Ter info voor Bralo20: supersingle is iets anders dan een terreinband. Het verschil zit hem o.a. in het profiel.
I know, maar echte terreinbanden worden toch niet vaak gebruikt op zulke vrachtwagens hoor. Meestal kiest men voor een gemengd profiel dat geschikt is voor terrein en baan en blijft de wagen op dubbellucht staan. Dubbellucht is heel wat stabieler dan enkellucht - terreinbanden. Ook wat grip etc... betreft zijn er genoeg banden die bijna niet moeten onderdoen voor een echte terreinband.
Dus wat de supersingles betrof: dit haalde ik aan om de oorspronkelijke breedte en dus ook de stabiliteit achteraan te garanderen.
Terreinbanden zijn vaak ook hoger en soms ook smaller dan een gewone band. De stabiliteit van het voertuig komt dit dus niet ten goede. En zo'n wagen heeft nu al een vrij hoog zwaartepunt.
In België waar tankwagens algemeen verspreid zijn bij de brandweerdiensten mag je anders eens navragen wat ze van de stabiliteit vinden van zo'n voertuig. Ik kan je alvast zeggen dat er reeds verschillende op hun flank gegaan zijn tijdens een rit. Bij 1 zo'n ongeval viel zelfs een dodelijk slachtoffer.
Dus zo'n wagen op hoge terreinbanden en enkellucht?
Neen dank U, liever niet dan.
Mvg,