99% van de incidenten gemeld via kan 16 vindt niet plaats in of nabij de bewakingsgebieden van de kustbrigades.
Dat is idd geheel eigen aan "het strand". Dat is evident aan een te ver in de zee raken van een badgast, die haal je ook gewoon terug zonder dat te melden aan de kustwacht.
Overigens roept ook een groot gedeelte watersporters om hulp terwijl dat helemaal niet nodig is.
Dus eerst kalmeren, exacte hulpvraag bepalen en dan pas actie. Het is tamelijk zinloos om als een kip zonder kop ergens naar toe te scheuren, er vervolgens achter te komen dat je daar niet nodig bent en vervolgens bij een echte hulpvraag aan de andere kant van je gebied te laat te komen.
Dat doen wij anders. Wij varen liever tien keer voor niets als een keer te laat. Die tien keer voor niets is wel over heen te komen. Die ene keer te laat niet.
Als je door gehoor te geven aan een vage oproep een andere aanvraag niet meer kan honoreren moet je je afvragen of je wel voldoende eenheden tot je beschikking hebt.
Daarom ervaar ik het ook (zeker in ons gebied) totaal onzinnig om op een strandpost het werk van de Kustwacht over te nemen. Je taak op het strand is van een heel andere orde.
Ik weet niet wie dat bedacht heeft: "de taak van de kustwacht overnemen" maar dat is vast niet iemand hier op het forum... Als je daarmee bedoelt dat het uitluisteren van 16 ( wat ieder op de zee en ruim binnenwater varend schip met marifoon behoort te doen) inhoudt dat je "de taak van de kustwacht overneemt", zou je eigen woorden willen gebruiken:
Zijn er hier mensen die wel eens op het kustwachtcentrum in Den Helder of op een lokale kustwachtpost zijn geweest en enig idee hebben van de werkzaamheden daar?
waarmee ik wil zeggen dat je niet "de taak van de kustwacht over neemt" door alleen maar naar kan 16 te luisteren, daar moet je meer voor doen.
Zoals eerder aangegeven in het Zeeuwse alarmeert indien noodzakelijk de lokale verkeerspost de strandwachtposten.
Omdat niet iedere vrijwilliger even gediciplineerd met een zender omgaat en de meeste reddingbrigades op de basisposten te grote zendvermogens gebruiken en zodoende voor enorme ethervervuiling zorgen kan dat uitluisteren van o.a. kan. 16 nou net teveel zijn.
Wat een raar volkje dan die Zeeuwen, hier zijn daar bij de RB's nooit problemen mee, de enige die wat problemen geeft hier is Zaanstad, maar die heb ik vorig jaar niet meer gehoord.
Mijn devies, beperk je tot je eigen kanalen en taken en streef naar 100% functioneren, dan heb je al werk genoeg.
Iedereen heeft recht op z'n eigen devies, dat zal ik je nooit ontzeggen.
Henk, Jullie "taak" (naar ik heb begrepen hebben jullie met niemand vaste dwingende overeenkomsten) is in dit geval een heel andere en niet te vergelijken met een strandwacht aan de Noordzeekust die een overeenkomst heeft met de lokale gemeente.
Kees
Nee, en als ik zo steeds meer hoor hoe "die dwingende overeenkomsten" het redden de voet dwars kunnen zetten maar goed ook. Precies reden waarom wij volgens het "KNRM" princiepe varen.
Henk