Opleidingsniveau redders?

Auteur Topic: Opleidingsniveau redders?  (gelezen 29436 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #100 Gepost op: 24 maart 2004, 01:05:24
Ik begon erover omdat er door ons over nagedacht is. Wij hebben in zo'n geval de beschikking over een grote catamaran waar 100 man op kan. Wij zitten ook pal in de aanvlieg routes van Schiphol. Menigeen heeft hier nog gezien hoe het El Al vliegtuig z'n motoren verloor boven de Jachthaven van Naarden voor het zich in de Bijlmer boorde. Met de dienst luchtvaart heeft HOGE de verschillende scenario's doorgesproken betreffende een noodlanding op Gooi en Eemmeer. Een landing op het Gooi- of IJmeer geeft meer kans op overlevenden dan een Bijlmerflat. Waar ik niet bij stil stond bv is  dat het er te ondiep is voor zo'n vliegtuig om te zinken! Het landingsgestel zakt in de modder en breekt af, maar zelf op z'n buik steekt het vliegtuig voor het grootste gedeelte nog boven water, ook al is het 5 meter diep. Je hebt dan kans op 400 overlevenden die geëvacueerd moeten worden.

Een leuke uitdaging...

En, hoe oefen je dat ??


Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #101 Gepost op: 24 maart 2004, 01:11:37
Henk,

Je schreef "Heel goed, maar er varen hier ook grote Party schepen met 800 swingende ravers. Neem ze maar even aanboord van je vletje...." Naar ik heb begrepen moet deze groep aan strengere eisen gaan voldoen omdat ze niet onder een gemeente vallen midden op het IJsselmeer. Hier wordt aan gewerkt en dat lijkt me een goede zaak. Midden op het IJsselmeer is toch een aardige plek voor een flink feestje, dat ik overigens iedereen gun, uiteraard wel met voldoende waarborgen voor de veiligheid.

Koen


Daar is nu veel om te doen. Onze burgemeester heeft een voorstel gedaan aan alle gemeentes rond het Ijselmeer en randmeren om voortaan vergunning verplicht te stellen voor dergelijke party's. De haven waarvandaan uitgevaren wordt moet de vergunning verlenen. Nu hoeft zo'n schip nog nergens aan te voldoen, althans kan er nog niets afgedwongen worden omdat geen vergunning nodig is. Dit initiatief was hier vorige week voorpagina nieuws.



Henk
Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #102 Gepost op: 24 maart 2004, 09:31:14
Henk,

indien er een groot passagiersvliegtuig naar beneden komt op iets anders dan een landingsbaan, heeft men een dillemma. Op het land is het een en ander nog wel een klein beetje te leiden, maar op het water wordt dat al een groot gedeelte moeilijker.

De Randmeren is dan een mogelijke uitweg, maar datzelfde geldt voor de kustlijn tussen Noordwijk en Heemskerk. Enige jaren geleden hebben wij getracht een oefening te maken op dit scenario.

Niet doen.

Indien er een dergelijk incident zich voordoet, probeer er het maximale uit te halen en hopen dat het goed verloopt. Een catastrofe van dat formaat moet je handelen naar incidenten. We hebben deze als "paper-top" training gedaan en eigenlijk blijven reddingsbrigades onderaan de trap steken in de lijn van organisatorisch optreden. We missen de know-how voor grootschallig optreden en zijn te lokaal gericht, geen regionaal officier met bevoegdheden.

Voorts is een dergelijk feest binnen de gemeentegrenzen en moet de desbetreffende gemeente daar een vergunning voor afgeven. Het KWC kent wel evacuaties, maar die zijn vanaf schepen en booreilanden. Daar is ook nog eens een delay van aanvaartijd en bereik. Dit is nu niet van toepassing. We hebben het nu over lokale reglementen en die zijn of niet bekend of bestaan mogelijkerwijs niet.
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #103 Gepost op: 24 maart 2004, 12:04:52
Een dermate inzet op een vliegtuig is bijna niet uitte voeren. Als je gelezen hebt hoeveel tramalant er wa bij de dakota dan wil je niet weten wat er bij een 747 kan gebeuren. Een ieder die een feest organiseerd in een gemeente zal er een vergunning voor moeten hebben van de brandweer. Verder zijn er ook nog eisen aan schip welke met zoveel passiegiers rond vaart, er is wel degelijk het een en ander gegegeld. Dergelijke zaken kan je bijna niet oefenen omdat dit erg grootschallig is, op de noordzee is het al moeilijk om om dergelijke ongevallen de cappaciteit aan te passen. Dit heeft dan ook tot gevolg dat er grotere reddingsboten worden gestationeerd op plaatsen waar minder uitrukken zijn.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #104 Gepost op: 24 maart 2004, 14:48:38
Met grootschalige rampen worden de rampenplannen van de overheden uit de kast gehaald, dus ik zou zo zeggen begin eens met het doorlezen van deze plannen om te weten hoe men van overheidswege hier tegenaan kijkt.
Volgende stap als je hier niet ver mee komt is om dit aan te kaarten bij de verantwoordelijken. Ook weer eerst op lokaal verder op regionaal niveau, dus gewoon lobbyen. In deze wat meer spannende tijden heb je goed kans dat er ineens iemand wakker wordt, maar ik hoop niet dat je haast hebt.
20 jaar geleden heb ik zelf als reserve-officier bij het PMC al eens gevraagd waarom niet voorzien was in beveiliging van zuiveringsinstallaties en pompstations van de waterleiding en het verstrekken van veilig water in tijden van spanning omdat het bijvoorbeeld heel simpel is om met difteriebesmetting een heel gebied totaal lam te leggen. Ik kreeg toen alleen verbaasde blikken en was dus blij verrast dat ik een paar weken terug op de tv kon zien hoe het leger werd ingezet voor het verstrekken van veilig drinkwater.

Kees  8) (nu maar hopen dat die rampen nog even op zich laten wachten)


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #105 Gepost op: 24 maart 2004, 15:17:04
Ik begon erover omdat er door ons over nagedacht is. Wij hebben in zo'n geval de beschikking over een grote catamaran waar 100 man op kan. Wij zitten ook pal in de aanvlieg routes van Schiphol. Menigeen heeft hier nog gezien hoe het El Al vliegtuig z'n motoren verloor boven de Jachthaven van Naarden voor het zich in de Bijlmer boorde. Met de dienst luchtvaart heeft HOGE de verschillende scenario's doorgesproken betreffende een noodlanding op Gooi en Eemmeer. Een landing op het Gooi- of IJmeer geeft meer kans op overlevenden dan een Bijlmerflat. Waar ik niet bij stil stond bv is  dat het er te ondiep is voor zo'n vliegtuig om te zinken! Het landingsgestel zakt in de modder en breekt af, maar zelf op z'n buik steekt het vliegtuig voor het grootste gedeelte nog boven water, ook al is het 5 meter diep. Je hebt dan kans op 400 overlevenden die geëvacueerd moeten worden.

Een leuke uitdaging...

En, hoe oefen je dat ??


Henk

Zo heb ik gehoord dat het bijna onmogelijk is dat er overlevenden zijn als een vluigtuig op het Gooi en Eemmeer of op het IJsselmeer land. Het is maar een meter of 4 á 5 diep. Een 747 bijvoorbeeld heeft veel meer water nodig om te landen, deze zal gewoon uit elkaar spatten als deze het water/bodem raakt...


Dave

  • Gast
Reactie #106 Gepost op: 24 maart 2004, 16:11:13
Zo heb ik gehoord dat het bijna onmogelijk is dat er overlevenden zijn als een vluigtuig op het Gooi en Eemmeer of op het IJsselmeer land. Het is maar een meter of 4 á 5 diep. Een 747 bijvoorbeeld heeft veel meer water nodig om te landen, deze zal gewoon uit elkaar spatten als deze het water/bodem raakt...

Jeff,

Ik moet je helaas teleurstellen. Het water hier is geen recreatieplas, maar o.a. een doorvaartroute voor de binnenvaart. De biepte van het water is gemiddeld >15 meter!

Of er daardoor wel of geen overlevenden zullen zijn wanneer er zich zo'n ramp voltrekt weet ik niet, en eerlkijk gezegd wil ik dat niet weten...

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #107 Gepost op: 24 maart 2004, 22:06:01
Mijn verwachting is dat een vliegtuig bij een noodlanding niet op de rode en groene tonnetjes let in het water. Maar zijn doemsernario's en hier wil ik liever niet over denken. Het verhaal van de partyboten is dat er meer regels moeten komen welke nu al nageleefd.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #108 Gepost op: 27 maart 2004, 00:55:47
Mijn verwachting is dat een vliegtuig bij een noodlanding niet op de rode en groene tonnetjes let in het water. Maar zijn doemsernario's en hier wil ik liever niet over denken. Het verhaal van de partyboten is dat er meer regels moeten komen welke nu al nageleefd.

9910001

Een groot gedeelte van het Gooimeer is meer dan 8 meter diep door zandwinning...


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #109 Gepost op: 27 maart 2004, 10:22:29
De rode lijn door het gehele verhaal is simpelweg dat reddingsbrigades, mede door hun autonomie, in grootschallige hulpverlening absoluut inadequate hulpverlening leveren. De complete structuur ontbreekt voor de opzet van een dergelijk samenwerkingsverband onderling, laat staan in de multi-disciplinaire samenwerking.

Naar mijn mening zou er een regionaal functionaris moeten komen welke, naast beleidstechnische vertakkingen, ook operationele taken onder zijn beheer zou moeten hebben. En dan niet gerelateerd of een reddingsbrigade een rampeneenheid heeft, maar alle reddingsbrigades met interresses in de hulpverlening, zodat een zwemmende reddingsbrigade ondersteuning kan leveren met bijvoorbeeld EHBO-ers of verkeersbrigadiers bij een regionale inzet.
Elke hulpverlening start met communicatie.