Ik heb hem nog niet gelezen maar volgens mij heeft de westerschelde tunnel een probleem
http://www.perssupport.anp.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=73803Origineel persbericht.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Persbericht ministerraad
22 december 2005
WETTELIJKE EISEN AAN WEGTUNNELS VASTGELEGD
De ministerraad heeft op voorstel van de ministers Peijs van Verkeer en Waterstaat en
Dekker van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ingestemd met de
Algemene Maatregel van Bestuur op grond van de Wet Aanvullende Regels Veiligheid
Wegtunnels. Hiermee zijn gebruiksvoorschriften voor wegtunnels vastgesteld en worden
regels gesteld voor de Commissie voor de Tunnelveiligheid.
De Commissie voor de Tunnelveiligheid. is een onafhankelijke instantie van deskundigen die
aan de eigenaar van tunnels een zwaarwegend - maar niet bindend - advies geeft. De
initiatiefnemer van een tunnel is tijdens de bouw op twee beslismomenten verplicht een
advies bij de Commissie voor de Tunnelveiligheid te vragen. Dit is voorafgaand aan het
planologische besluit en vóór de aanvraag van de bouwvergunning. De
tunneleigenaar en het bevoegd gezag moeten vervolgens aangeven hoe zij met het advies
zijn omgegaan. De commissie geeft advies over zowel weg- als spoortunnels. De heer
Mandos, voormalig burgemeester van Borsele en bestuursvoorzitter van de hogeschool
Zeeland, is gevraagd als voorzitter van de commissie.
De bouwkundige veiligheid van wegtunnels wordt landelijk vastgelegd in het Bouwbesluit en
de regeling Bouwbesluit. Het gaat daarbij onder meer om voorschriften voor de sterkte bij
brand, de overbrugging van hoogteverschillen, electriciteits- en noodstroomvoorziening en
vluchtroutes.
De regels voor het veilige gebruik van wegtunnels - ofwel de gebruikseisen - worden
landelijk vastgelegd in het Gebruiksbesluit. Het gaat hierbij om tunnels langer dan 250
meter. De gebruikseisen bepalen eenduidig voor alle wegtunnels in Nederland waaraan de
tunnels precies moeten voldoen. Het gaat hierbij onder meer om vluchtrouteaanduidingen,
hulpposten, permanente videobewaking en automatische detectie van ongevallen of van brand
in de tunnel, (mobiele) communicatie binnen en buiten de tunnel, voorzieningen voor
evacuatie, blusleidingen, en verkeersborden.
De AMvB is een nadere uitwerking van de Wet Aanvullende Regels Veiligheid Wegtunnels. Wet
en AMvB zijn een uitwerking van de Europese richtlijn voor veiligheid in wegtunnels. Op
sommige punten is besloten in Nederland iets strengere eisen te stellen dan de Europese
richtlijn voorschrijft, omdat die eisen in Nederland al gangbaar zijn.
Het gaat om de
volgende eisen: ter voorkoming van frontale botsingen is alleen
éénrichtingsverkeer toegestaan, tunnels langer dan 500 meter beschikken
over een mechanische ventilatie die vanuit een bedieningscentrale wordt bediend, tussen
twee nooduitgangen wordt een afstand van ten hoogste 250 meter aangehouden (Europees: 500
meter), en de onderlinge afstand tussen brandkranen mag niet meer dan 100 meter zijn
(Europees: 250 meter).