Hier snap ik weinig van. Ik vind de hele prio 1 inzet al dubieus. Hoewel de lokatie dicht bij bebouwing is heb je het hier over een object, toen nog geschat als vliegtuigbom, die al jaren onder de grond ligt. Dat zijn bijna zonder uitzondering stabiele explosieven of blindgangers. Zolang je er van af blijft zal er ook niets mee gebeuren.
In een van mijn vorige werkgebieden werden er bij werkzaamheden wekelijks, soms dagelijks, vliegtuigbommen en granaten gevonden. Het object werd dan op een veilig lokatie verstopt en de EOD kwam op vaste tijden eens een rondje maken om alles op te halen. Dat ging gewoon onder prio 3, en er hoefde alleen een politieman mee om eventueel een omstander op afstand te houden.
De snelheid ligt vooral in het begin van het filmpje zeer hoog. De bemanning van de EOD is opgeleid om onder prio 1 te rijden en zal heus wel zijn weg vinden. Ja, het duurt misschien wat langer maar de risico's zijn ook lager. Ik zie niet wat de toegevoegde waarde is van een begeleiding. Een TomTom werkt toch ook?