Kees,
bij ons ligt "vrijwilligheid" hoog in het vaandel. Er wordt niet gewerkt met roosters, dagindelingen, piketdiensten en dergelijke. Nou moet ik wel zeggen dat er ongeveer 90 mensen op onze posters lijst staan en kunnen ons dus het een en ander permitteren. Maar de meeste posters weten wanneer het druk gaat worden en zijn dan ook op het strand en vroeg ook. Regelmatig is er ontbijt op de post en wordt er 's avonds warm gegeten, zodat de gehele ploeg op het strand blijft van 09.00 uur tot 22.00 uur.
De strandploeg bestaat overigens veelal uit mensen in onregelmatige werkverbanden, zoals politie, ziekenhuis, brandweer, horeca en ambulance, dus zijn er altijd mensen op de post en hebben geen rooster nodig.
Iedereen die zich inschrijft op het dagrooster kan worden ingezet. Schrijf je je niet in wordt je daarintegen niet ingezet en kan je die dag rustig bijkomen, bijvoorbeeld na je nachtcyclus. Tenzij er een inzet komt waar jouw specialiteit ligt, dan MOET je aantreden.
Er zijn bijvoorbeeld dagen dat ik met m'n kids op de post ben. Ik ben dan niet inzetbaar, tenzij iemand de opvang voor mijn kids regelt. Zit dan niet op de post, maar voor de post.
De enige evaluatie die er per dag gebeurt is het invullen van het dagrapport, met betrekking tot het aantal inzetten, kinderen en materiaal etc. Alleen bij groot schallige evenementen is er een voorbeschouwing met de regeltjes, maar daar moet je niet teveel van voorstellen, aangezien de harde kern deze regeltjes al jaren uitvoert en de jongeren deze met de paplepel krijgen binnen gepropt.