Man overlijdt na botsing gepantserd politievoertuig - Hoofddorp 31-08-2009

Auteur Topic: Man overlijdt na botsing gepantserd politievoertuig - Hoofddorp 31-08-2009  (gelezen 28249 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #60 Gepost op: 4 september 2009, 18:36:13
Ik zou i.i.g. niet ''niets'' kunnen doen. Zou mezelf nooit kunnen vergeven; stond erbij en keek ernaar...
Daar heb jij dan weer absoluut gelijk in! Ik stoorde me meer aan het feit dat er weer een zgn. expert uit de kast getrokken was, om vervolgens dergelijke uitspraken te doen.


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #61 Gepost op: 4 september 2009, 19:13:06
Ja, want die auto is inderdaad vrij eenvoudig, met vereende krachten en zonder hulpmiddelen om te draaien.
Daar gaat het niet om, dat bedoelt de man helemaal niet...

Je zou zeggen: pak met vereende krachten die auto en draai hem om,’’ zegt Bierens.

De auto proberen om te draaien zouden de omstanders moeten bedenken/doen, ook al is dat helemaal niet zo makkelijk ;)


Gast48368

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 5 september 2009, 00:00:17
Ik zie dit filmpje nu voor het eerst, en mijn eerste objectieve observaties zijn: Er staat een politieman aan de kant met een portofoon in zijn hand, en ik hoor stemmen van diverse mensen.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #63 Gepost op: 5 september 2009, 09:51:47
Ja, want die auto is inderdaad vrij eenvoudig, met vereende krachten en zonder hulpmiddelen om te draaien.

Aan deze optie heb ik ook direct gedacht - waarbij je denk ik het probleem hebt dat hij niet mooi recht in het water ligt maar scheef, waardoor het kantelpunt aan de achterzijde lastig te overbruggen is- gevaarlijk voor de kantelaars, dus dan zou je heel wat kantelaars moeten hebben in dat smalle stukje sloot  met waarschijnlijk instabiele bodem. Misschien moest hij voor een veiligere, makkelijkere kanteling eerst iets rechter worden getrokken?

Een andere optie waar ik aan dacht was: aanpikken aan de trekhaak en naar boven trekken! Maar het was nogal een forse helling - en dus veel krachten op de kabel - en ik vrees dat de gemiddelde sleepkabel (haak) het hele gewicht van de auto zo niet had kunnen dragen.  Niet iedereen heeft immers eindeloze hijsbanden aan boord. Deze optie lijkt me daarom teveel tijd kosten maar bovenal te gevaarlijk.  

Dit is allemaal gefilosofeer achteraf van ook stuurman-ik, die achteraf de situatie beoordeelt. Los van dit incident zou ik echter wel graag van HV-deskundigen horen hoe die het snelst de wagen in veilige stand of in veilig gebied hadden willen zetten, zodat de man in ieder geval niet hangend in zijn stoel verdronk, terwijl omstanders zonder centerpons etc. de auto in eerste instantie niet open kregen (lijkt me belangrijker dan de wagen stabiliseren ter voorkoming van ernstiger letsel - ernstiger dan verdrinken is er niet, toch?). Ik hoop dat we hierover even technisch kunnen discussieren zonder verwijten m.b.t. het ongeval zelf?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #64 Gepost op: 5 september 2009, 10:24:17
Ik denk, maar dat is mijn bescheiden mening,

Dat je dit voertuig niet zomaar om had kunnen draaien, hij ligt beroerd, in de modder en gedeeltelijk onder water, allemaal factoren die het draaien verzwaren. Dit had je vermoedelijk alleen met gereedschappen gelukt...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #65 Gepost op: 5 september 2009, 13:31:22
Daar gaat het niet om, dat bedoelt de man helemaal niet...

Je zou zeggen: pak met vereende krachten die auto en draai hem om,’’ zegt Bierens.

De auto proberen om te draaien zouden de omstanders moeten bedenken/doen, ook al is dat helemaal niet zo makkelijk ;)
En daar ging mijn punt dus juist om; weer een 'expert' uit de kast getrokken om loze, onrealistische en irrelevante opmerkingen te maken achteraf. Opvallend detail dat niemand naar die politieman loopt, hem vraagt hoe het met hem gaat en hem probeert ofwel bij de redding te betrekken ofwel te kalmeren / ondersteunen. Kennelijk moet het initiatief per definitie bij de politie liggen. :|


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #66 Gepost op: 5 september 2009, 15:01:50
En daar ging mijn punt dus juist om; weer een 'expert' uit de kast getrokken om loze, onrealistische en irrelevante opmerkingen te maken achteraf.
Het is geen onrealistische opmerking. Hij merkt op dat "de auto ff omdraaien" een instelling van de omstanders zou moeten zijn, in plaats van te staan afwachten.
Ik zou het ook verwachten van omstanders in zo'n geval, dat men met een groep(je) het water in gaat en wat probeert (ook al is dat onmogelijk). Dat dat niet gebeurt is opvallend te noemen. Dat is wat de expert bedoelt, en ik ben het met hem eens :)

Het gaat er dus totaal niet om of het mogelijk is om de auto om te draaien! Het gaat er om dat niemand iets probeert.

[Edit] Uit de column van Youp van 't Hek:
Citaat
Maar het vrolijkst werd ik deze week van het satirische filmpje waarin een aantal mensen zogenaamd toekeek hoe een oude man, die met zijn auto in Hoofddorp in de sloot was beland, verdronk. Beter dan Koot & Bie ooit. Onbedaarlijk geestig. De auto had een gefingeerde aanrijding met een politieauto gehad en lag op zijn kop in het water. Een man filmt de auto, terwijl de rest zich oprecht afvraagt waarom niemand iets doet. Uiteindelijk verzuipt de bejaarde bestuurder. Satire van de allerhoogste orde.

Een diepe buiging voor de makers van dit briljante Youtube-filmpje.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #67 Gepost op: 5 september 2009, 16:16:07
tja... en geef m eens ongelijk...omdat plotseling nu iemand een uniform aan heeft is ie minder mens ? Hij heeft een aanrijding gehad, heeft een hersenschudding en dus een goede klap op zijn kop gehad... IK vind het dan ook niet zo vreemd dat ie afwachtend, misschien apatisch is...

Dan de toeschouwers.... laat die eens eerst naar zich zelf kijken... stelletje hufters... >:(

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen........


Ik geloof dat er geen steen de lucht in zal gaan...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #68 Gepost op: 5 september 2009, 18:03:22
Dan de toeschouwers.... laat die eens eerst naar zich zelf kijken... stelletje hufters... >:(

Eens!

Moet je je eens voorstellen dat iemand je het slechte nieuws komt vertellen. En later hoor je: Tja, er stonden veel omstanders te kijken...maar niemand deed wat.
Ik denk dat je  de rest van je leven boos bent...


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #69 Gepost op: 6 september 2009, 11:20:56

Dit is allemaal gefilosofeer achteraf van ook stuurman-ik, die achteraf de situatie beoordeelt. Los van dit incident zou ik echter wel graag van HV-deskundigen horen hoe die het snelst de wagen in veilige stand of in veilig gebied hadden willen zetten, zodat de man in ieder geval niet hangend in zijn stoel verdronk, terwijl omstanders zonder centerpons etc. de auto in eerste instantie niet open kregen (lijkt me belangrijker dan de wagen stabiliseren ter voorkoming van ernstiger letsel - ernstiger dan verdrinken is er niet, toch?). Ik hoop dat we hierover even technisch kunnen discussieren zonder verwijten m.b.t. het ongeval zelf?

Jetty,

In eerste instantie is natuurlijk de vraag wil je terug draaien of breng je dan extra verwondingen toe aan de slachtoffers? Moeilijk in te schatten vanachter de computer. Maar na eerste korte verkenning beslis je om terug te draaien en de auto boven water te trekken zonder te wachten op WO of HV. Zoals ik het in kan schatten op de foto's zou dit een éénvoudige handeling zijn geweest. Als je kijkt op de foto's van Jeffry Koper op pagina 1 van het topic zie je het rechter achterwiel als hoogste punt boven water uit steken, hier maak je een normale sleepkabel aan de as of de schokbreker, hoe hoger hoe beter. Op de kruising waar op de foto nu de WO staat zet je een willekeurig vrachtwagentje of de ambu neer en trekken maar. De auto zal altijd terug kantelen en als je door trekt op zijn wielen, zij het zeer schuin op het talud van de sloot komen. Je hebt de hoofden van de slachtoffers nu in elk geval boven water. Door de sleepkabel strak te houden houd je de auto op het zeer schuine talud wel stabiel tot de overige hulpdiensten er zijn.

Laat het duidelijk zijn dat je bovenstaande handeling van onervaren paniekerige burger vrijwel niet kan verwachten. Er zal iemand moeten zijn die rustig blijft snel de sleepkabel weet te bevestigen aan wrak en trekkend voertuig en die vervolgens de juiste aanwijzingen geeft. Zelfs ik als zeer ervaren bergings specialist zou me in deze situatie goed beraden, wat win ik door te kantelen en hoe snel kan die WO vanaf de kazerne hier zijn.

Blijft moeilijk en zoals altijd een kwestie van de voor en nadelen super snel overlopen, afwegen en beslissen.