Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 107643 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ad-geense

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 21 september 2003, 18:49:42
Nog even een vraagje als er nu zo'n dergelijk ongeval is met alle verkeer dooreen tunnelbuis. Hoe heeft men het ongeval kunnen berijken. Neem aan dat er toch wel aan biede zijden van het ongeval een file was. Of zijn er ook een aantal voertuigen via de andere buis gereden.

Zijn er ook mensen terug gereden uit de tunnel buis of was er nog ruimte om de tunnel te verlaten langs het ongeval.


firemanr

  • Gast
Reactie #111 Gepost op: 21 september 2003, 19:10:34
Nog even een vraagje als er nu zo'n dergelijk ongeval is met alle verkeer dooreen tunnelbuis. Hoe heeft men het ongeval kunnen berijken. Neem aan dat er toch wel aan biede zijden van het ongeval een file was. Of zijn er ook een aantal voertuigen via de andere buis gereden.

Zijn er ook mensen terug gereden uit de tunnel buis of was er nog ruimte om de tunnel te verlaten langs het ongeval.
Is misschien meer een vraagje voor Bleij.
Was er niet bij tenslotte...... :-\
Heb de info van de brandweermensen die er WEL bijwaren.....


Peter.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Verpleegkundig docent
Reactie #112 Gepost op: 22 september 2003, 11:51:28
Is misschien meer een vraagje voor Bleij.
Was er niet bij tenslotte...... :-\
Heb de info van de brandweermensen die er WEL bijwaren.....

Tja,
de beste stuurlui staan meestal aan wal....
WeeT WaT Je ZeGT, MaaR ZeG NieT aLLeS WaT Je WeeT!!!


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #113 Gepost op: 22 september 2003, 11:54:13
Gek genoeg was er geen verkeer tussen het Tolplein en het ongeval in de Westbuis, toch een afstand van zo'n 12 kilometer. Verkeer vanuit Terneuzen bevatte slechts drie tot vier voertuigen. Zeker in de nachtelijke uren is het verkeer minimaal, vandaar ook de werkzaamheden om de twee weken in de vrijdagnacht ( 20.30 - 04.00 uur ).

Gezien de foto in de PZC was het geen fijne inzet voor de OHD en de WST. foto PZC 20 09 2003 door Wim Kooyman.


[verwijderd op 28-1-2004 i.v.m. opschoning oudere attachments]


firemanr

  • Gast
Reactie #114 Gepost op: 22 september 2003, 11:55:46
Tja,
de beste stuurlui staan meestal aan wal....
Als Globel Moderator had ik een iets "professioneler" antwoord verwacht......maar ja, het blijkt, moderators zijn ook maar mensen..... :-\
Als er op vragen niet meer geantwoord mag worden, door mensen die het aangaan, denk ik dat we beter het forum kunnen sluiten.... :'(


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #115 Gepost op: 22 september 2003, 12:00:32
Burgemeester Lonink wil af van tegenliggers in Westerscheldetunnel

PZC - Harold de Puysseleijr, 22 09 2003

TERNEUZEN - Burgemeester J. Lonink van de gemeente Terneuzen stelt de afsluiting van een van de twee buizen van de Westerscheldetunnel in verband met onderhoudswerkzaamheden ter discussie. ,,We moeten tweerichting verkeer door één tunnelbuis voorkomen``, zegt hij.

Lonink neemt dat voorlopige standpunt in naar aanleiding van het dodelijk ongeval dat in de nacht van vrijdag op zaterdag in de westbuis van de tunnel plaatsvond.
Een 33-jarige automobilist uit het Duitse Wassenberg vond de dood nadat hij frontaal op een vrachtauto botste. ,,En dan ging het in dit geval gelukkig nog niet om een vrachtauto met gevaarlijke lading``, merkt de burgemeester op.
Al het verkeer werd door de westbuis gestuurd, omdat de andere tunnelbuis afgesloten was in verband met onderhoudswerkzaamheden. ,,Ik wil van de directie van de NV Westerscheldetunnel weten hoe vaak een tunnelbuis afgesloten is. Want ik heb het idee dat dat wel heel vaak voorkomt. Om de haverklap is een tunnelhelft afgesloten en dat veroorzaakt een deel van de onveiligheid. De directie van de tunnel stelt zich wel op het standpunt dat de veiligheid een openbare taak is. Maar ik vind dat ze zelf meer moet doen om het aantal situaties waarin risico`s kunnen ontstaan, terug te dringen``, zegt Lonink.
De burgemeester verwijst daarbij ook naar het advies dat de hulpverleningsdiensten indertijd hebben uitgebracht over het gebruik van de tunnel. Het tweezijdig gebruik van één tunnelbuis werd door deze diensten als een zeer groot gevaar gezien.
Lonink zegt dat hij geen paniekvoetbal wil spelen en met de andere overheidspartners (het rijk, de provincie en de gemeente Borsele) geen strijd wil voeren over dit onderwerp. ,,Wel vind ik het ongeval aanleiding om nogmaals te overleggen``, zegt Terneuzens burgemeester. ,,We moeten gezamenlijk toch eens bekijken hoe we de veiligheid van de Westerscheldetunnel beter kunnen garanderen.``

Gedeputeerde T. Poppelaars (Verkeer en Vervoer, tevens lid van de Raad van Commissarissen van de NV Westerscheldetunnel) vindt het nog wat te vroeg om nu al de conclusie te trekken dat beide tunnelbuizen open moeten blijven en er voor de onderhoudswerkzaamheden een andere oplossing moet worden gezocht. ,,Laten we eerst de resultaten van het onderzoek naar de toedracht van het ongeval afwachten.``

Het eerste dodelijke ongeval in de Westerscheldetunnel vond plaats rond kwart voor een in de westbuis. De Duitser reed richting Terneuzen en belandde om onverklaarbare reden op de linkerweghelft waar hij frontaal tegen de hem tegemoet komende vrachtauto botste. Volgens een ooggetuige, die achter het slachtoffer reed, heeft de vrachtwagen nog met lichtsignalen en toeteren geprobeerd de Duitser te waarschuwen.

De bestuurder van de auto zat bekneld en was op slag dood. Zijn 28-jarige vriendin is opgenomen in het ziekenhuis in Terneuzen. Haar verwondingen zijn niet ernstig. De vrachtwagenchauffeur, een 47-jarige inwoner van het Noord-Hollandse Niedorp, kwam met de schrik vrij. De Westerscheldetunnel is tot ongeveer zes uur zaterdagochtend voor alle verkeer gestremd geweest.

Het balletje is al gaan rollen . . . . . ;)


Peter.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Verpleegkundig docent
Reactie #116 Gepost op: 22 september 2003, 12:11:10
Als Globel Moderator had ik een iets "professioneler" antwoord verwacht......maar ja, het blijkt, moderators zijn ook maar mensen..... :-\
Als er op vragen niet meer geantwoord mag worden, door mensen die het aangaan, denk ik dat we beter het forum kunnen sluiten.... :'(

Ronald,
je was er niet eens bij, waar heb je het over....

Laten we verder maar niet persoonlijk worden.
Je hebt elkaar in dit vak verder KEIHARD nodig.
Toch?

Peter.
WeeT WaT Je ZeGT, MaaR ZeG NieT aLLeS WaT Je WeeT!!!


firemanr

  • Gast
Reactie #117 Gepost op: 22 september 2003, 12:14:06
Ronald,
je was er niet eens bij, waar heb je het over....

Laten we verder maar niet persoonlijk worden.
Je hebt elkaar in dit vak verder KEIHARD nodig.
Toch?

Peter.

Als dat zo is, denk ik dat je zulke opmerkingen gewoon voor je moet houden.... >:(


Peter.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Verpleegkundig docent
Reactie #118 Gepost op: 22 september 2003, 12:20:10
Okay  ;)
WeeT WaT Je ZeGT, MaaR ZeG NieT aLLeS WaT Je WeeT!!!


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #119 Gepost op: 22 september 2003, 12:22:16
SIV 4760 Borssele
SIV 5660 Terneuzen
HA 4768 Borssele
HVH 4778 Borssele
HA 5662 Hoek
HVH 5672 Hoek
TAS 4731 Borssele
TAS 4738 Ovezande
TAS 5633 Hoek
TAS 5630 Terneuzen

Bron: www.regioscannerzeeland.nl.

En daar zullen ongetwijfeld de OVD Terneuzen en de OVD Zuid-Beveland nog aan toegevoegd kunnen worden.

Gr
Erik
...En wellicht nog wat ambulances...  ???
De AED specialist van Europa