Spoedbegeleiding door de politie

Auteur Topic: Spoedbegeleiding door de politie  (gelezen 418377 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1350 Gepost op: 4 maart 2016, 11:22:33


Zoals anderen al aangeven, ik heb enorm respect voor het werk en de kunde van deze collega's, maar ook ik zie de meerwaarde totaal niet.
Als het nou heel druk is en er moeten kruisingen stil gezet worden of rijstroken worden leeggetrokken snap ik het nog...
Dan is het verrekte makkelijk rijden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #1351 Gepost op: 4 maart 2016, 11:47:39
Citaat van: Red link=msg=1410633 date=1457086638
Volgens mij weet je beter dan de meesten dat een VIP transport er toch wel wat anders aan toe gaat. Ondanks dat het met OGS gaat, gaat het een stuk geleidelijker, en de risico's zijn dan automatisch minder hoog. Bij VIPS gaat het er vaak niet om om zo snel mogelijk te gaan, maar wel om te blijven rijden.

Om precies dezelfde reden wordt de auto van de Nederlandse Bank ook begeleid.

Overigens, er zijn twee type gevaarzettingen voor deze beide:  1 verkeersrisico 2 gevaar voor de omgeving in het algemeen.

1 hebben we het hier allemaal over, verkeersbeeld wordt onrustig en dus onveiliger. Daar ga ik verder niet op in.

2 "gevaar voor de omgeving in het algemeen" dit wordt vaak over het hoofd gezien. Veel VIP's hebben een bepaalde waarde voor criminelen/terroristen, de auto van de Nederlandse Bank iets meer voor criminelen.
Met de verharding van de maatschappij weten we inmiddels dat men niet meer komt met een 9mm Baretta of Glock, nee eerder met AK47 of nog zwaarder.
Elk voertuig dat stilstaat is een beter doelwit, en de geschiedenis heeft geleerd dat bij een incident in 9 van de 10 gevallen het voertuig stilstond of tot stilstand is gebracht. Als je dan daarbij stedelijk gebied optelt zie je waarom de gevaarzetting voor de omgeving ineens een grotere factor wordt. En met een begeleiding is stilstand door verkeersbeeld iig weggenomen en daardoor een stuk gevaarzetting verminderd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #1352 Gepost op: 4 maart 2016, 13:50:08
Citaat van: Red link=msg=1410633 date=1457086638
Volgens mij weet je beter dan de meesten dat een VIP transport er toch wel wat anders aan toe gaat. Ondanks dat het met OGS gaat, gaat het een stuk geleidelijker, en de risico's zijn dan automatisch minder hoog. Bij VIPS gaat het er vaak niet om om zo snel mogelijk te gaan, maar wel om te blijven rijden.

Het is niet voor niets dat het LPA spreekt over:
Zoals anderen al aangeven, ik heb enorm respect voor het werk en de kunde van deze collega's, maar ook ik zie de meerwaarde totaal niet. De reactie van team verkeer op youtube is ook niet bepaald sterk te noemen.

Natuurlijk, maar ik probeer even een beetje uit waar de grens ligt bij jullie ;) Ik ga verder niet in op de manier van begeleiden, maar om hier nou direct het begeleiden van de EODer an sich af te keuren vind ik een beetje kort door de bocht.

Er zullen in zo'n beslissing meerdere factoren worden afgewogen, net als bij elke andere begeleiding. Als de gevaren niet opwegen tegen de voordelen...
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1353 Gepost op: 4 maart 2016, 14:05:16
Er wordt niets afgekeurd, het nut en de noodzaak wordt wel betwijfeld.
Ik vind het enorm knap en fascinerend om te zien hoe de collega's uit Den Haag de begeleidingen uitvoeren, maar ik vraag me soms gewoon af of het nu echt noodzakelijk is. Het moet geen begeleiden om te begeleiden worden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #1354 Gepost op: 4 maart 2016, 20:53:11
Men ging uit van een zware bom in een bewoond gebied.
Als de "bom" afgegaan was, waren er misschien tientallen doden of gewonden te betreuren.
Dat is toch genoeg reden voor de extra begeleiding ?
Dat het achteraf geen bom bleek te zijn wist men op het moment van de begeleiding nog niet.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1355 Gepost op: 4 maart 2016, 20:59:10
Waarom is dat genoeg reden voor een begeleiding Oscar? De omgeving was helemaal ontruimd en afgezet, geen direct gevaar voor de mensen.

Als het zo belangrijk is, waarom is hij dan niet vanaf de kazerne al begeleid? In de rest van Nederland worden ze ook niet begeleid met vergelijkbare incidenten, de auto heeft immers zelf ook optische en geluidssignalen.
Denk dat de tijdswinst minimaal is in dit stukje.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #1356 Gepost op: 4 maart 2016, 21:24:06
Citaat van: Oscar link=msg=1410877 date=1457121191
Men ging uit van een zware bom in een bewoond gebied.
Als de "bom" afgegaan was, waren er misschien tientallen doden of gewonden te betreuren.
Dat is toch genoeg reden voor de extra begeleiding ?
Dat het achteraf geen bom bleek te zijn wist men op het moment van de begeleiding nog niet.

Er worden dagelijks bommen uit WO2 gevonden. Meestal bij werkzaamheden in de bouw of op het land, maar soms ook in bewoond gebied. Als er geen sprake is van bewoond gebied komt de EOD meestal niet eens dezelfde dag. Waarom? Juist omdat het object al zo lang stabiel ligt gaat het die extra dag ook wel goed. Vaak is het een blindganger met een slechte ontsteker of ligt het object in zacht materiaal waardoor de ontsteking niet afgegaan is.

Hier is natuurlijk een iets andere situatie dus dat de EOD direct komt snap ik wel. Dat ze met prio 1 komen terwijl er al een ruime afzetting is gecreëerd en de kans dat er direct gevaar ontstaat als het ding toch af gaat vind ik al dubieus. Ik snap gewoon niet waarom ze drie motorrijders inzetten die met 200+ over de snelweg racen met alle risico's van dien, terwijl voor een gidsing ook een enkele motorrijder op kop gestuurd kan worden om de snelste weg te wijzen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1357 Gepost op: 4 maart 2016, 21:29:07
Ik denk dat de heren/dames van de EOD ook gewoon trouwe volgers zijn van de begeleiding filmpjes en nu hun kan gegrepen hebben om zelf onderwerp van de begeleiding te zijn  ;). Mark, ik begrijp dat het verzoek vanuit de EOD bij jullie meldkamer binnen kwam. Nu neem ik aan dat jullie meldkamer ook een eigen afweging maakt of er wel of niet begeleid gaat worden? Mag namelijk aannemen dat een aanvraag begeleiding omdat de chauffeur een scheet dwars heeft zitten niet geaccepteerd word. Want dan moet ik binnen kort denk ik ook plots richting Den Haag tijdens mijn dienst  098uo 998765
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1358 Gepost op: 4 maart 2016, 23:42:32
Sterker nog als ik naar de route kijk heeft het geen eens echte tijd winst opgeleverd want het was voor Haagse begrippen redelijk tot zeer rustig op de weg op die route. Wat mij betreft had men ook met 1 motorrijder vanaf het einde van de Utrechtsebaan afgekund hiervoor.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1359 Gepost op: 5 maart 2016, 11:05:21
Een jaar geleden was er een incident in Vlissingen met een man die een bomgordel zou hebben KLIK.
Hier kwam de EOD met spoed TP en vroegen een begidsing aan (dat is dus geen begeleiding). Of dat nu écht noodzakelijk is in de wereld van navigatiesystemen is de vraag, maar ik begrijp het wel. Zeker bij spoed wil je direct op de goede locatie aankomen, via de juiste route aanrijden (niet aan de verkeerde kant vd afzetting) en dat zijn dingen waar je TomTom niet mee kan helpen.

In dit geval is er één opvallende politieauto voor de EOD uitgereden en zijn ze in een treintje naar het incident gegaan. Geen begeleiding, geen kruisingen afzetten maar wel direct op de juiste plek.
Mogelijk dat in het Haagse ook een begidsing is aangevraagd en men er een begeleiding van gemaakt heeft.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.