met P2000 gewerkt en dat wordt ook niet als een gemis ervaren. Je wordt 'gepiept' via de porto: bij een b-rit alleen de piep en bij een a-rit volgt gelijk het adres en reden inzet. Daarna neem je telefonisch contact op met de meldkamer voor verdere info. De info komt ook binnen via het MDT. Ook gebeurd het vaak dat je een melding doorkrijgt als je je telefonisch vrijmeld bij de MKA.
Kortom, de meldingen die je bij andere regio's via P2000 ziet, komen dan via C2000, telefoon en MDT binnen bij het ambu-team.
Geloof niet alles wat je denkt.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #16 Gepost op: 6 september 2009, 09:45:13
Misschien moet men zich eens gaan bedenken waarom men gebruik maakt van P2000 alarmeringen.

P2000 is voor de witte kolom in Kennemerland het primaire alarmeringssysteem. Daarnaast kan er ook via de C2000 op de randapparatuur gealarmeerd worden, maar dat is een back-up systeem. En waarom? Met het begin van C2000 was het niet duidelijk of de randapparatuur aan mocht blijven op een CCU of ICU en ga zo maar door. Als je dan je portofoon uit zet, kan je dus ook niet meer gealarmeerd worden.

Dat zelfde geldt voor alarmering via de auto-telefoon door middel van de communicator, ook een back-up systeem. Maar op deze wijze zijn er dus meerdere mogelijkheden. Belangrijkste is dus dat er zo snel mogelijk hulp gealarmeerd wordt.

daarbij kunnen ze wegopbrekingen in het MDT zetten. hoef je er ook niet meer over na te denken. en dan houd het MDT daar rekening mee met het berekenen van de route.

Helaas, dan maakt City-GIS niet de keuze om een pont te nemen, maar zal dan kiezen voor een grote omweg via het sluizencomplex van IJmuiden. Ik vind het juist een heel slechte gewoonte worden om maar blind achter je navigatie systeem aan te rijden. Hierdoor krijg je steeds minder regiokennis en krijg je steeds meer rijtijdoverschreidingen omdat naar mijn mening een back-up systeem moet zijn. Primair moet een chauffeur gewoon de regio kennen.

RR (gids in Noorder-breedte en Ooster-lengte)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #17 Gepost op: 6 september 2009, 14:31:19
Daarnaast kan er ook via de C2000 op de randapparatuur gealarmeerd worden, maar dat is een back-up systeem. En waarom? Met het begin van C2000 was het niet duidelijk of de randapparatuur aan mocht blijven op een CCU of ICU en ga zo maar door. Als je dan je portofoon uit zet, kan je dus ook niet meer gealarmeerd worden.

En P2000 biedt een significant betere dekking dan C2000. Daarentegen biedt C2000 natuurlijk een terugkoppeling waardoor je weet of een bericht is aangekomen of niet, maar wat heb je eraan om te weten dat een bericht niet is aangekomen? Leuk om te weten, maar als de bemanning op dat moment geen ontvangst van C2000 heeft dan kun je het blijven proberen tot je een ons weegt. Niet dat zo'n situatie vaak zal voorkomen, maar wat natuurlijk ook een rol speelt is dat het altijd verstandig is om communicatie en alarmering zoveel mogelijk van elkaar te scheiden. Ligt C2000 eruit, dan kan er in elk geval nog gealarmeerd worden. Ligt P2000 eruit, dan kan C2000 uitgeluisterd worden. Wordt er via C2000 gealarmeerd en ligt dat eruit, tsja, wat dan... Bellen en dus terugvallen op een commercieel en daardoor minder betrouwbaar netwerk?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 14 september 2009, 00:26:42
Voor het Citygis systeem wordt in Haaglanden bij elke rit de rit ook via pager gemeld, extra en uitgebreidere gegevens kunnen meegestuurd worden naar het paneel in de auto. Stiekeme alarmeringen kunnen niet worden gedaan omdat elke aalrmering en inzet gedocumenteerd moet worden, oa om te zien of de rittijden kloppen en ambu team heeft ritgegevens nodig bij aanvang van de rit op pager op citygispaneel in de ambu.
Als het een confidentiele melding is dan wordt telefonisch gealrmeerd/extra info gegeven. Lijkt mij niet meer dan normaal.

Bl;ijft de vraag wat de gewone burger moet met alle alarmeringen die op p2000 worden gedaan...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod