Wat zijn de klachten van gebruikers over C2000?

Auteur Topic: Wat zijn de klachten van gebruikers over C2000?  (gelezen 14309 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #60 Gepost op: 28 september 2009, 22:51:15
Dus de mast heeft een 1:1 verbinding met een gebruiker? Het is dus niet zo dat de mast 1 bericht uitzend dat door veel gebruikers beluistert kan worden?  :)

Ik denk dat ik weet waar jij heenwilt, maar dan begrijp je het digitale netwerk niet. Dus mijn antwoord op je vraag: inderdaad! Tijdens een tijdslot is er communicatie met 1 terminal (1-op-1).

Nu ga jij zeggen dat mensen met elkaar kunnen meeluisteren. Dat is mooi. Dat klopt ook. Maar ik heb het over tijdslots die door de terminals gebruikt kunnen worden. Dus zenden is een probleem!


PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #61 Gepost op: 28 september 2009, 22:52:11
Zeer juiste conclusie. Maar hoe is het verholpen? Door het plaatsen van extra masten, wat ook weer extra geld heeft gekost.
Er zou toch een goedkopere manier moeten zijn, om het aantal tijdsloten te vergroten, zonder extra masten?

Nee, dat zou mooi zijn. Je kunt het protocol niet veranderen. Er zullen extra masten bij moeten komen...


PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #62 Gepost op: 28 september 2009, 22:56:01
Daarom moet het ook mogelijk worden, om in geval van calamiteiten, de gsm-mast te reserveren voor de hulpdiesten.
Dan heb je pas een goede backup, waar nodig :D

In het onderzoeksrapport van Koninginnedag Apeldoorn kun je lezen dat een aantal officieren (politie neem ik aan) beschikking hadden over GSM's met priority (er zijn een aantal 'lagen' van prioriteit in het GSM-protocol. De hoogste prioriteit leidt tot een snelle verbindingsopbouw en andere mensen (lees: burgers) worden gewoon 'van de paal'  gedrukt.).

Maar neem het voorbeeld van Duitsland: toen men moest kiezen voor nieuwe sytemen, heeft Vodafone voorgesteld dit via GSM-netwerk te laten lopen, met priority telefoons (het zogenaamde GSM-BOS netwerk (BOS = Behoerde und Organizationen mit Sicherheitsaufgaben). Toch heeft men daar niet voor gekozen.

Ook in Duitsland wordt nu TETRA uitgerold... :-(


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #63 Gepost op: 28 september 2009, 23:02:19
Ik denk dat ik weet waar jij heenwilt, maar dan begrijp je het digitale netwerk niet. Dus mijn antwoord op je vraag: inderdaad! Tijdens een tijdslot is er communicatie met 1 terminal (1-op-1).

Nu ga jij zeggen dat mensen met elkaar kunnen meeluisteren. Dat is mooi. Dat klopt ook. Maar ik heb het over tijdslots die door de terminals gebruikt kunnen worden. Dus zenden is een probleem!

Ik probeer het te begrijpen en heb ondertussen ook op wiki gezocht.  ;)

Als er dus 300 hv'ers met een verbindingsmiddel bij de mast zijn aangemeld dan wordt ieder gesprek van de meldkamer, vanuit de mast, 1:1 naar iedere gebruiker in de gespreksgroep gestuurd. De verbinding wordt in deeltjes geknipt waardoor per 'frequentie' meerdere gebruikers kunnen zitten?

Weet je ook bij hoeveel gebruikers het 'op' is?


PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #64 Gepost op: 29 september 2009, 19:24:15
Ik probeer het te begrijpen en heb ondertussen ook op wiki gezocht.  ;)

Als er dus 300 hv'ers met een verbindingsmiddel bij de mast zijn aangemeld dan wordt ieder gesprek van de meldkamer, vanuit de mast, 1:1 naar iedere gebruiker in de gespreksgroep gestuurd. De verbinding wordt in deeltjes geknipt waardoor per 'frequentie' meerdere gebruikers kunnen zitten?

Weet je ook bij hoeveel gebruikers het 'op' is?

Als die 300 hulpverleners alleen luisteren, is er niets aan de hand. Maar als er een aantal gaan zenden, dan zul je zien dat het probleem van de tijdsloten gaat tellen. En op een gegeven moment (stel bij 10 personen die willen zenden) is het aantal tijdsloten 'vol'. Nummer 11, 12, 13, 14 en 15 komen in de wachtrij. En nummer 15 kan bij wijze van spreken dezelfde persoon zijn als nummer 1 (die even de PTT_toets per ongeluk losliet). Tja, dan wordt het allemaal erg vervelend.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #65 Gepost op: 29 september 2009, 21:16:54
Als die 300 hulpverleners alleen luisteren, is er niets aan de hand. Maar als er een aantal gaan zenden, dan zul je zien dat het probleem van de tijdsloten gaat tellen. En op een gegeven moment (stel bij 10 personen die willen zenden) is het aantal tijdsloten 'vol'. Nummer 11, 12, 13, 14 en 15 komen in de wachtrij. En nummer 15 kan bij wijze van spreken dezelfde persoon zijn als nummer 1 (die even de PTT_toets per ongeluk losliet). Tja, dan wordt het allemaal erg vervelend.


Als je een nieuw digitaal systeem voor de HV diensten zou mogen ontwerpen (vanaf de tekentafel), hoe zou je het dan doen en inrichten?  :)


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #66 Gepost op: 30 september 2009, 00:13:25
Bij een nieuw systeem zou ik niet geheel digitaal gaan. Spraak analoog houden en wel om de volgende redenen:
1-Het verschil tussen iets (en ruis) horen (een geoefend oor heeft maar een half woord nodig) of wel/niets zoals het nu is.
2- Digitale spraak wordt nu zo gecomprimeerd dat er geen intonatie en emotie uit de stem te halen valt.
Overige functies kunnen wel digitaal zoals spraak aanvraag, positie en SDS berichten.
Komt ongeveer neer op een analoog/digitaal trunking systeem zoals o.a.  het openbaar vervoer gebruikt.
Er kunnen bv meerdere gebruikers tegelijk een nood of spoed oproep doen, gewoon via spraak op de sleutel, aan de meldkamer die vervolgens prio daaraan geeft en een gespreksgroep kan stilleggen..

Ton.


PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #67 Gepost op: 30 september 2009, 20:47:06
Als je een nieuw digitaal systeem voor de HV diensten zou mogen ontwerpen (vanaf de tekentafel), hoe zou je het dan doen en inrichten?  :)

Ik zou een FDMA systeem ontwerpen. Tetrapol is een mooi voorbeeld :-)

(W)CDMA kan ook, maar daar gaat de spraakkwaliteit vaak snel achteruit.

Verder zijn er ook hybride systemen, bijv. in de VS, waar digitale technieken (P25) en analoog door elkaar heen gebruikt kunnen worden... maar dat brengt ook een complexiteit met zich mee.

Je zou ook randapparatuur kunnen hebben die zowel analoog, alsook digitaal kan werken. Voorbeelden zijn de apparaten waarmee radiozendamateurs werken: D-Star (digitaal), FM (analoog) in 1 apparaat.

Maar hoe zou jij het ontwerpen :-)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #68 Gepost op: 30 september 2009, 21:15:19
Ik zou een FDMA systeem ontwerpen. Tetrapol is een mooi voorbeeld :-)

(W)CDMA kan ook, maar daar gaat de spraakkwaliteit vaak snel achteruit.

Verder zijn er ook hybride systemen, bijv. in de VS, waar digitale technieken (P25) en analoog door elkaar heen gebruikt kunnen worden... maar dat brengt ook een complexiteit met zich mee.

Je zou ook randapparatuur kunnen hebben die zowel analoog, alsook digitaal kan werken. Voorbeelden zijn de apparaten waarmee radiozendamateurs werken: D-Star (digitaal), FM (analoog) in 1 apparaat.

Maar hoe zou jij het ontwerpen :-)

Ik heb geen kennis van radio systemen. :) Ik ben alleen maar benieuwd of er wat beter(?) ontwikkeld of mogelijk is sinds C2000 ontwikkeld is.


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #69 Gepost op: 1 oktober 2009, 08:16:18
Ik zou een FDMA systeem ontwerpen. Tetrapol is een mooi voorbeeld :-)

Waarom zou een systeem gebaseerd op FDMA beter zijn dan TDMA (gecombineerd met FDMA)? Oftewel, waarom is het volgens jou beter om 4 carriers in de lucht te zetten in plaats van 1 carrier met 4 tijdsloten?