Opleidingsniveau redders?

Auteur Topic: Opleidingsniveau redders?  (gelezen 29425 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #110 Gepost op: 27 maart 2004, 10:44:20
Voor, maar daar moet dan wel een vorm van alarmering voor komen. En structuur voor bedacht worden. Geld voor vrijgemaakt worden...

Henk

Dave

• Gast
Reactie #111 Gepost op: 27 maart 2004, 12:14:43
De rode lijn door het gehele verhaal is simpelweg dat reddingsbrigades, mede door hun autonomie, in grootschallige hulpverlening absoluut inadequate hulpverlening leveren. De complete structuur ontbreekt voor de opzet van een dergelijk samenwerkingsverband onderling, laat staan in de multi-disciplinaire samenwerking.

Naar mijn mening zou er een regionaal functionaris moeten komen welke, naast beleidstechnische vertakkingen, ook operationele taken onder zijn beheer zou moeten hebben. En dan niet gerelateerd of een reddingsbrigade een rampeneenheid heeft, maar alle reddingsbrigades met interresses in de hulpverlening, zodat een zwemmende reddingsbrigade ondersteuning kan leveren met bijvoorbeeld EHBO-ers of verkeersbrigadiers bij een regionale inzet.

Ik vind dit de schuld van RedNed. Zij zouden er goed aan doen de autonomie bij de reddingsbrigades moeten wegnemen, en zelf de reddingsbrigades moeten sturen.

Hierdoor ontstaan er richtlijnen waaraan je moet voldoen, en welk matriaal je daarvoor nodig hebt.
Tegelijk kun je de reddingsbrigades uniformeren...

Dave

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 27 maart 2004, 12:27:33
Ik vind dit de schuld van RedNed. Zij zouden er goed aan doen de autonomie bij de reddingsbrigades moeten wegnemen, en zelf de reddingsbrigades moeten sturen.

Hierdoor ontstaan er richtlijnen waaraan je moet voldoen, en welk matriaal je daarvoor nodig hebt.
Tegelijk kun je de reddingsbrigades uniformeren...

Dave

Hallo, hoe wil je dat REDNED dat doet. Denk je nu echt dat de gemeente Huizen het geld van hun reddingsbrigade aan REDNED gaat geven zodat ze daarmee zwemles in Eindhoven op poten kan zetten ?? Het eerste wat ze doen is de Gooier uit de vaart nemen en daar een R2 voor in de plaats leggen. Daar zit ik nou niet op te wachten.

Henk

Dave

• Gast
Reactie #113 Gepost op: 27 maart 2004, 12:33:03
Ik ben van mening dat dit wel dé manier is om als reddingsbrigades landelijk als hulpverleningsinstantie (leuk woord voor 'Scrabble' ;)) in aanmerking te komen.
Ik denk niet dat de huidige vloot direct in de verkoop zal gaan. De lokale boten zijn niet zomaar gekozen, dus daar zul je rekening mee moeten houden! De subsidie zal door elke gemeente gelijk getrokken moeten worden, wat betekend dat er gemeentes kunnen bezuinigen maar ook gemeentes meer zouden moeten begroten...

Dave

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 28 maart 2004, 12:58:48
Het is de voornaamste taak van brigades om mensen op te leiden voor het (zwemmend) redden en door bewaken de verdrinkingsdood te voorkomen. Laten we ons eerst richten op deze taak voordat er andere zaken worden aangehaald. Heb liever dat brigades hun gebied goed kunnen bewaken in plaats van dat ze het verkeer regelen bij een ongeval. Laten we de opleidingen voor de breigades uitbreiden en verbeteren, beter lesmatweriaal beschikbaar stellen en dan onze taken gaan uitbreiden.

9910001
9910001

Dave

• Gast
Reactie #115 Gepost op: 29 maart 2004, 00:18:32
Helemaal eens, maar de zwemopleiding vind ik niet echt de meest belangrijkste opleiding binnen een brigade.
Het is een goed middel om aan leden te komen.

Het allerbelangrijkste is de opleiding voor de bewakingstaken. Dit is namenlijk hét visitekaartje van de reddingsbrigade. Door de bewakingstaak goed uit te voeren, kom je in een positieve manier in beeld bij de mensen. Dus vind ik dit het meerst belangrijke binnen de reddingsbrigade. Dat je, waneer je wilt bewaken, je zwembrevetten en bondsdiploma's nodig hebt is logies, maar komt op de tweede plaats...

Dave

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #116 Gepost op: 29 maart 2004, 13:13:44
Kan er een eind in meegaan Dave, komen we automatisch weer op de uniforme uitstraling vrees ik.
De bedoeling binnen RedNed is voor wat betreft de bewaking aan de kust te komen tot een uniformering binnen ILS-Europe naar voorbeeld van de Australiërs (zowel wat examennormen, kleding en signalering betreft), wat je ook nu al ziet bij de DLRG en de BeachRescue van de RNLI.
Nu komt weer de eigenwijzigheid van de zelfstandige brigades dat men bijv. al niet wil participeren in de kledingnorm.
De Bond zou hier simpelweg moeten stellen, doe je niet mee dan raak je je lidmaatschap van de Bond (met alle voordelen?) kwijt, dit kan echter niet omdat het meerendeel van de leden dit waarschijnlijk niet zal steunen.
Het Bondslogo en bijbehorende kleurstelling moet staan voor een stuk kwaliteit waar iemand graag in wil participeren.

Kees  8)

Dave

• Gast
Reactie #117 Gepost op: 29 maart 2004, 13:59:42
Precies, daar ben ik het helemaal mee eens.
Het enige dat RedNed wel moet doen, is de kwaliteit die ze stelt waarborgen. Dus nu geen A, maar B zeggen  ;D

Dave

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #118 Gepost op: 29 maart 2004, 15:16:07
Mijn ervaring is dat de mensen op het bondsbureau en in de commissies wel willen maar voornamelijk geremd worden door de ALV.

Kees  8)

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 29 maart 2004, 16:30:43
Je hoeft nu ook niet aangesloten te zijn bij de bond om een goede brigade te zijn. Binnen de bond zijn er brigades welke beneden de maat functioneren maar ze zijn er ook wleke goed functioneren. Hiernaast zijn er niet aangesloten brigades welke ook goed kunnen functionen maar je kan ook slecht functioneren. (zal hierbij geen namen noemen omdat ik daar toch niets goeds mee opschiet). Als de bond een vereniging gaat verplichten om bepaalde kleding te dragen want anders ben ik geen lid meer, dan maar niet lid. De meeste brigades willen echt wel mee gaan met de kledingsvoorstellen, het zal alleen niet van de een op de andere er al gelijk zijn. Niet alle breigades hebben hier budget voor klaar liggen.

9910001
9910001