door welk principe zou er dan volgens jou na een nozle een 'hogere' druk ontstaan?
Druk plant zich in alle richten even groot uit. Dat na een versmalling een straal water verder spuit dan als er een opening ter grote van de slang ontstaat zal er meer met te maken hebben met de massa die per tijdseenheid weggespoten wordt bij een kleinere diameter zit er minder massa in. Als je stenen gaat werpen gooi je de totale massa verder als je 100 kg kan verdelen in stukjes van 100 gram. Het werpen duurt wel langer maar de totale massa komt verder. Als je het in een keer weggooit kom je niet ver maar ben je er wel snel vanaf.. Ik vermoed dat dit ook het principe is van dat je met een kleinere diameter verder spuit maar ik weet het niet zeker.
Het principe is, een zelfde hoeveelheid water door een kleinere opening geeft drukverhoging na de opening, waarbij belangrijk is dat de hoeveelheid vloeistof gelijk blijft, of ik pers meer water door dezelfde opening waardoor de druk ook stijgt na de opening, waarbij belangrijk is dat de diameter gelijk blijft.
Ik weet geen formule hiervoor, maar die zal er vast wel zijn, maar tower-ladder zegt het zelf in het eerste bericht, hij zegt: Ten tweede, de binnendiameter van een HD slang is vele male kleiner als een LD slang, dus de druk zal heel snel wegzakken. als je dit omdraait krijg je wat ik zeg, of niet?
De straal water na de straalpijp heeft natuurlijk ook een druk, dat is straalpijp/mondstuk druk, die druk is anders als de druk in de slang, volgens mij kan je de stroomsnelheid van de vloeistof zelfs gelijkstellen aan de druk.
Als ik aan de pomp sta en ik wil meer water door mijn slang krijgen, dan doe ik de toevoer verhogen, ik laat mijn pomp sneller draaien waardoor ik meer water door dezelfde opening pers, dan zal na de pomp de druk stijgen, wat ik ook zal zien aan mijn drukmeter, en de worplengte aan de straalpijp wordt dan ook groter.
Ik bedoel natuurlijk ook de straalpijpdruk, de druk in de slang zelf wordt bepaald door de pomp, de straalpijpdruk word bepaald door de diameter van de straalpijp.
hier een citaat uit een 3d blus onderzoek van brw utrecht:
Doel straalpijp:
Het doel van elke straalpijp is een vernauwing van de waterstroom om zo druk op te bouwen. Deze
vernauwing, en de daarmee opgebouwde druk, genereren een bruikbare snelheid om een straal te
creëren. Voor elke waterstoom (capaciteit) is er één juiste maat van vernauwing om een optimale druk
en versnelling te krijgen.
hier is de link :
http://www.kenbri.com/PDF/rapport3D_website.pdfMaar het Cobra syteem snijdt toch niet met water, maar met straalgrid? Dat is dan misschien 300 bar, het water heeft een lagere druk, en door de hele kleine opening neemt de snelheid enorm toe wat een goede verneveling oplevert. Dus misschien waterdruk iets van 20 bar en die dan door een hele kleine opening heen jagen krijg je de mooie verneveling. Kop er af, en de opening is zo groot dat het water er gewoon uit"stroomt"
Ik heb het even nagevraagd over het COBRA-systeem, de straalpijpdruk is 300bar en de pompdruk is +/- 7 bar, het systeem kan al snijden met alleen water op zachte materialen zoals hout en bij sterkere materialen wordt het "abrasief" (straalgrit) toegevoegd, wat na de pomp wordt geinjecteerd, tevens kan er een gel worden geinjecteerd om het water te kunnen laten "plakken".
Het cobra is gebaseerd op het watersnijden, het abrasief is geen straalgrit maar kan vergeleken worden met straalgrit. Het abrasieve grit komt van de Zweedse staalindustrie. Het bestaat voor de helft uit ijzeroxide en voor dertig procent uit siliconenoxide. Verder zit er aluminium- en mangaanoxide doorheen.'