Brand Bergen vermoedelijk opzet door Eric van Staten
BERGEN - De brand die woensdag in de loop van de middag ontstond in de duinen bij Bergen lijkt ze zijn aangestoken. Op meerdere plekken werden brandhaarden ontdekt, waarvan een in richting waar de wind vandaan kwam.
Uit voorzorg werden zo’n 130 bewoners van de chique Eeuwigelaan, waar onder meer oud tv-presentator Gert Berg woont en voetballer Rafael van der Vaart een stuk bouwgrond heeft, geëvacueerd. Het getroffen gebied beslaat zo’n 2,5 hectare.
Net als twee weken geleden met de brand in de Schoorlse duinen, werd direct groot alarm geslagen. Ruim 200 brandweermensen werden opgetrommeld. In eerste instantie was onduidelijk waar de brandhaarden zich precies bevonden en vandaar dat de politie een helikopter inzette om de locaties te kunnen bepalen. Vanuit de lucht bleek dat onder meer een gebied van 500 bij 500 meter nabij de Eeuwigelaan en Breelaan in brand stond. Ook waren er nog twee andere brandplekken, waarvan een in de richting van Schoorl. En dat laatste was hoogst opmerkelijk, omdat de wind uit die richting kwam en het onmogelijk door zogenaamd vliegvuur kon zijn ontstaan.
Het vermoeden dat opnieuw sprake is van brandstichting lijkt hiermee bevestigd.
Douche
,,Rond half vier rook ik een gore brandlucht. Niet veel later stond de politie op de stoep en werd ik gesommeerd mijn huis te verlaten. Ik heb wat foto’s bij elkaar gezocht en de hond meegenomen’’, vertelt Edwin Schipper, bewoner van de Eeuwigelaan. Ciska Schouten stond onder de douche toen ze haar huis uit moest. ,,Ik zou vanavond eters krijgen. Ik had alles al voorbereid, maar dat gaat nu niet door.’’
De zwart-grijze rookwolken die boven het bos van Bergen hingen waren op grote afstand te zien en zorgde ook voor veel ramptoeristen. Om de hulpverleners ongestoord hun werk te kunnen laten doen, werd door de gemeente een noodverordening afgeroepen in een straal rond het gebied waar de brand woedde. Bewoners van woningen grenzend aan het getroffen gebied werden met een geluidswagen opgeroepen om ramen en deuren dicht te houden.
Voetballers
De voetballers Steven, Bas en Jasper waren op weg naar een training bij hun club Berdos toen ze hoorden van de brand. Onmiddellijk fietsten ze het bos in. ,,Daar kwamen we een boswachter tegen, die vroeg of we wilden helpen. Met takken en een schep hebben we de vlammen proberen te doven.’’
Burgemeester Hafkamp deed net als in Schoorl een oproep aan ramptoeristen om weg te blijven. De brandweer ging er woensdagavond vanuit dat het nablussen nog wel enige tijd kan duren.
De politie, met agenten in burger aanwezig in het bosgebied om mogelijke verdachten te observeren, stelt een onderzoek in.
De bewoners van de evacueerde woningen mochten woensdagavond laat weer naar huis.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4856247/__Brand_Bergen_vermoedelijk_opzet__.html