Camera's op hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: Camera's op hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 49394 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #120 Gepost op: 10 juni 2010, 19:58:17






Soort voertuig: ME bus
Merk voertuig: Mercedes Sprinter
Wagenparknummer: -
Regio: Zuid-Holland Zuid
Bijzonderheden: Heeft voor en achter camerabewaking op het voertuig
Brandweer Papendrecht


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #121 Gepost op: 23 juni 2010, 23:36:20


Dienst: Regiopolitie Haaglanden
Bureau: ?
Soort voertuig: Noodhulp + camera
Wagenparknummer: Niet bekend
Merk & type: VW Touran automaat
Kenteken: 95-HKF-7
Byzonderheden: Haaglanden is een van de korpsen welke mee doet aan de proef met camera's welke door de meldkamer meegekeken en bestuurd kunnen worden.

GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #122 Gepost op: 24 juni 2010, 19:35:28
Dit is nog een kleintje dan als meldkamer hier mee mee kan kijken. In de VRR rijden ze echt met verschrikkelijk grote camera's rond.
Brandweer Papendrecht


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #123 Gepost op: 24 juni 2010, 19:54:30

(...)

Dienst: Regiopolitie Haaglanden
Bureau: ?
Soort voertuig: Noodhulp + camera
Wagenparknummer: Niet bekend
Merk & type: VW Touran automaat
Kenteken: 95-HKF-7
Byzonderheden: Haaglanden is een van de korpsen welke mee doet aan de proef met camera's welke door de meldkamer meegekeken en bestuurd kunnen worden.

(...)

Hé, ook in Gorcum geweest?
Het viel mij in het IVVP-deel op dat er veel standhouders stonden voor cameratoezicht op veel verschillende vlakken. Af en toe zoefde er ook een RC-heli over mijn hoofd  ::)

Ik vraag mij wel af of al die camerasystemen ook als een netwerk met elkaar verbonden gaan worden, samen met de heli-camera's?
Voor grootschalige incidenten kunnen dan met verschillend opgestelde voertuigen vanuit die hoeken een "kubus-beeld" gevormd worden voor crisisteams als CoPI, ROT, SGBO e.d. terwijl gelijkertijd de eenheden ter plaatse gewoon hun "ding" doen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #124 Gepost op: 25 juni 2010, 10:01:31
Ik vraag mij wel af of al die camerasystemen ook als een netwerk met elkaar verbonden gaan worden, samen met de heli-camera's?
Voor grootschalige incidenten kunnen dan met verschillend opgestelde voertuigen vanuit die hoeken een "kubus-beeld" gevormd worden voor crisisteams als CoPI, ROT, SGBO e.d. terwijl gelijkertijd de eenheden ter plaatse gewoon hun "ding" doen.

Ik vind het een heel goed plan. Zeker als je kijkt naar de mogelijkheden die daar tegenwoordig aan gekoppeld kunnen worden; zoals het geautomatiseerd tellen van personen. Lijkt mij ideaal voor evenementen, ordeverstoringen, enz.

Maar dan moet er eerst uitgebreid onderzoek naar gedaan worden. Vervolgens wordt het een (te) groot en begrotingsoverstijgend project en zijn er toch nog regio's die het op hun eigen manier doen.

Dus waarom zou je het van begin af aan goed oppakken? >:D

(oeps, nou werd ik ineens cynisch...)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #125 Gepost op: 25 juni 2010, 21:26:07
Vergeet niet dat die camera's op voertuigen bedoeld zijn voor de bescherming van hulpverleners en NIET voor opsporingsdoeleinden. Het met camerawagens omsingelen van een gebied en iedereen filmen die daar loopt, is dus feitelijk NIET toegestaan.
greetz,  Enrique


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #126 Gepost op: 25 juni 2010, 21:46:54
Probleem is dat het vooral gefragmenteerde ontwikkelingen zijn. De camera's op voertuigen komen van totaal verschillende leveranciers dan de gangbare camerasystemen waar je letterlijk "iets mee kan"

Het genereren en distribueren van beelden van en naar de meldkamer is niet bijster moeilijk, alleen daarna het analyseren en waarborgen van de kwaliteit, zodat je ook feitelijk iets met de beelden kan doen, is dat wel. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het automatisch herkennen van verdachte objecten, personen, bewegingen in een bepaald gebied van het beeld. Ook het integreren van camerabeelden met GPS positie is mogelijk...

Daarnaast zijn er ook legio oplossingen voor bijvoorbeeld de integratie van thrid party videobeelden op een meldkamer of binnen een daartoe toegewezen afdeling binnen Politie, brandweer of Ambulancevoorziening.

Binnen de veiligheidsregio's zijn er ook verschillende opvattingen over het gebruik van camerabeelden, dus het zal nog wel een flinke tijd duren voordat we dit in het hulpverleningslandschap gaan zien. Daarnaast zullen er ook functionarissen moeten zijn die deze beelden kunnen interpreteren. In geval van crisisbeheersing zal de beeldvorming heel erg gaan veranderen als er ineens sprake is van live beelden in het meldcentrum. Bijvoorbeeld de invloed op de besluitvorming etc.

Daarnaast speelt het wettelijke kader ook nog mee. Privacy, het beschermen van persoonsgegevens etc. Dus mocht dit daadwerkelijk slagen, dan hebben we nog een lange weg te gaan in Nederland.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #127 Gepost op: 9 juli 2010, 00:16:08
Inmiddels ook de eerste camera op een ambulance vanuit Hollands Midden gezien.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #128 Gepost op: 9 juli 2010, 00:22:59
Inmiddels ook de eerste camera op een ambulance vanuit Hollands Midden gezien.


In welke streek rijdt die ambu rond? Of heb je toevallig het 16-... nummer?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #129 Gepost op: 9 juli 2010, 00:24:17
In welke streek rijdt die ambu rond? Of heb je toevallig het 16-... nummer?

16-111  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !