Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 108003 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #240 Gepost op: 1 april 2005, 12:14:52
Scharinkje van auto met caravan aan begin van de oostbuis, volgens protocol de verschillende OHD terplaatse geweest . . . . . .

Westbuis is half uurtje dicht geweest, de oostbuis wat langer i.v.m. bergingswerkzaamheden  ;)

Is dus nog dicht.....was wel een ravage......Was trouwens een auto met aanhanger en daarop stond een camper.

Weer eens samengewerkt met Edwin met zn ambulance.... ;D


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #241 Gepost op: 1 april 2005, 12:33:41
Westerscheldetunnel afgesloten: Gewonden na ongeval oostbuis
VRZ, Harold van Daele

TERNEUZEN - De Westerscheldetunnel is vrijdagmorgen in beide richtingen kort afgesloten geweest naar aanleiding van een verkeersongeval.

Rond tien over half tien kwam het verkeer in de oostbuis tot stilstand omdat een landrover schaarde met een aanhanger waarop een camper stond.

Volgens de geldende regels zijn de Openbare Hulpdiensten van beide richtingen komen aanrijden, waardoor beide tunnelbuizen afgesloten werden door de NV Westerscheldetunnel.

Binnen een half uur kon de westbuis al vrijgegeven worden, de oostbuis is langer dicht geweest omdat de bergingswerkzaamheden meer tijd in beslag namen. De gewonden zijn met ambulances vervoerd naar het ziekenhuis.

Door dit incident waren aan beide kanten van de tunnel file's ontstaan.


Weer mooie oefening geweest voor jullie beide!  ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #242 Gepost op: 1 april 2005, 13:23:14
Welja, we hebben weer eens kunnen samenwerken met de verschillende diensten. Is altijd wel leuk en leerzaam. ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #243 Gepost op: 1 april 2005, 22:11:21
Op www.hvzeeland.nl staan foto's waarop ook de brandweervoertuigen van Terneuzen te zien zijn. Ik heb echter geen alarmering gehoord, hoe komt dat?
't Klonk wel weer spectaculair over de scanner, wellicht het laatste ongeval voordat C2000 ingevoerd wordt. 8)

Christian


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #244 Gepost op: 1 april 2005, 23:25:59
Op www.hvzeeland.nl staan foto's waarop ook de brandweervoertuigen van Terneuzen te zien zijn. Ik heb echter geen alarmering gehoord, hoe komt dat?
't Klonk wel weer spectaculair over de scanner, wellicht het laatste ongeval voordat C2000 ingevoerd wordt. 8)

Christian

Nee ik heb idd ook geen alarmeringen gehoord  :-\ :-\
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


firemanr

  • Gast
Reactie #245 Gepost op: 1 april 2005, 23:26:07
Op www.hvzeeland.nl staan foto's waarop ook de brandweervoertuigen van Terneuzen te zien zijn. Ik heb echter geen alarmering gehoord, hoe komt dat?
't Klonk wel weer spectaculair over de scanner, wellicht het laatste ongeval voordat C2000 ingevoerd wordt. 8)

Christian

Misschien wat eigen initiatief van de dienstdoende OVD?


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #246 Gepost op: 2 april 2005, 23:07:19
Haha, dat kan ook, ik was wel benieuwd... ;)

Christian


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #247 Gepost op: 18 november 2005, 12:27:58
Vandaag uitgebreid in de Zeeuwse media:

Brandweer Borssele komt te laat in tunnel

--------------------------------------------------------------------------------
Rekenkamer Borsele noemt kosten voor gemeente onbeheersbaar

HEINKENSZAND - De Borselse brandweer is momenteel niet in staat om binnen de vastgestelde aanrijtijd bij een incident in de Westerscheldetunnel te zijn, zo blijkt uit een gisteravond gepresenteerd onderzoeksrapport van de rekenkamer van de gemeente Borsele.

De rekenkamer stelt enkele extra maatregelen voor om de snelheid van de hulpverlening te verbeteren, maar dan nog blijft het moeilijk de dit jaar aangescherpte norm van vijftien minuten te halen waarbinnen de brandweer bij een ongeval in de tunnel moet zijn. Een eerste brandweervoertuig uit het dorp Borssele kan dan op z’n snelst binnen tien tot vierentwintig minuten ter plaatse zijn, afhankelijk van de plek waar het ongeval is gebeurd.

Extra rijbaan

De aanleg van een extra rijbaan voor brandweer, ambulances en politie langs de toegangsweg tot de tunnel is één van de twee extra maatregelen waartoe de Borselse rekenkamer adviseert. Dat scheelt drie minuten voor de brandweer die vanuit Borssele nu nog over polderwegen naar de tunnelingang moet rijden. De extra rijbaan vanaf de Sloeweg kost 1,75 miljoen euro en zou in principe door de NV Westerscheldetunnel gefinancierd moeten worden.

De tweede maatregel die wordt voorgesteld, is een permanente bezetting van de brandweerpost in Borssele tussen 7.00 en 19.00 uur met vier brandweerlieden. Een eerste voertuig kan dan 3,5 minuut eerder uitrukken. Voor de gemeente Borsele brengt dit wel extra kosten met zich mee, in totaal 75.000 euro. Al met al is Borsele 470.000 euro per jaar voor de brandweerzorg in de Westerscheldetunnel kwijt, als de adviezen van de rekenkamer door de gemeenteraad worden overgenomen. Dat is nu 360.000 euro per jaar. Borsele is er dan nog niet helemaal, als de dit jaar aangescherpte aanrijtijd-norm van vijftien minuten moet worden gehaald. De rekenkamer stelt dan ook: ’De financiering van de hoge en sterk oplopende kosten voor brandweerzorg in de tunnel wordt voor een gemeente als Borsele onbeheersbaar’. Het is daarom, aldus de onderzoekers, ’essentieel’ dat de financiering wordt geregeld met andere bij de tunnel betrokken partijen.

De haalbaarheid van de nieuwe aanrijtijd-norm wordt overigens op provinciaal niveau opnieuw bekeken op initiatief van commissaris van de koningin W. van Gelder.

Een ander probleem doet zich namelijk voor: de juridische aansprakelijkheid van de gemeente Borsele bij een incident waarbij de vastgestelde aanrijtijd wordt overschreden én grote schade aan de Westerscheldetunnel ontstaat. Borsele heeft momenteel de aansprakelijkheid afgedekt voor claims tot vijf miljoen euro per gebeurtenis.

Grote verkeersongevallen hebben zich in de tunnel niet voorgedaan, sinds die op 14 maart 2003 is geopend.

Bron: PZC


Vroeg me even af waar ze deze rijbaan willen hebben . . . . . vanaf de nieuwe brandweerkazerne naar de N-62 links tussen Tolplein en de westbuis van de tunnel ?  ::)  ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #248 Gepost op: 18 november 2005, 23:14:59
http://www.telegraaf.nl/binnenland/28887651/Brandweer_te_laat_bij_Westerscheldetunnel.html

Binnenland

vr 18 nov 2005, 15:00
Te lange opkomsttijd brandweer bij tunnel
BORSELE - De brandweer van Borsele kan niet altijd binnen de vastgestelde opkomsttijd bij een incident in de Westerscheldetunnel zijn. De verschillende normen voor de opkomsttijd worden overschreden met 35 tot 65 procent. Dit blijkt uit een onderzoek door de rekenkamer van de gemeente, waarvan de resultaten donderdag aan de gemeenteraad zijn gepresenteerd. De rekenkamer adviseert maatregelen voor een kortere opkomsttijd.

http://www.telegraaf.nl/multimedia/archive/01152/westerscheldetunne_1152111c.jpg
Foto: willem wonznitza

De verschillende instanties hanteren elk hun eigen norm voor de opkomsttijd. De regionale brandweer stelde in 2002 de norm van achttien minuten vast, waarbinnen zij op de plaats van het incident moet zijn. Zij baseerde deze op de overlevingskansen van de betrokkenen en op het behoud van de tunnel. De gemeenteraad stelde een 30 procent scherpere norm van dertien minuten vast. Deze wordt gemiddeld met 3,5 minuut (35 procent) overschreden.

Door het sterk toenemende verkeer in de tunnel nemen bovendien de risico's voor de Borselse brandweer sterk toe. Aanvankelijk werd uitgegaan van 12.000 voertuigen per etmaal, maar op topdagen rijden er nu al meer dan 20.000 voertuigen door de tunnel. Sinds de opening van de tunnel in maart 2003 zijn er tientallen, relatief kleine, ongevallen gebeurd.

De rekenkamer ziet als eerste mogelijkheid om de aanrijtijd te halen, de aanleg van een extra baan voor brandweer, ambulance en politie naast de toegangsweg. Dit levert drie minuten winst op. Tweede mogelijkheid, die 3,5 minuut tijdwinst oplevert, is dat de post Borsele in ieder geval tijdens de spits brandweerlieden paraat heeft, zodat geen tijd verloren gaat met het oproepen van de vrijwilligers. Deze laatste optie heeft als nadeel dat buiten de spits de overschrijding met 3,5 minuut blijft.

Grootste probleem is het geld. De kleine gemeente Borsele heeft geen geld, ze heeft berekend dat met 10 cent extra op de toltarieven voor de Westerscheldetunnel, de brandweervoorzieningen kunnen worden betaald. Ook Binnenlandse Zaken, het ministerie van VWS en de provincie Zeeland zouden kunnen bijdragen aan de oplossing van het veiligheidsprobleem.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #249 Gepost op: 18 november 2005, 23:50:02
Ik zag vanavond op Omroep Zeeland een stuk over de aanleg van een rijstrook voor hulpdiensten, daar werd al even nadrukkelijk verteld dat de 1,75 Miljoen euro die de weg zal gaan kosten al te veel is :o
De gemeente Borssele heeft het geld niet en de Westerscheldetunnel N.V wilt het niet betalen, dus waar willen ze dan het geld vandaan halen om een beroepspost daar neer te zetten ???

Ik denk dat het een moeilijk onderwerp is, de ene partij kan het niet betalen en de andere wil het niet betalen, dus over 10 jaar is er nog niks veranderd ;) ;D
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B