Bergers

Auteur Topic: Bergers  (gelezen 23857 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 3 oktober 2009, 12:14:42
Mooi artikel over bergers en zeilers:
(artikel begint op pagina 84)

http://www.ziltmagazine.com/PDF/2009-zilt39.pdf




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2009, 12:48:05
Citaat
~ heeft er dan ook in principe geen moeite mee om gevallen
waarbij geen sprake is van spoed of nood aan een berger te laten. Te
meer niet, omdat Terschelling de enige plaats is waar een bedrijf de
KNRM echt concurrentie aandoet.

wooohahhahaoehahaha!!!  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2009, 18:39:55
Citaat
We leggen het voor aan KNRM-directeur Roemer
Boogaard: "De redders van de KNRM varen uit op ieder alarm van de
Kustwacht om mensen te redden. Ingeval
van vastlopen en/of materiaalschade, zonder
dat er acuut gevaar dreigt voor de
opvarenden, is de berger de aangewezen
partij om hulp te bieden.

dat wil ik mee gaan maken.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2009, 21:55:29
Probleem is dat het veelal niet duidelijk is of er onmiddellijk gevaar bestaat voor het vaartuig en daaruit voortvloeiend gevaar voor de bemanning.
M.a.w. reddingboot gaat ter plaatse en tja...........de opvarenden verwachten dan wel enige actie en niet dat men een uur stand-by blijft liggen tot er een dure berger naast ligt.
Een klein trekje doet dan soms grote wonderen.

Als de kustwachtposten worden wegbezuinigd zal dan nog meer worden omdat er geen vooruitgeschoven ogen en oren meer zijn en het KWC niet het risico kan lopen dat er achteraf een beschuldiging komt waarom men niet onmiddelijk een reddingboot heeft gealarmeerd.

Kees  8)


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2009, 22:59:18
Probleem is dat het veelal niet duidelijk is of er onmiddellijk gevaar bestaat voor het vaartuig en daaruit voortvloeiend gevaar voor de bemanning.
M.a.w. reddingboot gaat ter plaatse en tja...........de opvarenden verwachten dan wel enige actie en niet dat men een uur stand-by blijft liggen tot er een dure berger naast ligt.
Een klein trekje doet dan soms grote wonderen.

Als de kustwachtposten worden wegbezuinigd zal dan nog meer worden omdat er geen vooruitgeschoven ogen en oren meer zijn en het KWC niet het risico kan lopen dat er achteraf een beschuldiging komt waarom men niet onmiddelijk een reddingboot heeft gealarmeerd.

Kees  8)
Nogmaals is dit een uitspraak van de knrm directeur en niet van mij,maar als je 112 belt of het kwc met de melding we liggen alleen maar vast.

Dan blijf ik erbij "dit wil ik mee maken".

want dan gaan de inzet cijfers kelderen.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2009, 23:09:35
"als je 112 belt of het kwc met de melding we liggen alleen maar vast."

Dat soort meldingen zijn naar mijn ervaring zeldzaam.
M.a.w. in praktijk zak er dus niet gek veel veranderen, behalve dat een grote sleep wat makkelijker wordt overgegeven aan de berger. De KNRM zal dan toch dikwijls hulp verlenen bij de operatie.

Kees  8)


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2009, 23:29:13
"als je 112 belt of het kwc met de melding we liggen alleen maar vast."

Dat soort meldingen zijn naar mijn ervaring zeldzaam.
M.a.w. in praktijk zak er dus niet gek veel veranderen, behalve dat een grote sleep wat makkelijker wordt overgegeven aan de berger. De KNRM zal dan toch dikwijls hulp verlenen bij de operatie.

Kees  8)
Kom dan maar eens bij ons kijken,Geen grapje.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 4 oktober 2009, 00:06:22
"als je 112 belt of het kwc met de melding we liggen alleen maar vast."

Dat soort meldingen zijn naar mijn ervaring zeldzaam.
M.a.w. in praktijk zak er dus niet gek veel veranderen, behalve dat een grote sleep wat makkelijker wordt overgegeven aan de berger. De KNRM zal dan toch dikwijls hulp verlenen bij de operatie.

Kees  8)

Oja, zat van die meldingen, ik kan de haven niet in met mijn zeilboot want mijn motor doet het niet. En "Gewoon vast" liggen ze hier bijna dagelijks. En komen ze ook weer -zoals vanmiddag- vanzelf weer los.

Wat nou toch steeds "een uur op een berger wachten". de berger hier is er binnen 6 minuten uit, dag en nacht.

Er wordt hier op het forum veel te veel gesproken over of/of. De reddingsbrigade Naarden begint helemaal te wennen aan de berger. Vanmiddag UITSTEKEND samen gewerkt, half gebroken mast op het IJmeer, bij windkracht acht: vier mensen op de punt van de zeilboot gedirigeerd door Menno om te voorkomen dat als de mast helemaal doorknapt iemand het ding op zijn knar krijgt. De golven slaan dwars over de boot en de mensen heen. Toch slagen ze er in een sleepverbinding met de Meander van Jacht Service Huizen te maken, waarna de Johanna Smidt van de RB Naarden achter bij de sleep vaart om de mensen op te pikken mochten ze van de zeilboot afgeslagen worden door de overkomende golven. Er af halen is geen optie, te gevaarlijk.

Opgelucht dat alles goed is afgelopen schudden ze elkaar in de haven de hand. Fantastisch! Samen gaat het zo veel beter, we komen er wel...

Er zullen steeds meer redders tot het inzicht komen dat het niet om hen gaat, maar om de hulpverlening, die je het beste samen kunt doen, elkaar aanvullend (en niet afzeikend) waar nodig.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2009, 00:32:00
"Er zullen steeds meer redders tot het inzicht komen dat het niet om hen gaat, maar om de hulpverlening, die je het beste samen kunt doen, elkaar aanvullend (en niet afzeikend) waar nodig."

Naar mijn ervaring gaat dat bij ons gelukkig al jaren zonder al te veel problemen Henk.

Mijn opmerking dat er niet veel zal veranderen is dus zeker niet negatief bedoeld.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2009, 00:38:38
Mooi!  ;)
Maar wordt er bij jullie dan samengewerkt met bergers?

Henk