Veilige vaarsnelheid reddingsboten

Auteur Topic: Veilige vaarsnelheid reddingsboten  (gelezen 14502 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #50 Gepost op: 29 november 2009, 11:19:32
Misschien voor jou een l** smoes maar hier hebben we al een paar keer gehaddat iemand overboord stapt in het voorjaar en dan denkt naar de kant te kunnen lopen maar weet dan niet dat er nog een geul overgestoken moet worden en dat bij een watertemp van nog geen 15 graden vind ik niet zo grappig. En een bootje met motorpech in een vaargeul waar blauwekegelschepen varen vind ik niet helemaal risicoloos maar goed daar word door sommige wat licht over gedacht.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 29 november 2009, 12:59:18
Misschien voor jou een l** smoes maar hier hebben we al een paar keer gehaddat iemand overboord stapt in het voorjaar en dan denkt naar de kant te kunnen lopen maar weet dan niet dat er nog een geul overgestoken moet worden en dat bij een watertemp van nog geen 15 graden vind ik niet zo grappig. En een bootje met motorpech in een vaargeul waar blauwekegelschepen varen vind ik niet helemaal risicoloos maar goed daar word door sommige wat licht over gedacht.

Klopt. Daar denk ik ook licht over. Er bestaat nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Meermalen meegemaakt dat die cowboy redders op een drukke zondagmiddag tussen de boten door racen met dezelfde smoes en er achter komen dat het ding gewoon in de vaargeul aan het vissen is. Onder de Stichtse Brug kun je zelfs een stel halve garen in een soort drijfbroek aantreffen, die aan het vissen zijn.

En zolang dat gewoon mag van de wet en de KLPD te water en het dus kennelijk niet gevaarlijk is om in de vaargeul stil te liggen maak ik me niet druk. Of ik moet een smoes nodig hebben om effe lekker te jakkeren natuurlijk.

Er zijn vast ook wel eens ongelukken gebeurd met mensen die op de vluchtstrook stonden met pech. Tot nu toe nog geen reden voor de ambulance om maar al vast met loeiende sirene die kant op te gaan, want ik weet nog van die ene keer dat het mis ging.

Wij hebben ook de grootste moeite om van die overenthousiaste jongens in toom te houden die als een kip zonder kop overal naar toe willen vliegen: "kijk daar ligt een boot stil, daar is vast wat aan de hand, kom vol gas er heen!".

Dat  doen we dus niet...

 8)

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #52 Gepost op: 29 november 2009, 22:02:29
Als je ook geen alarmering hebt gehad hoef je ook niet ergens op af te jagen, vind het alleen een beetje jammer dat je zo negatief bent en het alleen maar over cowboy redders kunt hebben zie je zelf ook schrijven vol trots dat je in een half uurtje vanuit lelystad naar huis vaart maar dat laten we verder maar in het midden. Beetje respect voor elkaar zou niet verkeerd zijn en als je nou zo erg overal meezit zou ik eens proberen om met elkaar om tafel te gaan zitten kan ook niet helmaal de situatie bij jullie op de randmeren en weet ook niet wat voor organisatie jullie zijn of jullie onder de bergers cq hulpverleners vallen of dat jullie een reddingsbrigade zijn.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #53 Gepost op: 29 november 2009, 22:19:46
Als je ook geen alarmering hebt gehad hoef je ook niet ergens op af te jagen,

Iets met free-call meldingen ::), als het ergens (mogelijk) fout zou gaan gaan we daar echt niet met prio 3 heen of wachten dat we gepiept worden ;) En dat heeft al een (aantal) dode(n) gescheelt...

Joost (Het komt ook wel is voor dat na het incident de pieper gaat voor het zelfde ;D)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #54 Gepost op: 29 november 2009, 23:34:23
Als je ook geen alarmering hebt gehad hoef je ook niet ergens op af te jagen, vind het alleen een beetje jammer dat je zo negatief bent en het alleen maar over cowboy redders kunt hebben zie je zelf ook schrijven vol trots dat je in een half uurtje vanuit lelystad naar huis vaart maar dat laten we verder maar in het midden. Beetje respect voor elkaar zou niet verkeerd zijn en als je nou zo erg overal meezit zou ik eens proberen om met elkaar om tafel te gaan zitten kan ook niet helmaal de situatie bij jullie op de randmeren en weet ook niet wat voor organisatie jullie zijn of jullie onder de bergers cq hulpverleners vallen of dat jullie een reddingsbrigade zijn.

Als ik het over "veilige snelheden" gaat, dan doel ik zoals omschreven heb "cowboy redders op een drukke zondagmiddag tussen de boten door racen". Nee, we willen niet de eerste zijn, dat is veiliger  ::) .

Dat is wat anders als op een verlaten Markermeer van Lelystad naar Amsterdam met half gas.  We kwamen al eerder tot de conclusie dat verantwoorde snelheid afhangt van een aantal faktoren, en je realiseren wat de werkelijke "winst" van "tijdwinst" per geval.

we kwamen eigenlijk toch wel een beetje overeen dat:

  • eigen veiligheid
  • veiligheid voor overig (watersporters, wallekant, afgemeerde boten
  • de toegekende prio ivm de aard van het ongeval
  • welke rol de tijdsfaktor speelt bij de ontwikkeling van de ernst van het incident
  • andere omstandigheden zoals weer, zicht, golfslag, drukte
  • welke andere hulp wordt al geboden en hoe adequaat die is
  • welke hulp (taak) men zelf kan bieden en hoe adequaat die is
.

Van invloed moeten zijn op de beslissing met welke snelheid de aktie dient te worden uitgevoerd...

Misschien kan iemand nog wat aan het lijstje toevoegen...

Laat ik mij nuanceren. Ik vind samenvattende dat niet iedere melding (of vermoeden van wellicht een mogelijke, toekomstige melding) gevolgd moet worden door eenzelfde aanpak: het gas er op, verstand op nul en blazen met die hap.
Natuurlijk, als je boot niet harder kan dan 25 knoop mag je het gas behandelen als een aan/uit schakelaar. Maar met de tegenwoordige snelheden van rond de 40 knopen en meer zou ik toch willen pleiten om ondanks de enorme gevaren die kennelijk mogelijk soms aan het vastvaren van een jacht kleven, dit niet met eenzelfde prio te behandelen als de gespotte omgeslagen zeilboot met personen te water.
Een boot (of twee dan) leek mij bovendien in zulke gevallen wel voldoende, drie (of meer!)  is in mijn ogen wat "overdone" en geeft de redding al gauw ten overstaande van de verbaasde toeschouwers het aanzien van een wedstrijd. Daar komt bij, wie houdt de achterwacht als alle boten aan het srjorren zijn, soms ver van huis...

Ik weet het, het maakt de zaak niet eenvoudiger. Keuzes, beslissingen, inschattingen... Maar we gaan een beetje uitdaging toch niet uit de weg, wie zei dat redden een makkelijke hobby was... ;)  ;D

Henk

PS: Mijn zoontje van twaalf zou waarschijnlijk in alle gevallen vol gas over het meer naar een boot met een lege accu scheuren, de profi onderscheidt zich juist door zijn inschattend vermogen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #55 Gepost op: 30 november 2009, 01:09:57
Henk, dus als de KNRM wordt opgepiept voor motorstoring,aan de grond etc ga jij dus niet meer gassen maar blijft in de haven omdat je weet dat er toch al een boot voor gaat varen?
Dat zou het al weer een stuk rustiger maken.. ;)
Zou het dan toch nog goed komen in die hoek...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #56 Gepost op: 30 november 2009, 10:19:53
Henk, dus als de KNRM wordt opgepiept voor motorstoring,aan de grond etc ga jij dus niet meer gassen maar blijft in de haven omdat je weet dat er toch al een boot voor gaat varen?
Dat zou het al weer een stuk rustiger maken.. ;)
Zou het dan toch nog goed komen in die hoek...

Wij varen al lang helemaal niet meer uit voor motorstoring en dergelijke, alleen voor levensbedreigende situaties. Wij zijn redders, geen sleepdienst. Dat heeft ook geen zin, de plaatselijke berger is toch altijd eerder. Als we op het water zijn en de kustwacht vaagt ons om ergens naar toe te gaan wat niet levensbedreigend is, gaan we rustig ter plaatse voor de veiligheid, maar doen niets wat daar niet mee te maken heeft. We roepen dan de hulp in van de slepers van JSH, Naarden, Almere of Blaricum (niet van de KNRM, want dat gaat altijd mis op een of andere manier) en die lossen dan het niet redden gedeelte op. Wel assisteren wij eventueel, met lijntje overbrengen, moeder met baby naar de kant (ik ga nooit meer mee!) en zo.

Ook als het levensbedreigend is doen wij niet mee aan wedstrijden. Een boot ter plaatse, alles onder controle=niet nodeloos uitvaren en zeker niet ter plaatse racen.

Dat is ons beleid, en dat betekent dat je sommige mensen moet afremmen in hun enthousiasme. Voordeel is dat als we een keer racen, (en we beschikken over de snelste reddingsboot van midden Nederland) men weet dat er dan écht wat aan de hand is.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #57 Gepost op: 1 december 2009, 09:32:56
Henk,

KAn ook handig zijn om je banner aan te passen waar je 2 keer een sleepklus uitvooerd.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 1 december 2009, 11:14:00
Henk,

KAn ook handig zijn om je banner aan te passen waar je 2 keer een sleepklus uitvooerd.

9910001

9910001, dassungoeie, wat ben je weer scherp! Nee, die klopt niet meer, nooit bij stil gestaan. Dat moet veranderd worden.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #59 Gepost op: 1 december 2009, 11:31:07
Wel een mooie banner maar het kwam nu wat vreemd over, ik heb wel het idee dat jullie dit beleid niet altijd hebben gevoerd, maar met de tijd andere inziichten hebben gekregen.

9910001
9910001