Geen cowboys in ambulancevervoer.

Auteur Topic: Geen cowboys in ambulancevervoer.  (gelezen 11203 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2009, 21:33:02
Worden straks alleen het de goedkope, jonge, personeelsleden overgenomen?? Gaat die CAO er komen voor december?

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Foktober%2FAmbulancepersoneel%20onze%20toekomst%20staat%20op%20het%20spel

Ambulancepersoneel: onze toekomst staat op het spel

22 oktober 2009

Ambulance personeel vreest dat de Nieuwe Wet Ambulancezorg niet veel goeds met zich mee zal brengen. Vanaf 2011 zal de ambulancezorg in iedere veiligheidsregio nog maar door één ambulance-organisatie worden verzorgd.

Nu zijn dat er verschillenden. Bovendin streven de Eerste en Tweede kamer naar volledige privatisering van de ambulancezorg. Volgens het personeel staat hun toekomst op het spel. En dat van een goede uitoefening hun beroep.

De eerste en Tweede Kamer denken dat de kwaliteit wordt gegarandeerd door aan de aanbesteding van de ambulancezorg een pakket aan eisen te koppelen. Bovendien zullen ook de huidige ambulancebedrijven mee bieden. Maar de vakbond vreest dat ook die bedrijven vooral de goedkoopste willen zijn. Door met minder gekwalificeerd personeel te werken.

Het huidige ambulance personeel hoeft bovendien niet te worden overgenomen door een eventuele nieuwe partij. Dat is alleen verplicht wanneer alle deelnemers voor december met een gezamenlijke CAO komen.

Donderdagavond komt het Rotterdamse ambulance personeel in Barendrecht bijeen om van hun huidige werkgevers te eisen alles te zullen doen om een vergunning te bemachtigen. Daarnaast willen ze garanties voor een sociaalplan.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2009, 23:18:56


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2009, 23:46:36
Hoe zeker zijn de alhier lezende ambulancemedewerkers van hun baantje?


keiharddegekste

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #23 Gepost op: 26 oktober 2009, 14:42:32
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en Connexxion Ambulancezorg slaan de handen ineen. Ze trekken samen op bij het verwerven van een nieuwe vergunning voor ambulancezorg in Noord-Holland Noord. Beide partijen ondertekenden daartoe vandaag een intentieverklaring.

Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en Connexxion Ambulancezorg hebben de intentie vastgelegd een Coöperatieve Vereniging op te richten waarin de kennis en ervaring van beide partijen worden gebundeld. De Veiligheidsregio brengt haar publieke achtergrond, veiligheidsexpertise en ervaring met de meldkamer mee, Connexxion Ambulancezorg is op zijn beurt de grootste aanbieder van ambulancezorg in Nederland. De nieuwe Coöperatieve Vereniging is de rechtspersoon die de vergunning voor ambulancezorg in Noord-Holland Noord zal aanvragen.

De samenwerking binnen de regio is van cruciaal belang om de kwaliteit van de ambulancezorg te waarborgen. De regio Noord-Holland Noord levert volop uitdagingen op om een efficiënte ambulancezorg te organiseren. Een goede overlegstructuur en gezamenlijke doelen en afspraken maken het mogelijk ambulancezorg te verbeteren. De Coöperatieve Vereniging zal innovatie ondersteunen en stimuleren.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 28 oktober 2009, 14:06:39
Principeakkoord cao beschermt personeel ambulance

Na lang beraad zijn vakbonden en werkgevers gisteravond gekomen tot een principeakkoord over één cao van 2,5 jaar voor alle ambulancemedewerkers, met ingang van 1 juli 2010. De cao zorgt er voor dat de arbeidsvoorwaarden voor particuliere en publieke ambulancediensten gelijk worden getrokken, er waren dan ook vier vakbonden bij het overleg betrokken. CNV onderhandelaar Jean-Marie Severijns van CNV Ambulance: "Een dijk van een akkoord, het is ons gelukt om tot één cao te komen voor de hele sector. Dat is van belang omdat er grote veranderingen aan komen in de ambulancesector. De regio's worden opnieuw ingedeeld. Bij de aanbestedingen kan er nu in ieder geval geen concurrentie komen over arbeidsvoorwaarden." Er werken bijna 5.000 werknemers in de ambulancesector.

Vanaf, waarschijnlijk, 1 januari 2012 komen er nieuwe, grotere, ambulanceregio's. Per regio wordt maar 1 vergunning verstrekt. Er komen dus minder werkgevers in de ambulancesector, die een groter gebied moeten voorzien van adequate hulpverlening. Belangrijkste uitgangspunten in het principeakkoord van gisteravond zijn: ontslagbescherming van alle medewerkers die nu werkzaam zijn in publieke of particuliere sector, tot een half jaar na ingaan van de nieuwe vergunning. Een stapsgewijze loonsverhoging van in totaal ruim 6 procent over 2,5 jaar. Modernisering van het personeelsbeleid met meer aandacht voor loopbaanbeleid. Reiskostenvergoeding tot 130 euro per maand.

CNV onderhandelaar Severijns: "Dit akkoord is van enorm belang om de mensen die werken in de ambulancesector te beschermen in de komende hectische jaren. Het principeakkoord wordt in November aan onze leden voorgelegd."

Bron



Mogelijk dat hier meer reactie komt op dit topic, om die reden maar even verplaatst ;)
Maarten.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 24 november 2009, 16:42:35
Hier in Den Haag (en volgens mij ook de rest van NL) mag er vanaf een bepaalde datum maar 1 ambulance instelling de regio bedienen.
Hier in regio 15, betekend dit dus dat de GGD, Witte Kruis BV en Ambuzorg Zoetermeer BV niet meer de 'dienst' uitmaken, maar iemand die het goedkoopste is.

Een gokje van mijn kant (niet persoonlijk): De economie is weer eens belangijker dan de patient. Nu wachten tot de politie wordt aanbesteed.
Wat volgens topmensen uit de Haagse Ambu-hoek zo is, is dat een Amerikaans bedrijf goedkoop gaat inzetten, en de huidige ambulancediensten (GGD, WK en AZZ) voor een ondermaats tarief gaat inhuren.

Dan kunnen ze kiezen, of voor een tarief waar je verlies mee draait werken, of niet.
Is dit echt wat er gaat gebeuren?

Bovenstaand bericht komt uit een ander topic, maar daar wil ik - vanuit organisatorisch oogpunt - even op ingaan.

De hele gedachte achter het aanbesteden is dat de overheid (of organisatie waar de overheid grote invloed op heeft, zoals onderwijsinstellingen), hun diensten voor de laagste prijs of 'economisch meest voordelige optie' aanbesteden. Dat allemaal in het kader van verantwoord omgaan met maatschappelijke gelden.

Dit hoeft niet de betekenen dat altijd op de kwaliteit wordt ingeleverd. In je bestek kan je immers allemaal kwaliteitseisen stellen voor de inschrijvende partijen. Maar uiteindelijk wordt het wel de aanbieder die de laagste prijs vraagt voor z'n dienstverlening.

En daar zit volgens mij het grootste probleem.
De inschrijvende aanbieders bestaan uit generaals met weinig of geen troepen, die een lagere prijs vragen dan de gevestigde aanbieder(s).
Als de opdracht wordt gegund aan zo'n aanbieder, gaat de gevestigde aanbieder over de kop. Gevolg: personeel staat op straat.
Da's mooi toeval, degene aan wie de aanbesteding is gegund, heeft tig vacatures openstaan. Jammer genoeg vang je wel minder geld voor hetzelfde werk.

Als ik dit verkeerd zie, hoor ik het graag :)

De patient - hulpverlener relatie is bij ambulancezorg relatief kortstondig. Maar vergelijk je dit bijvoorbeeld met thuiszorg, waarbij de klanten zijn gewend en soms gehecht aan hun 'hulp', komt ook nog het probleem om de hoek kijken dat de klanten vanwege de nieuwe aanbesteding het ineens moeten stellen met een andere hulp.

Nu is de 'klant' (als burger) er enerzijds bij gebaat, omdat zijn belastingcenten 'maatschappelijk verantwoord' zijn besteed.
Maar is de 'klant' (als zorgvrager) er nu bij gebaat? Ik vraag het me ten zeerste af.


Persoonlijk ben ik niet vóór privatisering in de 'primaire' zorg. Waaronder ik dan versta: zorg die voorziet in primaire levensbehoeften (eten, drinken, onderdak, kleding, veiligheid(?)), zoals thuiszorg en ambulancezorg dat doen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #26 Gepost op: 24 november 2009, 17:12:18
Nu is de 'klant' (als burger) er enerzijds bij gebaat, omdat zijn belastingcenten 'maatschappelijk verantwoord' zijn besteed.
Maar is de 'klant' (als zorgvrager) er nu bij gebaat? Ik vraag het me ten zeerste af.

Ik ben door persoonlijke omstandigheden 2 keer (A1) opgehaald door de ambulance. Een keer zelfs nog net voor de 'zomervakantie'
In de ambu worden mijn gegevens opgeschreven van mijn ID, Verzekeringspasje en wat er is gebeurd.

Dit ging rechtstreeks naar mijn verzekeraar, en na een verslag van desbetreffende ambulancebroeder (Of iemand anders..  :-X) heb ik er niets meer van gemerkt, behalve dat ik een brief heb gekregen van mijn verzekeraar hoe het met mij ging. Van mijn moeder heb ik begrepen dat de verzekeraar toen de kosten van het vervoer en de broeders (zegmaar de A1 melding en afhandeling) heeft betaald.

Volgens mij wordt er dus niet heel veel 'maatschappelijk verantwoord besteed', aangezien de meeste kosten toch de ritten zijn, die door de verzekeraar worden betaald.

Maar als Maarten het fout kan hebben, kan ik het ook fout hebben, ik laat alleen de bij mij bekende situatie zien.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 24 november 2009, 17:33:38
Volgens mij wordt er dus niet heel veel 'maatschappelijk verantwoord besteed', aangezien de meeste kosten toch de ritten zijn, die door de verzekeraar worden betaald.

Voorheen was het zo dat de provincie op basis van de wet Ambulancevervoer (of ~zorg?) een vergunning verleende aan een aanbieder, voor een bepaald gebied.
In de nieuwe situatie is het zo dat de veiligheidsregio's (intergemeentelijke samenwerking op basis van de wet gemeenschappelijke regelingen) de ambulancezorg moeten aanbesteden. En dat gaat met de belastingcenten van de burger ;)
Het is dus - net als bij thuiszorg - een verantwoordelijkheid van het lokaal bestuur, maar bij ambulancezorg is dit belegd bij de veiligheidsregio.

De geldstroom van de verzekeraar naar de zorgverlener gaat - als ik het goed heb begrepen - pas lopen als er daadwerkelijk vervoer plaatsvindt.


Maar de financiering van de ambulancezorg blijft een complex onderwerp (vind ik althans), dus ik hoor graag van iemand die er meer van weet hoe het precies in elkaar steekt :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 26 november 2009, 17:26:56
De patient - hulpverlener relatie is bij ambulancezorg relatief kortstondig. Maar vergelijk je dit bijvoorbeeld met thuiszorg, waarbij de klanten zijn gewend en soms gehecht aan hun 'hulp', komt ook nog het probleem om de hoek kijken dat de klanten vanwege de nieuwe aanbesteding het ineens moeten stellen met een andere hulp.
Ter illustratie :-X ;D

&feature=player_embedded
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #29 Gepost op: 1 april 2011, 14:52:04
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Datum 1 april 2011

Betreft implementatie Wet ambulancezorg

Geachte voorzitter,
Op 8 maart 2010 heeft mijn ambtsvoorganger u via een brief (kenmerk CZ-EKZ-2988525) geïnformeerd over de implementatie van Wet ambulancezorg (Waz). Kern van die brief was dat bij de vergunningen die op grond van de Waz verleend gaan worden, niet langer een procedure gevolgd zou worden waaraan een ieder zou kunnen meedoen, maar dat alleen de bestaande ambulancezorgaanbieders (of samenwerkingsverbanden daarvan) een aanvraag konden indienen voor een vergunning. Deze vergunning zou dan voor onbepaalde tijd gelden.
Ik ben voornemens deze eerder voorgestelde procedure niet onverkort voort te zetten, maar op onderdelen aan te passen. Inmiddels is mij namelijk gebleken dat voortzetting van de eerder voorgestelde procedure vragen oproept over de verenigbaarheid met het Europese recht. Ook de Raad van State heeft hierop gewezen. Een recente uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie over een tot op zekere hoogte vergelijkbare zaak wijst in dezelfde richting. Dit maakt aanpassing wenselijk.
De aanpassing komt erop neer dat de bestaande aanbieder in een regio of – indien er in een regio meerdere bestaande aanbieders zijn - een samenwerkingsverband van deze bestaande aanbieders, voor een periode van vijf jaar aangewezen wordt om ambulancezorg te verrichten. Het recht om ambulancezorg te verrichten wordt dus niet, zoals opgenomen in de huidige Waz, langer voor onbepaalde tijd toegekend.
De verschillende partijen in het veld hebben reeds geruime tijd voorbereidingen getroffen voor een succesvolle implementatie van de Waz. Het is dan ook mijn inzet om bij deze aanpassingen in het systeem zo min mogelijk vertraging op te lopen. Daarom zal ik het vergunningensysteem vervangen door een systeem waar de zittende partijen niet langer een vergunning hoeven aan te vragen maar worden aangewezen. Naast tijdsbesparing leidt deze keuze ook tot navenant lagere administratieve lasten voor de ambulancezorgaanbieder, omdat geen vergunningaanvragen meer hoeven te worden ingediend en beoordeeld. Dit laat onverlet dat een ambulancezorgaanbieder wel aan een programma van eisen moet voldoen.

Ook als het systeem wordt aangepast zoals hierboven beschreven, kan de situatie zich voordoen dat verschillende ambulancezorgaanbieders in een regio niet tot RAV-vorming komen en er geen rechtspersoon kan worden aangewezen. Daarnaast is het mogelijk dat een aangewezen RAV na verloop van tijd ernstige problemen heeft om aan de eisen te voldoen die aan ambulancezorg op grond van het programma van eisen worden gesteld. Om in deze situaties de continuïteit en kwaliteit van de ambulancezorg te kunnen waarborgen, heb ik op grond van de huidige Wet ambulancezorg de mogelijkheid om zelf een rechtspersoon op te richten.
Ten aanzien van dit punt heb ik de afgelopen maanden nader onderzocht of de mogelijkheid voor het oprichten van een rechtspersoon mij afdoende in staat stelt om in verschillende situaties daadwerkelijk het benodigde maatwerk te leveren. Ik ben daarbij tot de conclusie gekomen dat een verbreding van het instrumentarium wenselijk is vanuit het oogpunt van het te allen tijde effectief en snel kunnen waarborgen van de continuïteit en kwaliteit van ambulancezorg.
Het voorstel van wet waarin het bovenstaande wordt geregeld, zal ik naar verwachting voor het zomerreces aan u voorleggen. Met het doorvoeren van deze aanpassingen resulteert een tijdelijk systeem voor de duur van vijf jaar: een tussenstap. Met deze stap zijn we er nog niet. Deze tijdelijke wet geeft ons de gelegenheid om de komende jaren met een definitief wetsvoorstel naar uw Kamer te komen om de ambulancezorg conform het Europees recht en conform onze uitgangspunten goed te regelen. De uiteindelijke inrichting van ambulancezorg zal worden bepaald door onder andere:

de verdergaande ontwikkeling van ambulancezorg als integraal onderdeel van de keten van acute zorg en van de keten van openbare orde en veiligheid; en
de evaluatie van de wet twee jaar na inwerkingtreding, waarin wordt ingegaan op deze inbedding in de keten van acute zorg en openbare orde en veiligheid.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben ingelicht,

Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
mw. drs. E.I. Schippers
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/04/01/implementatie-wet-ambulancezorg/cz-3059528.pdf