Bergers

Auteur Topic: Bergers  (gelezen 23874 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #80 Gepost op: 10 juni 2010, 09:19:04
Ja hoor, het is weer de grote boze KNRM. Ik denk dat de wanneer de eerste en beste berger ter plaatse was gekomen, de knrm het sleepje graag had losgegooid!


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #81 Gepost op: 10 juni 2010, 09:47:06
Wat denk je zelf?

Bergers worden niet gealarmeerd door de kustwacht,. Of pas later moeten er maar zelf achter zien te komen dat ergens een berging is. En als er een belletje komt is de KNRM er al bij aan het trekken, die hebben geen opdracht van de verzekering nodig. Bergers werken niet voor noppes, maar kosten geld. Dan kiest men al gauw voor een gratis amateur, die de boot gezonken en al op sleep neemt, waarna er alsnog een kraan aan te pas moet komen.

Henk
`

Henk
Een echte berger hoeft ook niet door het KWC geallarmeerd te worden en als jij vind dat de KNRM amateurs zijn weet dan wel dat je daarmee jezelf ook als amateur bestempeld. Bij de KNRM zitten mensen die in het dagelijks leven te maken hebben met dit soort klussen en die er niet te beroerd voor zijn om hun kennis over te dragen aan collega,s van de KNRM het is helaas voor de rest een hele hechte club die elkaar altijd zal helpen. Om een voorbeeld te noemen Ane Ruigh van terschelling is denk ik een mooie die echt wel kennis van zaken heeft probeer hemmaar uit te maken voor amateur dat zal je niet in dank afgenomen worden en zo zijn er nog wel een heel aantal op te noemen binnen de KNRM denk dat je eens een beetje afstand moet nemen van je eigen bevindingen op dat plasje bij je in de buurt voordat je alles over 1 kam scheert zou een hoop discussies schelen. en wat betreft het bergen van het bootje volgens mij is een telekraan een stuk goedkoper voor de verzekering dan een drijvende bok en waarschijnlijk had een proffesionele berger het ook zo gedaan zolang het bootje nog niet gezonken was


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #82 Gepost op: 10 juni 2010, 14:45:19
`

Henk
Een echte berger hoeft ook niet door het KWC geallarmeerd te worden en als jij vind dat de KNRM amateurs zijn weet dan wel dat je daarmee jezelf ook als amateur bestempeld. Bij de KNRM zitten mensen die in het dagelijks leven te maken hebben met dit soort klussen en die er niet te beroerd voor zijn om hun kennis over te dragen aan collega,s van de KNRM het is helaas voor de rest een hele hechte club die elkaar altijd zal helpen. Om een voorbeeld te noemen Ane Ruigh van terschelling is denk ik een mooie die echt wel kennis van zaken heeft probeer hemmaar uit te maken voor amateur dat zal je niet in dank afgenomen worden en zo zijn er nog wel een heel aantal op te noemen binnen de KNRM denk dat je eens een beetje afstand moet nemen van je eigen bevindingen op dat plasje bij je in de buurt voordat je alles over 1 kam scheert zou een hoop discussies schelen. en wat betreft het bergen van het bootje volgens mij is een telekraan een stuk goedkoper voor de verzekering dan een drijvende bok en waarschijnlijk had een proffesionele berger het ook zo gedaan zolang het bootje nog niet gezonken was

Je vergist je, ik zal mijzelf nimmer als een professionele berger bestempelen, want dat ben ik niet en dat wil ik ook niet zijn, ik ben redder.
Als jij beweert dat de KNRM uit professionele bergers bestaat laat ik dat voor jouw rekening, Jeff. In mijn ogen ben je als je als Reddingmaatschappij (of de naam moet verandert worden in KNRBM, de Koninklijke Nederlandse Redding en Berging Maatschappij) je reddingsboten, je bemanning en je ingezamelde geld inzet om gezonken boten op sleep te nemen niet bezig met je eigen kerntaak, maar met die van een ander.
En ja, zelfs dan komt het op sleep nemen van een gezonken boot op mij niet echt professioneel over. Ook niet als een berger dat doet, met de overweging dat een telekraan goedkoper is dan een bok.

Maar als een berger die beslissing neemt, eventueel in goed overleg met de verzekering, heb ik daar wel meer vertrouwen in dan in het geval dat de bemanning van een reddingsboot hiervoor beslist. Want is het wel een weloverwogen keuze uit verschillende opties van de reddingsbootbemanning als slepen de enige service is die de KNRM kan bieden, ze heeft immers alleen sleep anex reddingsboten en (nog) geen gratis bokken in de aanbieding.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #83 Gepost op: 10 juni 2010, 14:55:44
Ik hoor in het verhaal niet dat er een berger terp laatse is geweest, ligt dit aan de knrm of aan de bergers.

9910001


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #84 Gepost op: 10 juni 2010, 15:18:48
Je bent goed in het verdraaien van woorden ik heb niet gezegd dat de KNRM professionele bergers zijn heb alleen gezegd dat het geen amateurs zijn en dat er zeker wel professonele mensen binnen de KNRM zijn en het is zeker geen bergingsmaatschappij dat laten we aan echte bergers over waar dan ook een convenant mee gesloten is


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #85 Gepost op: 10 juni 2010, 15:55:36
Volgens mij is het slepen van een polyester bootje op het Gooimeer naar de haven iets anders als een visserman ondersteboven van zee halen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #86 Gepost op: 10 juni 2010, 16:06:06
Je bent goed in het verdraaien van woorden ik heb niet gezegd dat de KNRM professionele bergers zijn heb alleen gezegd dat het geen amateurs zijn en dat er zeker wel professonele mensen binnen de KNRM zijn en het is zeker geen bergingsmaatschappij dat laten we aan echte bergers over waar dan ook een convenant mee gesloten is

Wie verdraait nu wie zijn woorden? Het gaat hier over een berging en op dat gebied noemde ik de KNRM een amateur.  Jezelf op alle denkbare gebieden tot "professional" benoemen maakt je ongeloofwaardig.  

Ook al zouden er soms mensen meevaren die berger zijn en tegelijk meevaren met de KNRM (wat me sterk lijkt, maar het zou kunnen) maakt dat de KNRM nog niet tot een professionele berger. Dat kun je toch ook niet uitleggen aan al die oude dametjes dat ze een professionele berger in hun nalatenschap opgenomen hebben?

Ik betwijfel of het criterium dat een berger pas een echte berger wordt als de KNRM er een convenant mee gesloten heeft een legitieme meetlat der erkenning inhoudt. Ik denk zelf niet dat de KNRM daar over gaat.

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #87 Gepost op: 10 juni 2010, 16:22:43
Nogmaals ik zeg niet dat de KNRM een berger is dat zijn jou woorden maar je weet zeker niet wie of wat voor mensen er in scheveningen aan boord zitten van de reddingsboot. En de KNRM heeft een convenant afgesloten met professionele bergers en niet een met een bedrijfje met een snelle rubberboot met een dikke buitenboordmotor


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #88 Gepost op: 10 juni 2010, 16:46:38
Het gaat mij niet om de discussie over JSH/ BST/Noordgat maar wat doet de KNRM wel en wat niet op gebied van berging, waar ligt de grens ?


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #89 Gepost op: 10 juni 2010, 17:26:17
Het gaat mij niet om de discussie over JSH/ BST/Noordgat maar wat doet de KNRM wel en wat niet op gebied van berging, waar ligt de grens ?

Waar de grens ligt is afhankelijk van de situatie op dat moment en word door de schipper soms in overleg met de bemanning bepaald en een bootje op zijn kop is echt niet zoveel spannender dan wanneer ie rechtop staat.