GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009  (gelezen 206499 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Klein stukje antwoord op je 2e vraag: de supportersbegeleidingsgroep ("voetbalteam") wordt ingezet juist omdát ze die hooligans kennen. Dat dat dan andersom ook soms het geval is, is niet te voorkomen. Als de SBG níet ingezet zou worden, zouden de platte petten de hooligans niet herkennen waarschijnlijk. Is even heel kort en algemeen, maar de keuze om de SBG al dan niet in te zetten is niet in de eerste plaats ingegeven door gevaar van herkenning van de SBGers.
greetz,  Enrique


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Dit artikel komt uit de Telegraaf, weet natuurlijk niet in hoeverre het dus opgeklopt is door die krant.

'ME bij strandfeest was te duur'

RIJSWIJK -  De korpsleiding van de politie Rotterdam-Rijnmond heeft uit bezuinigingsoverweging preventief geen mobiele eenheid ingezet bij het fataal verlopen strandfeest Sunset Grooves in Hoek van Holland. Dat terwijl de politie van te voren al op de hoogte was dat hooligans het evenement wilden aangrijpen voor geweld. Toch werd bewust van een grote politie-inzet afgezien.

Ondanks smeekbedes van agenten die dienst hadden, weigerde de politieleiding de Mobiele Eenheid beschikbaar te stellen voor de ongeregeldheden. Vlak voor het fatale incident werd zelfs besloten een deel van de agenten naar huis te sturen, meldt het AD op gezag van bronnen binnen het politiekorps.

Politiebond ACP heeft deze geluiden ook opgevangen van de achterban, zegt voorzitter Gerrit van de Kamp in een reactie op het bericht.

De politievakbopnden vermoeden dat het besluit om geen ME in te zetten het gevolg is van de bezuinigingen bij het Rotterdamse korps. Er zou voorzichtig worden omgegaan met de inzet van agenten omdat er geen geld is om overwerk uit te betalen. Agenten voelen zich in de steek gelaten door de politietop.

Tijdens het strandfeest overleed een 19-jarige man en raakten zes mensen gewond, mogelijk door politiekogels.

Bron: www.telegraaf.nl
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


randy

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Betere bron (met audio): http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/8/26/260809_acp_wil_opheldering_korpsleiding.html

Het lijkt me dat dit weleens politiek kan gaan worden (positie Aboutaleb?).

@Enrique: interessante overweging, als leek lijkt het mij echter een risicovolle beslissing van de leiding. Wellicht had men beter met (verborgen) camera's / foto's oid. aanwezigheid kunnen vaststellen, maar misschien zeg ik nu iets heel stoms en onhaalbaars....


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Er lezen hier veel gasten mee, die het betreffende feest bezocht hebben.
Wellicht kunnen zij de politie helpen


Opsporing verzocht!

tekst van de site:
Citaat
Hoek_kop
HoekvHolland; Schietincident
Zaterdagavond 22 augustus was het strandfeest Sunset Grooves. Even voor middernacht ontstond daar een zeer dreigende situatie op het feestterrein.
Daarbij werden politiemensen door grote groepen jongeren aangevallen. Een deel daarvan scandeerde daarbij Rotterdam Hooligans. Uiteindelijk is een aantal politiemensen zo in het nauw gedreven dat ze geschoten hebben. Voor zover bekend zijn die avond 7 gewonden met schotwonden gevallen. Een daarvan was de 19-jarige Robby van der Leeden die dezelfde avond nog overleed.

Hoek_stand
Stand van zaken
Op dit moment is nog niet duidelijk of er ook andere mensen dan politiefunctionarissen hebben geschoten. Het is op dit moment ook nog niet zeker door wie de kogel is afgevuurd die het dodelijke slachtoffer heeft geraakt. En er zijn drie aanhoudingen verricht op die nacht zelf, maar die hadden niet te maken met de bedreigingen die tot het schieten leidden, maar bijvoorbeeld met ordeverstoringen. Dit is natuurlijk een zaak die een enorme impact heeft: op slachtoffers, de bezoekers, en ook op de politie. Iedereen is er bij gebaat om te weten wat zich daar heeft afgespeeld. Daarom is het nu ontzettend belangrijk om een zo compleet mogelijk beeld van de gebeurtenissen te krijgen.

Hoek_internet
Internet
Op Internet circuleren al wat filmpjes, we lieten net al een fragment zien. Het rechercheteam wil heel graag zoveel mogelijk beeldmateriaal – foto's, filmpjes – van bezoekers van die avond bekijken. Het was donker, extreem onoverzichtelijk, en zulke filmpjes kunnen dan echt helpen bij het vaststellen wat er nou precies, waar, wanneer en door wie is gebeurd. Stuur die filmpjes en foto's dus op. Dat beeldmateriaal kan geupload worden via een speciale link van de politie. Dit is het directe adres van die link: www.nationale-recherche.nl/upload

Hoek_oproep
Oproep
Verder nog een oproep aan mensen die toen verwondingen hebben opgelopen. Heb je je nog niet gemeld, doe dat dan alsnog! En was je bij dat feest, of was uw kind daar? Iedereen die belangrijke dingen gezien heeft die kunnen helpen bij het reconstrueren van de gebeurtenissen en die nog niet met de politie heeft gesproken, wordt verzocht te bellen.

Reacties
Rijksrecherche: 0800-6070 (gratis)[/
quote]


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Dit artikel komt uit de Telegraaf, weet natuurlijk niet in hoeverre het dus opgeklopt is door die krant.

'ME bij strandfeest was te duur'

RIJSWIJK -  De korpsleiding van de politie Rotterdam-Rijnmond heeft uit bezuinigingsoverweging preventief geen mobiele eenheid ingezet bij het fataal verlopen strandfeest Sunset Grooves in Hoek van Holland. Dat terwijl de politie van te voren al op de hoogte was dat hooligans het evenement wilden aangrijpen voor geweld. Toch werd bewust van een grote politie-inzet afgezien.

Ondanks smeekbedes van agenten die dienst hadden, weigerde de politieleiding de Mobiele Eenheid beschikbaar te stellen voor de ongeregeldheden. Vlak voor het fatale incident werd zelfs besloten een deel van de agenten naar huis te sturen, meldt het AD op gezag van bronnen binnen het politiekorps.

Politiebond ACP heeft deze geluiden ook opgevangen van de achterban, zegt voorzitter Gerrit van de Kamp in een reactie op het bericht.

De politievakbopnden vermoeden dat het besluit om geen ME in te zetten het gevolg is van de bezuinigingen bij het Rotterdamse korps. Er zou voorzichtig worden omgegaan met de inzet van agenten omdat er geen geld is om overwerk uit te betalen. Agenten voelen zich in de steek gelaten door de politietop.

Tijdens het strandfeest overleed een 19-jarige man en raakten zes mensen gewond, mogelijk door politiekogels.

Bron: www.telegraaf.nl

Ik hoop dat dit een lelijk staartje gaat krijgen maar dan voor die idioten die de politie te weinig geld geven.
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
@Enrique: interessante overweging, als leek lijkt het mij echter een risicovolle beslissing van de leiding. Wellicht had men beter met (verborgen) camera's / foto's oid. aanwezigheid kunnen vaststellen, maar misschien zeg ik nu iets heel stoms en onhaalbaars....

Niet stom, niet onhaalbaar, maar de SBG heeft niet alleen als taak om te observeren. Camera's en foto's kunnen niet handelen  ;). En bovendien blijft het altijd een kosten-batenafweging na een risico-analyse. Ik vind het persoonlijk (maar ik ben er ook niet bij geweest en ik ben groot voorstander van het afwachten van het onderzoek en de feiten) wel vraagtekens oproepen dat groepen bezoekers kennelijk al onderweg naar het strand agressief gedrag vertoonden en dat niemand gecontroleerd werd bij het betreden van het evenemententerrein. En bovendien: "undercover" politiemensen zijn voor sommige geoefende ogen vrijwel altijd te herkennen. Is dat dan een reden om ze dan maar niet in te zetten of met plaksnorren te gaan werken?  ;)
greetz,  Enrique


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Weinig belanstelling voor bijeenkomst rellen Hoek van Holland
Een praatavond voor jongeren in Hoek van Holland heeft maandagavond drie mensen getrokken. Het was de bedoeling dat jongeren die afgelopen zaterdag op het strandfeest waren er hun verhaal konden vertellen om hun emoties van zich af te praten.
De deelgemeente en het maatschappelijk werk hadden de avond georganiseerd.
Portefeuillehouder Hestia Reukema heeft gezegd dat er desnoods volgende week weer een bijeenkomst wordt georganiseerd als blijkt dat er toch nog vraag is naar hulp.
Bij het feest Sunset Grooves afgelopen zaterdag braken rellen uit, waarbij de  19-jarige Robby van der Leeden uit Rotterdam-Ommoord werd doodgeschoten. Zes mensen raakten gewond, van wie een ernstig.
www.rijnmond.nl


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Niet stom, niet onhaalbaar, maar de SBG heeft niet alleen als taak om te observeren. Camera's en foto's kunnen niet handelen  ;). En bovendien blijft het altijd een kosten-batenafweging na een risico-analyse. Ik vind het persoonlijk (maar ik ben er ook niet bij geweest en ik ben groot voorstander van het afwachten van het onderzoek en de feiten) wel vraagtekens oproepen dat groepen bezoekers kennelijk al onderweg naar het strand agressief gedrag vertoonden en dat niemand gecontroleerd werd bij het betreden van het evenemententerrein. En bovendien: "undercover" politiemensen zijn voor sommige geoefende ogen vrijwel altijd te herkennen. Is dat dan een reden om ze dan maar niet in te zetten of met plaksnorren te gaan werken?  ;)
Enrique, het was ook beleid van de organisatie om weinig tot niet te controleren bij de ingang.. Dat is misschien een leermomentje voor de volgende keer, maar het is niet strafbaar, net zoals je in sommige horeca gelegenheden ook niet gefouilleerd/visiteerd wordt.. En wat je zegt over de SBG, en de andere "stillen"die daar aanwezig zijn, meestal pik ik ze er wel uit op mn werk..
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Klopt.... maar dat beleid was naar mijn bescheiden mening dan toch echt in strijd met de vergunning.  ;) Strafbaar is het niet, maar bestuurlijke maatregelen kunnen dan wel genomen worden. Uiteraard is dat concreet wel lastig bij dit specifieke evenement als het eenmaal gaande is. Maar het kan zeker gevolgen hebben voor de volgende keer.

Overigens lees ik net een stukje in de korpskrant Haaglanden over het voormalige supportersdetachement van Haaglanden. Dat heet nu Voetbaleenheid en voorheen ging men altijd in burger, nu gaat men voor het grootste deel in uniform. Zodat men niet alleen herkenbaar is voor de harde kern, maar voor iedereen. En men heeft wat toezichtstaken erbij gekregen buiten het stadion (waar voorheen het Paraat Peloton toezicht hield en handhaafde, doet nu de voetbaleenheid dat). Maar dat staat verder los van dit incident.
greetz,  Enrique


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Mij 1 keer voor  idioot uitmaken ok, mij een 2e keer (onterecht en zonder argumentatie) voor idioot uitmaken lokt deze reactie uit:

Begrijpend lezen is moeilijk, en toon op zijn minst aan wat er dan tegenstrijdig is dan leg ik het uit, want mijn betoog over het falen van de overheid is wel iets langer als 4 regels maar dat bespaar ik jullie. PM me anders in plaats van uit de hoogte mij een troll*5 te noemen terwijl je zelf de grootste troll bent. Je quote is al zo oud als het internet en daar wordt een troll mee bedoelt als je dat ook uitgelegd wil hebben.

*4 Doofpot affaires zijn vaak genoeg voor gekomen, mijn privacy in de zin van internet en OV-chipkaart, keuzes die alleen mij beïnvloeden zal ik een controversieel iets noemen : wiet en euthanasie.

*5 troll = internet taal voor een persoon die op een provocerende manier reacties uitlokt.

EDIT : mods sorry dat ik afdwaal, maar een tegengeluid moet zich eenmaal vaker verdedigen.

Een tegengeluid is altijd welkom. Mits dat andere geluid op z'n minst gefundeerd is.

Ik heb de afgelopen dagen alle filmpjes opgezocht en bekeken die van dit incident op internet zijn verschenen. En het voordeel van deze filmpjes is dat ze niet 'gemanipuleerd' zijn maar door onafhankelijke getuigen zijn gemaakt. En uit bijna alle filmpjes krijg ik het beeld van een meute op hol geslagen gekken die kost wat kost de politie wil belagen, ook al trekt deze zich terug en dreigt met het vuurwapen. En zelfs doorgaan na waarschuwingsschoten.

Het is alsof die doorgesnoven gekken op hun voorhoofd hadden geschreven 'schiet mij alsjeblieft neer'. Een andere uitleg heb ik niet voor het gedrag.

En dan kom jij hier mooie verhaaltjes ophangen over complottheorieën en met vooringenomen uitlatingen die totaal niet stroken met wat wij allemaal hebben kunnen zien op de filmpjes en gehoord hebben uit de verhalen.

Het is godsgeklaagd dat zo'n bende eencelligen het voor zoveel mensen verpesten en het nota bene voor elkaar krijgen dat in een land als Nederland, waar het vuurwapengebruik door de politie zo strikt aan banden is gelegd en waar de politie doorgaans zo terughoudend is met vuurwapens, door de politie tijdens een dance'feest' zoveel moest worden geschoten. Alleen om die reden al uniek. Zelfs tijdens de vele krakersrellen en rellen rond Molukkers in de jaren '80 is er in Nederland namens de overheid niet zoveel geschoten. Behalve dan tijdens de bevrijding van de trein in 1977 in De Punt; maar dat waren hoofdzakelijk geen politiemensen doch leden van de krijgsmacht en betrof een anti-terreuropratie.

Een unicum. Maar dan niet veroorzaakt door falende politiemensen - zoals jij dat kennelijk zo graag ziet - maar door een verzameling leeghoofden die zich door pillen, poeder en alcohol onoverwinnelijk hebben gewaand en door hun gedrag eigenlijk alleen maar hebben laten zien dat het vuurwapengebruik onvermijdelijk was.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)