Als dit al voor het 'normaal' bellen geld hoe moet het dan zijn voor een (H)OvD (en anderen die in een DA naar het incident gaan) die in zijn eentje in een auto zit en met OGS naar een incident rijd?
OGS levert al een hoger risico op en daarop komt dan blijkbaar nog eens het luisteren naar het berichten verkeer en daaraan meedoen?
http://www.ad.nl/autowereld/3456790/Totaalverbod_voor_bellen_achter_stuur.htmldinsdag 01 september 2009
Totaalverbod voor bellen achter stuur
Door STIJN HUSTINX
ROTTERDAM - Bedrijven leggen hun werknemers steeds vaker een totaal belverbod in de auto op. Ook handsfree telefoneren is uit den boze. Reden is het streven naar veiligheid.
Nog dit jaar staat Unilever al haar werknemers in Nederland (3400) niet meer toe al rijdend een telefoongesprek te beginnen. Een inkomend gesprek aannemen mag nog wel, maar alleen om te zeggen dat de medewerker later terugbelt.
Woordvoerster Fleur van Bruggen: ,,Bellen, zelfs handsfree, leidt tot verminderde concentratie. Ook bedrijven als Shell, BP, GasUnie en Honeywell zijn overgegaan tot een belverbod in de auto.
Het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM) moedigt dit beleid aan. ,,Op onze sympathie kunnen ze rekenen, zegt woordvoerder Martijn Boelhouwer.
Jaarlijks zijn er volgens het BVOM 600 verkeersslachtoffers (doden en ziekenhuisgewonden) toe te schrijven aan mobiel bellen achter het stuur.
Ook Veilig Verkeer Nederland staat positief tegenover het algehele belverbod achter het stuur. Woordvoerder Rob Stomphorst: ,,Of je een telefoon in je hand hebt of dat je met een carkit belt, je concentratie op de weg is een stuk minder. Dat kan grote gevolgen hebben.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is eveneens positief.