Het is heel simpel en wat Jarno aangeeft is in strijd met alle regels! De enige die een TS mag besturen is een volledig gekwalificeerde brandweerchauffeur. Ik zou heeeeeeeel snel uitstappen als er iemand achter stuur stapt die nog nooit in een vrachtauto gereden heeft. Je remweg is veeel langer, je draaihoek veel groter etc etc. Daarnaast ben je denk ik behoorlijk de sigaar als het misgaat. En ik denk dat de commandant zeker forse maatregelen tegen je zal nemen.
De procedure in Zeeland is dat wanneer een eenheid niet binnen (volgens mij 6 min) uit kan rukken ivm te weinig manschappen, geen bevelvoerder of geen chauffeur, er gewoon middelbrand (of middelhv) gepiept wordt. De tweede TS zal het incident klaren tenzij de eerste TS inmiddels wel opkomst heeft en vervolgens uit kan rukken. Persoonlijk vind ik middelbrand een beetje vreemd (er wordt immers maar 1 TS ingezet), maar dat is hier niet aan de orde.
In vrijwel alle veiligheidsregios lijkt mij dat er een regeling is om dergelijke problemen op te lossen. Blijkt binnen (x) minuten dat de eenheid niet kan uitrukken, dan wordt er gewoon een andere eenheid gepiept. De verantwoordelijkheid voor het tijdig uitrukken ligt dan bij de centralist (denk ik). Als die constateert (via de bevelvoerder of de manschappen) dat men niet kan uitrukken, dan gewoon een andere eenheid piepen of eventueel korpsalarm geven wanneer er wordt gewerkt met meerdere ploegen.
Nogmaals, een TS besturen zonder papieren is echt te belachelijk voor woorden!