Verbod voor KLPD V50's om harder te rijden dan 140 km/u - 02-09-2009

Auteur Topic: Verbod voor KLPD V50's om harder te rijden dan 140 km/u - 02-09-2009  (gelezen 18347 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Remmen politie-Volvo´s deugen niet.

o Vlammen slaan uit de velgen na combinatie hoge snelheid, hard remmen en vervolgens stilstaan.
o Volvo Cars Nederland zoekt oplossing.
o Politiemensen klagen nood.

Apeldoorn.
De remmen van de nieuwste voertuigen van de KLPD deugen niet. Ze zijn niet bestand tegen het zware werk van de snelwegpolitie en vliegen spontaan in brand. Het gaat om de Volvo V50 D5, een 185 pk diesel, die een topsnelheid kan halen van 215 km/u. De korpsleiding heeft verordonneerd dat de KLPD  met deze auto´s tot nader order niet harder mag rijden dan 140 km/u. Voor noodhulp en achtervolging zal zo veel mogelijk gebruik worden gemaakt van oudere auto´s in het wagenpark, Volvo´s van het type V70. Mocht een snelwegagent met en V50 aanleiding tot een achtervolging hebben, dan mag dat dus niet, bevestigd woordvoerder Frans Zuiderhoek van de KLPD.
Die opdracht is inmiddels al 8 weken van kracht en dat zet kwaad bloed bij politiemensen die met deze auto op pad moeten.
Dit kan zo niet. De auto is ons gereedschap. Er moet nu eindelijk eens iets gebeuren, aldus een KLPD´er die anoniem wil blijven.

Na een incident op de A20, waar een politieauto daadwerkelijk vlam vatte, is een onderzoek begonnen. Op het testcircuit in Lelystad zijn onlangs proeven gedaan. Daarbij bleek het geen enkel probleem de remmen in brand te krijgen. Volgens Zuiderhoek is vastgesteld dat de remblokken oververhit raken als het voertuig na rijden met hoge snelheid en veelvuldig remmen langs de kant wordt gezet. Dan valt de koeling weg en gaat het mis, zowel voor als achter. Die combinatie van hoge snelheid, hard remmen en stilstaan is precies wat de KLPD´ers dagelijks doen. We vragen wel veel van het voertuig, maar rijden niet als idioten. Dit moet het voertuig gewoon aan kunnen. Volgens de KLPD zoekt Volvo Cars Nederland naarstig naar een oplossing. Ondanks herhaalde pogingen was het bedrijf gisteren niet bereikbaar voor commentaar, bijvoorbeeld op de vraag wat het betekend voor particuliere gebruikers van de V50. Volgens Frans Zuiderhoek van de KLPD hoeven die zich geen zorgen te maken. Als ze wel oververhitte remmen oplopen hebben ze bovendien een ander probleem, namelijk met ons. Dan hebben ze veel te hard gereden.

Bron: de Stentor Woensdag 2 sept. 2009


Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #1 Gepost op: 2 september 2009, 10:11:20
Belachelijk idd.

Zal wel tot gevolg hebben dat alle v50's met lichtmetalen velgen uitgerust worden en wellicht wat extra rijwind vangers.


PV112

  • Persfotograaf/Cameraman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
  • Veiligheidsregio Twente
    • PVS Fotografie
Reactie #2 Gepost op: 2 september 2009, 10:33:14
Belachelijk idd.

Zal wel tot gevolg hebben dat alle v50's met lichtmetalen velgen uitgerust worden en wellicht wat extra rijwind vangers.

nog zal dat niet helpen als ze na achtervolging met veel remmen opeens stilstaan....
Amateur persfotograaf, Freelance cameraman voor SPSMedia  www.pvsfotografie.nl.  Twitter: @PVSFotografie / @losser112


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 2 september 2009, 10:35:28
Ik voorzie dat er binnenkort bij de domeinen Volvo V50's te koop gaan staan met weinig kilometers op de teller en een aantal gaten in het interieur...  ;) :)


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #4 Gepost op: 2 september 2009, 10:39:10
Volgens Frans Zuiderhoek van de KLPD hoeven die zich geen zorgen te maken. Als ze wel oververhitte remmen oplopen hebben ze bovendien een ander probleem, namelijk met ons. Dan hebben ze veel te hard gereden.

Bron: de Stentor Woensdag 2 sept. 2009

Wat een domme opmerking. Frans komt zeker nooit op de autobahn!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #5 Gepost op: 2 september 2009, 10:40:13
...

Volgens de KLPD zoekt Volvo Cars Nederland naarstig naar een oplossing. Ondanks herhaalde pogingen was het bedrijf gisteren niet bereikbaar voor commentaar, bijvoorbeeld op de vraag wat het betekend voor particuliere gebruikers van de V50. Volgens Frans Zuiderhoek van de KLPD hoeven die zich geen zorgen te maken. Als ze wel oververhitte remmen oplopen hebben ze bovendien een ander probleem, namelijk met ons. Dan hebben ze veel te hard gereden.

Maar hoe zit het dan met rijden op de Duitse Autobahnen?? Weet men hier in Duitsland al van?


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #6 Gepost op: 2 september 2009, 10:44:19
Wat een domme opmerking. Frans komt zeker nooit op de autobahn!
Hoe hard rem jij op de autobahn? In veel gevallen kom je met je gas los laten al een heel eind, echt hard remmen met snelheden boven de 150 zal een particulier over het algemeen nooit doen.
Wout


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 2 september 2009, 10:46:01
Hoe hard rem jij op de autobahn? In veel gevallen kom je met je gas los laten al een heel eind, echt hard remmen met snelheden boven de 150 zal een particulier over het algemeen nooit doen.

In de zomer met de NL'ers met sleurhut op de autobahn die vrachtauto's gaan in halen of die ingehaald worden door vrachtauto's....  ::) ;) Dan red je het niet met het gas loslaten...  :P


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #8 Gepost op: 2 september 2009, 10:50:32
Hoe hard rem jij op de autobahn? In veel gevallen kom je met je gas los laten al een heel eind, echt hard remmen met snelheden boven de 150 zal een particulier over het algemeen nooit doen.

ehm..  Werkzaamheden, stilstaande files en ongelukken kunnen allemaal aanleiding geven om in heel korte tijd van 180+ naar stilstand te moeten komen...


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #9 Gepost op: 2 september 2009, 10:56:31
Gevalletje fabrieksfout.

Wanneer de remmen van een niet goed functioneren, maar de auto's wel een dermate snelheid kunnen rijden, valt bij mij onder het kopje; er moet eerst iets gebeuren voordat er maatregelen worden getroffen.

Er zijn genoeg mensen die niet weten dat de remmen van hun 185pk sterke Volvo V50 niet goed functioneren