Klopt, maar lang niet overal.
OK, dan weten die waar ze moeten rijden, maar weten de overige verkeersdeelnemers dat ook?
De vraag is niet vervelend bedoeld hoor, maar ik ben gewoon benieuwd of de Rettungsgasse ook in NL gemeengoed aan het worden is (in D en recenter in A wordt daar ook bij de rijlessen genoeg op gehamerd). Maakt dit al deel uit van de rijlesstof in NL?
Deze maand op de A67 (
info) kon de brandweer (en andere hulpdiensten) een ongeval alleen te voet bereiken.
Buitenlandse chauffeurs maakten juist netjes plaats in het midden en de Nederlanders rijden dit mooie gat weer dicht, resultaat: 3 rijen op een 2-baans snelweg.
Een plaatje ter illustratie:
Uiteindelijk heeft de brandweer ruim 1 km te voet afgelegd en hebben zij ondertussen de middenvangrail "vakkundig" weggehaald waarna zij via tegengestelde richting (inmiddels volledig afgesloten) richting het ongeval konden.
Dus om antwoord te geven op je vraag: vele mensen weten niet waar ze moeten rijden/gaan staan. Iedereen doet wat hen het beste lijkt, althans zo lijkt het.
Ik zelf stond in de file, toen ik een sirene hoorde heb ik direct ruimte gemaakt door half in de berm te gaan staan. Ik zag dat er vele auto's achter mij volgde... Uiteindelijk kwam de sirene via de vluchtstrook.