Vandaag uitgebreid in de Zeeuwse media:
Brandweer Borssele komt te laat in tunnel--------------------------------------------------------------------------------
Rekenkamer Borsele noemt kosten voor gemeente onbeheersbaar
HEINKENSZAND - De Borselse brandweer is momenteel niet in staat om binnen de vastgestelde aanrijtijd bij een incident in de Westerscheldetunnel te zijn, zo blijkt uit een gisteravond gepresenteerd onderzoeksrapport van de rekenkamer van de gemeente Borsele.De rekenkamer stelt enkele extra maatregelen voor om de snelheid van de hulpverlening te verbeteren, maar dan nog blijft het moeilijk de dit jaar aangescherpte norm van vijftien minuten te halen waarbinnen de brandweer bij een ongeval in de tunnel moet zijn. Een eerste brandweervoertuig uit het dorp Borssele kan dan op z’n snelst binnen tien tot vierentwintig minuten ter plaatse zijn, afhankelijk van de plek waar het ongeval is gebeurd.
Extra rijbaanDe aanleg van een extra rijbaan voor brandweer, ambulances en politie langs de toegangsweg tot de tunnel is één van de twee extra maatregelen waartoe de Borselse rekenkamer adviseert. Dat scheelt drie minuten voor de brandweer die vanuit Borssele nu nog over polderwegen naar de tunnelingang moet rijden. De extra rijbaan vanaf de Sloeweg kost 1,75 miljoen euro en zou in principe door de NV Westerscheldetunnel gefinancierd moeten worden.
De tweede maatregel die wordt voorgesteld, is een permanente bezetting van de brandweerpost in Borssele tussen 7.00 en 19.00 uur met vier brandweerlieden. Een eerste voertuig kan dan 3,5 minuut eerder uitrukken. Voor de gemeente Borsele brengt dit wel extra kosten met zich mee, in totaal 75.000 euro. Al met al is Borsele 470.000 euro per jaar voor de brandweerzorg in de Westerscheldetunnel kwijt, als de adviezen van de rekenkamer door de gemeenteraad worden overgenomen. Dat is nu 360.000 euro per jaar. Borsele is er dan nog niet helemaal, als de dit jaar aangescherpte aanrijtijd-norm van vijftien minuten moet worden gehaald. De rekenkamer stelt dan ook: ’De financiering van de hoge en sterk oplopende kosten voor brandweerzorg in de tunnel wordt voor een gemeente als Borsele onbeheersbaar’. Het is daarom, aldus de onderzoekers, ’essentieel’ dat de financiering wordt geregeld met andere bij de tunnel betrokken partijen.
De haalbaarheid van de nieuwe aanrijtijd-norm wordt overigens op provinciaal niveau opnieuw bekeken op initiatief van commissaris van de koningin W. van Gelder.
Een ander probleem doet zich namelijk voor: de juridische aansprakelijkheid van de gemeente Borsele bij een incident waarbij de vastgestelde aanrijtijd wordt overschreden én grote schade aan de Westerscheldetunnel ontstaat. Borsele heeft momenteel de aansprakelijkheid afgedekt voor claims tot vijf miljoen euro per gebeurtenis.
Grote verkeersongevallen hebben zich in de tunnel niet voorgedaan, sinds die op 14 maart 2003 is geopend.
Bron: PZC
Vroeg me even af waar ze deze rijbaan willen hebben . . . . . vanaf de nieuwe brandweerkazerne naar de N-62 links tussen Tolplein en de westbuis van de tunnel ?