Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 107404 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #260 Gepost op: 19 november 2005, 19:49:09
Maar die zijn niet zolang als de westerschelde tunnel.... In Rotterdam gaat de Maastunnel er gewoon uit (van Noord naar Zuid) als er onderhoud gepleegd wordt... Ook de andere tunnels in de regio gaan er gewoon uit. Twee weken geleden (?) de Heinenoord tunnel nog van Zuid naar Noord.....  ;)

Als de tunnel dichtgaat hier kunnen we geen kant op  ::) ::)

je zou dan nog via belgie kunnen rijden  :-\
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #261 Gepost op: 19 november 2005, 19:51:49
Als de tunnel dichtgaat hier kunnen we geen kant op  ::) ::)

je zou dan nog via belgie kunnen rijden  :-\

Hoe ging dat vroeger na 00.30..... ;) (of was het later) Waarom kunnen ze dus nu ook niet 's-nachts onderhoud uitvoeren  ;) ;) ;)

Of is het commercieel niet aantrekkelijk......... :-X :-X :-X :-X


brw_sluis

  • Gast
Reactie #262 Gepost op: 19 november 2005, 19:51:53
je zou dan nog via belgie kunnen rijden  :-\

Das best nog een eind om he robin :-\


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #263 Gepost op: 19 november 2005, 19:53:11
Hoe ging dat vroeger na 00.30..... ;) (of was het later) Waarom kunnen ze dus nu ook niet 's-nachts onderhoud uitvoeren  ;) ;) ;)

Volgens mij doen ze dat ook hoor, 's nachts

Het lijkt me onlogisch dat ze onderhoud uit gaan voeren tijdens de drukte overdag  ::)
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #264 Gepost op: 19 november 2005, 19:54:35
Volgens mij doen ze dat ook hoor, 's nachts

Het lijkt me onlogisch dat ze onderhoud uit gaan voeren tijdens de drukte overdag  ::)

Dus waarom kunnen ze niet om het uur (of half uur) van  richting wisselen?? Vroeger moest je ook een half uur op de boot wachten als je hem gemist had  ;)


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #265 Gepost op: 19 november 2005, 19:55:59
Dus waarom kunnen ze niet om het uur (of half uur) van  richting wisselen?? Vroeger moest je ook een half uur op de boot wachten als je hem gemist had  ;)

Dat lijkt me nogal ver gezocht, om het verkeer elke half uur een andere tunnelbuis in te sturen  ::)
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #266 Gepost op: 19 november 2005, 20:01:18
Dat lijkt me nogal ver gezocht, om het verkeer elke half uur een andere tunnelbuis in te sturen  ::)

Ding dong..... ff wakker worden  ;D. Als er één buis is afgesloten voor onderhoud dan kan alleen de andere buis gebruikt worden. Als dan door de bruikbare buis een half uur 'dienst' gehouden wordt kan je de brandventilatie daarop aanpassen  ;) ;D

Het is allemaal niet zo moeilijk.... Je moet als gemeente gewoon ballen hebben om het uit te voeren....  ;D ;)

Maar misschien denk ik weer te simpel........


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #267 Gepost op: 19 november 2005, 20:11:22
http://www.bwtinfo.nl/ufc/file/bwti_sites/f02e5bc5cc831584836bb3cf9a5e6e58/pu/Tunnelveiligheid_deel_B__Veiligheidseisen.pdf

(...)
Door bij de omzetting van de EU-richtlijn in nationale regelgeving ook rekening te houden met de
bestaande praktijk in Nederlandse tunnels, wordt bij enkele technische voorschriften verder
gegaan dan de Europese minimumeisen. Het kabinet wil hiermee een daling van het in Nederland
bereikte veiligheidsniveau voorkomen. Concreet gaat het daarbij om de volgende maatregelen:
- Eén rijrichting per tunnelbuis
- De aanwezigheid van langsventilatie bij tunnels langer dan 500 meter.
- De aanwezigheid van een bedieningscentrale bij tunnels langer dan 500 meter.
- Een kortere afstand tussen hulpposten met o.a. brandblusapparatuur.
- Een kortere afstand tussen de vluchtdeuren.
(....)


--------------------
Uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat dit ook bij onderhoud moet gaan gelden. Of er moet een vergelijkbaar niveau aangetoont worden.... ;D ;D


Maar laten we weer terug on-topic gaan.....

Target77 is wel erg stil....  ;) ;D ;D ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #268 Gepost op: 22 december 2005, 22:47:37
Ik heb hem nog niet gelezen maar volgens mij heeft de westerschelde tunnel een probleem  ;D ;D ;D ;D



http://www.perssupport.anp.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=73803

Origineel persbericht.

Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Persbericht ministerraad
22 december 2005


WETTELIJKE EISEN AAN WEGTUNNELS VASTGELEGD

De ministerraad heeft op voorstel van de ministers Peijs van Verkeer en Waterstaat en
Dekker van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ingestemd met de
Algemene Maatregel van Bestuur op grond van de Wet Aanvullende Regels Veiligheid
Wegtunnels. Hiermee zijn gebruiksvoorschriften voor wegtunnels vastgesteld en worden
regels gesteld voor de Commissie voor de Tunnelveiligheid.

De Commissie voor de Tunnelveiligheid. is een onafhankelijke instantie van deskundigen die
aan de eigenaar van tunnels een zwaarwegend - maar niet bindend - advies geeft. De
initiatiefnemer van een tunnel is tijdens de bouw op twee beslismomenten verplicht een
advies bij de Commissie voor de Tunnelveiligheid te vragen. Dit is voorafgaand aan het
planologische besluit en vóór de aanvraag van de bouwvergunning. De
tunneleigenaar en het bevoegd gezag moeten vervolgens aangeven hoe zij met het advies
zijn omgegaan. De commissie geeft advies over zowel weg- als spoortunnels. De heer
Mandos, voormalig burgemeester van Borsele en bestuursvoorzitter van de hogeschool
Zeeland, is gevraagd als voorzitter van de commissie.

De bouwkundige veiligheid van wegtunnels wordt landelijk vastgelegd in het Bouwbesluit en
de regeling Bouwbesluit. Het gaat daarbij onder meer om voorschriften voor de sterkte bij
brand, de overbrugging van hoogteverschillen, electriciteits- en noodstroomvoorziening en
vluchtroutes.
De regels voor het veilige gebruik van wegtunnels - ofwel de gebruikseisen - worden
landelijk vastgelegd in het Gebruiksbesluit. Het gaat hierbij om tunnels langer dan 250
meter. De gebruikseisen bepalen eenduidig voor alle wegtunnels in Nederland waaraan de
tunnels precies moeten voldoen. Het gaat hierbij onder meer om vluchtrouteaanduidingen,
hulpposten, permanente videobewaking en automatische detectie van ongevallen of van brand
in de tunnel, (mobiele) communicatie binnen en buiten de tunnel, voorzieningen voor
evacuatie, blusleidingen, en verkeersborden.

De AMvB is een nadere uitwerking van de Wet Aanvullende Regels Veiligheid Wegtunnels. Wet
en AMvB zijn een uitwerking van de Europese richtlijn voor veiligheid in wegtunnels. Op
sommige punten is besloten in Nederland iets strengere eisen te stellen dan de Europese
richtlijn voorschrijft, omdat die eisen in Nederland al gangbaar zijn. Het gaat om de
volgende eisen: ter voorkoming van frontale botsingen is alleen
éénrichtingsverkeer toegestaan,
tunnels langer dan 500 meter beschikken
over een mechanische ventilatie die vanuit een bedieningscentrale wordt bediend, tussen
twee nooduitgangen wordt een afstand van ten hoogste 250 meter aangehouden (Europees: 500
meter), en de onderlinge afstand tussen brandkranen mag niet meer dan 100 meter zijn
(Europees: 250 meter).


firemanr

  • Gast
Reactie #269 Gepost op: 25 december 2005, 01:36:30
Ik heb hem nog niet gelezen maar volgens mij heeft de westerschelde tunnel een probleem  ;D ;D ;D ;D



http://www.perssupport.anp.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=73803



Dan zal de Westerscheldetunnel in het vervolg gewoon compleet dicht gaan i.p.v. van 1 buis tegelijk. (voor onderhoud bedoel ik dan. ;))