Spoedbegeleiding door de politie

Auteur Topic: Spoedbegeleiding door de politie  (gelezen 422490 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #930 Gepost op: 30 april 2014, 10:15:57
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1263593 date=1398836294
Even terug naar het filmpje van de begeleiding Nootdorp-Sophia, het is mij opgevallen dat de overige verkeersdeelnemers eigenlijk (op een enkele uitzondering na) redelijk goed op de situatie reageren. Met zelfs af en toe een Duits aandoende Rettungsgasse (A13 na 16hoven). Is dit een algemene trend?

Er staan hier en daar borden langs snelwegen waarop het vormen van een Rettungsgasse wordt geadviseerd. Sterker nog, staat beschreven in richtlijnen:

Brandweer:
9 Gedrag als voorrangsvoertuig

Op een rijbaan met twee rijstroken zonder vluchtstrook, wordt bij file tussen de
twee rijen voertuigen door gereden.
Op een rijbaan met drie rijstroken zonder vluchtstrook, wordt bij file tussen de
voertuigen van rijstrook 1 en rijstrook 2 gereden. Op een rijbaan (met twee of drie
rijstroken) met een vluchtstrook, wordt bij file gebruik gemaakt van deze
vluchtstrook. De hier gehanteerde nummering is gebaseerd op de “Beschrijvende
Plaatsaanduiding Systematiek” (BPS) van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat

Politie:

Plaats op de weg bij files

1. Indien een vrije vluchtstrook beschikbaar is voor het voorrangsvoertuig, wordt er gebruik
gemaakt van deze vluchtstrook.
2. Indien de vluchtstrook niet beschikbaar is, wordt bekeken of er een mogelijkheid bestaat
middels afkruisen door Rijkswaterstaat tijdig een rijstrook vrij te laten maken.
3. Indien opties 1 en 2 niet uitvoerbaar zijn, wordt gebruik gemaakt van de methode van
middendoorrijden. Hierbij wordt tussen de 1e en 2e rijstrook middendoor gereden. Hierbij is
de 1e rijstrook die rijstrook die het dichtst tegen de middenberm aan zit.
Bijdragen op persoonlijke titel.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #931 Gepost op: 30 april 2014, 14:04:26
Citaat van: Highfield link=msg=1263606 date=1398845757
Er staan hier en daar borden langs snelwegen waarop het vormen van een Rettungsgasse wordt geadviseerd.
Klopt, maar lang niet overal.

Citaat van: Highfield link=msg=1263606 date=1398845757
...Sterker nog, staat beschreven in richtlijnen:

Brandweer: [verhaal]
Politie: [verhaal]
OK, dan weten die waar ze moeten rijden, maar weten de overige verkeersdeelnemers dat ook?  >:D

De vraag is niet vervelend bedoeld hoor, maar ik ben gewoon benieuwd of de Rettungsgasse ook in NL gemeengoed aan het worden is (in D en recenter in A wordt daar ook bij de rijlessen genoeg op gehamerd). Maakt dit al deel uit van de rijlesstof in NL?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #932 Gepost op: 30 april 2014, 14:19:31
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1263699 date=1398859466
Klopt, maar lang niet overal.
OK, dan weten die waar ze moeten rijden, maar weten de overige verkeersdeelnemers dat ook?  >:D

De vraag is niet vervelend bedoeld hoor, maar ik ben gewoon benieuwd of de Rettungsgasse ook in NL gemeengoed aan het worden is (in D en recenter in A wordt daar ook bij de rijlessen genoeg op gehamerd). Maakt dit al deel uit van de rijlesstof in NL?

Tijdens de praktijklessen wordt hier meestal geen aandacht aan besteed. Ik heb een aantal jaren geleden mijn rijlessen gevolgd bij een motoragent die in zijn vrije tijd wat bekende opleidde. Iedere kruising waar ik niet goed keek riep hij "BOEM brandweerwagen in je flank!". Maar over het uitwijken in een file is nooit gesproken.

Of is opgenomen in de praktijkexamens weet ik eigenlijk niet, ik vermoed van wel. Daarnaast zie je inderdaad steeds vaker de borden staan, met name op provinciale en autowegen met 2 rijstroken. Wellicht heeft dit ook effect in andere situaties. Ook zie je duidelijk; Als er één schaap over de dam is..


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #933 Gepost op: 30 april 2014, 14:21:17
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1263699 date=1398859466
Maakt dit al deel uit van de rijlesstof in NL?
Nope.

Citaat van: Meneer link=msg=1263702 date=1398860371
Of is opgenomen in de praktijkexamens weet ik eigenlijk niet, ik vermoed van wel.
En nope.


Helaas  :(


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #934 Gepost op: 30 april 2014, 15:30:03
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1263699 date=1398859466
Klopt, maar lang niet overal.
OK, dan weten die waar ze moeten rijden, maar weten de overige verkeersdeelnemers dat ook?  >:D

De vraag is niet vervelend bedoeld hoor, maar ik ben gewoon benieuwd of de Rettungsgasse ook in NL gemeengoed aan het worden is (in D en recenter in A wordt daar ook bij de rijlessen genoeg op gehamerd). Maakt dit al deel uit van de rijlesstof in NL?
Deze maand op de A67 (info) kon de brandweer (en andere hulpdiensten) een ongeval alleen te voet bereiken.

Buitenlandse chauffeurs maakten juist netjes plaats in het midden en de Nederlanders rijden dit mooie gat weer dicht, resultaat: 3 rijen op een 2-baans snelweg.

Een plaatje ter illustratie:


Uiteindelijk heeft de brandweer ruim 1 km te voet afgelegd en hebben zij ondertussen de middenvangrail "vakkundig" weggehaald waarna zij via tegengestelde richting (inmiddels volledig afgesloten) richting het ongeval konden.

Dus om antwoord te geven op je vraag: vele mensen weten niet waar ze moeten rijden/gaan staan. Iedereen doet wat hen het beste lijkt, althans zo lijkt het.

Ik zelf stond in de file, toen ik een sirene hoorde heb ik direct ruimte gemaakt door half in de berm te gaan staan. Ik zag dat er vele auto's achter mij volgde... Uiteindelijk kwam de sirene via de vluchtstrook.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #935 Gepost op: 30 april 2014, 21:17:23
Citaat van: Brambd link=msg=1263720 date=1398864603
Deze maand op de A67 (info) kon de brandweer (en andere hulpdiensten) een ongeval alleen te voet bereiken.

Buitenlandse chauffeurs maakten juist netjes plaats in het midden en de Nederlanders rijden dit mooie gat weer dicht, resultaat: 3 rijen op een 2-baans snelweg.

Een plaatje ter illustratie:


Uiteindelijk heeft de brandweer ruim 1 km te voet afgelegd en hebben zij ondertussen de middenvangrail "vakkundig" weggehaald waarna zij via tegengestelde richting (inmiddels volledig afgesloten) richting het ongeval konden.

Dus om antwoord te geven op je vraag: vele mensen weten niet waar ze moeten rijden/gaan staan. Iedereen doet wat hen het beste lijkt, althans zo lijkt het.

Ik zelf stond in de file, toen ik een sirene hoorde heb ik direct ruimte gemaakt door half in de berm te gaan staan. Ik zag dat er vele auto's achter mij volgde... Uiteindelijk kwam de sirene via de vluchtstrook.

De basis is ook hulpdiensten over de vluchtstrook, echter indien geen vluchtstrook dan tussen rijstrook 1 en 2 door......


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #936 Gepost op: 30 april 2014, 23:36:42
Citaat van: HGL link=msg=1263816 date=1398885443
De basis is ook hulpdiensten over de vluchtstrook, echter indien geen vluchtstrook dan tussen rijstrook 1 en 2 door......
Tsja, maar de helft van de vluchtstroken in Nederland is inmiddels spitsstrook...
Samen sterk in de hulpverlening!


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #937 Gepost op: 1 mei 2014, 00:03:04
... en een spits-/vluchtstrook kan bij voldoende drukte zomaar in een actieve rijstrook veranderen. Wat doe je dan als goedbedoelende automobilist? Of omgekeerd bij afnemende drukte? >:D
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #938 Gepost op: 1 mei 2014, 00:26:43
Citaat van: HGL link=msg=1263816 date=1398885443
De basis is ook hulpdiensten over de vluchtstrook, echter indien geen vluchtstrook dan tussen rijstrook 1 en 2 door......
Als dat nou eens goed gecommuniceerd werd naar iedereen. Met andere woorden: als er nou eens een duidelijke lijn zou zijn en dit overal zou terugkomen. Rijlessen, bebording, reclamespots en noem het maar op...

We gaan denk ik trouwens wel een beetje off-topic ;)


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #939 Gepost op: 1 mei 2014, 00:54:51
Citaat van: HGL link=msg=1263816 date=1398885443
De basis is ook hulpdiensten over de vluchtstrook, echter indien geen vluchtstrook dan tussen rijstrook 1 en 2 door......

Toch zie ik heel vaak dat hulpdiensten de overige weggebruikers naar de vluchtstrook uit willen laten wijken; zowel in de praktijk als in het topic met on-board filmpjes. Een hulpverleningsvoertuig (op snelheid) gaat dan zo ver mogelijk links rijden om weggebruikers naar de vluchtstrook te dirigeren. Laatst had ik het zelf ook: ik reed op een verbindingsweg op een knooppunt. Een ambulance met OGS naderde mij van achteren en ging zoveel mogelijk links rijden in de rijstrook. Op dat moment dacht ik: een ambu mag wél over de vluchtstrook en ik niet; voor mijn eigen veiligheid wilde ik de vluchtstrook ook niet op, maar om de ambu doorgang te geven moest ik eigenlijk wel (en deed dat dus ook). Ik snap dat iedere situatie om een andere aanpak vraagt, maar zolang er geen duidelijkheid is in het gewenste gedrag van de weggebruikers, zal je situaties blijven houden zoals Brambd aangaf.

Ohja, een afsplitsing is misschien handig e050