Incident op het water: taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

Auteur Topic: Incident op het water: taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden  (gelezen 15718 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 4 oktober 2009, 00:31:11
sorry henk, zie de nieuwe samij regeling 6.0(incident bestrijdingsplan ijsselmeer gebied

Ik zie nergens in de Samij staan dat je je niet in moet melden als reddingsboot op kanaal 16 als je naar een klus gaat.
Het is ook nog zeer onverstandig en onprofessioneel en komt de hulpverlening zeker niet ten goede. Ik heb diverse gesprekken met de schrijvers van de SAMIJ regeling gehad, en zij- én de commissie waterrand vinden det de marifoon HET primaire verbindingsmiddel is voor op het water. De marifoon voor de hoofdzaken en dc2000 voor de details. Ik kan maar enkele redenen bedenken die je kan hebben om een melding voor je zelf te houden en die staan je niet goed.

Ik vind het als je als je niet op 16 meldt dat je naar een ernstig ongeval onderweg bent zelfs misdadig. De mogelijkheid bestaat dan dat je zo verhindert dat iemand op tijd gered wordt.

Henk


Citaat
4.4.3 Verbindingen
Communicatie-middelen
Bij incidenten op water worden verschillende communicatiemiddelen gebruikt:
Op het land communiceren de reguliere hulpverleningsdiensten onderling via het landelijke communicatienetwerk C2000. Binnen C2000 zijn er onder andere afspraken gemaakt over hoe te communiceren tussen de verschillende hulpverleningsdiensten (multidisciplinair). Deze afspraken zijn zowel regionaal als landelijk gemaakt (Landelijk Kader Fleetmap).
Alle op het water opererende (hulpverlenings)partijen communiceren onderling via VHF (marifoon). Tijdens een incident wordt hiervoor normaliter VHF-kanaal 67 gebruikt.
Om de verschillende communicatiesystemen adequaat te benutten en op elkaar af te stemmen dient de communicatie bij incidenten op het water volgens de volgende vastgestelde communicatiemodellen (verbindingsschema’s)
te worden ingericht. In de bijlage verbindingsschema's zijn schema's opgenomen waarin de juiste gespreksgroepen opgenomen zijn.



scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #11 Gepost op: 4 oktober 2009, 18:49:24
De Randmeren (en daar hebben we het hier over)  zijn SAR gebied en de kustwacht wil daar- en moet daar ook de coördinatie leveren.
Beste .... ,sorry ik doe het maar zo want volgens palmpie mag ik geen .... zeggen,omdat je ....heet.
hier een stukje uit de nieuwe samij en zie jou tekst hierboven.

In het IJsselmeergebied zijn de volgende afspraken gemaakt met betrekking tot de CGMK:
• De keuze voor de C-GMK is afhankelijk van de plaats van het incident;
• Als de incidentlocatie niet duidelijk is, start de GMK van de Veiligheidsregio
Flevoland als C-GMK of wijst er een aan.
• Als de incidentlocatie geheel duidelijk is wordt de GMK waar het incident (de
bron) gesitueerd is de C-GMK.
• De taken van de C-GMK worden ten tijde van het incident niet overgedragen,
ook niet als de locatie van het incident bij nader inzien in een andere regio
blijkt te zijn.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 4 oktober 2009, 19:01:06
Dat ontslaat je niet van het moeten inmelden bij het KWC, deze informatie lijnen kunnen gewoon parallel lopen "ik heb mij al ingemeld bij mijn C-GMK" geeft geen carte-blanche de lijntjes die tussen de reddingsboot en het kustwacht lopen uit te gummen. Vraag het maar eens goed na, ik geloof nooit dat het de bedoeling is dat de echte reddingsboten zonder te melden over 16 allerlei incidenten gaan oplossen. En zeker niet zwaaiend met de SAMIJ regeling waar nu juist in geprobeerd wordt dat tegen te gaan en de marifoon als primair verbindingsmiddel wordt gepropageerd. Hulpverlening op het water is niet het zelfde georganiseerd als op het land.

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #13 Gepost op: 4 oktober 2009, 20:04:15
Dat ontslaat je niet van het moeten inmelden bij het KWC, deze informatie lijnen kunnen gewoon parallel lopen "ik heb mij al ingemeld bij mijn C-GMK" geeft geen carte-blanche de lijntjes die tussen de reddingsboot en het kustwacht lopen uit te gummen. Vraag het maar eens goed na, ik geloof nooit dat het de bedoeling is dat de echte reddingsboten zonder te melden over 16 allerlei incidenten gaan oplossen. En zeker niet zwaaiend met de SAMIJ regeling waar nu juist in geprobeerd wordt dat tegen te gaan en de marifoon als primair verbindingsmiddel wordt gepropageerd. Hulpverlening op het water is niet het zelfde georganiseerd als op het land.

Henk

het gaat niet over jou of mijn c-gmk,maar over de nieuwe richtlijnen samij.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 4 oktober 2009, 20:24:12
het gaat niet over jou of mijn c-gmk,maar over de nieuwe richtlijnen samij.


Ik heb jou laten zien waar staat dat je verbindingen over het grote water moeten lopen naar de kustwacht, zie het schema uit SAMIJ regeling V6, laat jij eens zien waar staat dat je geen contact op moet nemen met de kustwacht. Natuurlijk moet je contact onderhouden met je GMK. Dat bewijst niet dat je niet OOK kontakt moet onderhouden met de operationeel verantwoordelijke: de kustwacht. Het zou lekker worden, jij bent operationeel verantwoordelijk en je eenheden varen in het geheim over je SAR gebied. Nee, niet geheim voor je je GMK, maar wel voor de kustwacht.  Daar worden voor reddingsboten als de Seeker de status bijgehouden. Zo kan bij een status ON DUTY zo'n eenheid direkt over 16 opgeroepen worden en ingezet ter bestrijding van het incident. Je bent voor je GMK onderweg naar een berging, die best even kan wachten. Als er dan een prio 1 binnenkomt bij de kustwacht en jij staat niet ingemeld gaat er nodeloos veel tijd verloren met alarmeren. Misschien kiest de kustwacht er zelfs wel voor om de Orca te alarmeren voor de onwelwording, terwijl jij er niets vermoedend voorbij vaart.

Dat ik dit allemaal uit moet leggen zegt al iets over het beschamende niveau van de landdiensten die jou hebben wijsgemaakt dat inmelden bij de kustwacht niet meer hoeft. Schandalig eigenlijk.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #15 Gepost op: 5 oktober 2009, 12:20:26
Wie heeft er volgens jullie de operationele leiding(coordinatie) bij SAR akties binnen het SAMIJ gebied?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 5 oktober 2009, 13:15:23
Voordat er weer welles nietes spelletjes komen, hier even het antwoord.

"de proces verantwoordelijk heeft de operationele leiding", volgens dit schema uit het incidentbestrijdingsplan IJsselmeergebied:




Dus bij SAR heeft de kustwacht de leiding.


Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 5 oktober 2009, 13:22:15
Wie heeft er volgens jullie de operationele leiding(coordinatie) bij SAR akties binnen het SAMIJ gebied?

KWC, en de door hen aangestelde OSC en niemand anders..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #18 Gepost op: 5 oktober 2009, 13:54:48
KWC, en de door hen aangestelde OSC en niemand anders..  

Nu is er een aanvaring tussen 2 schepen en op 1 breekt brand uit en het andere maakt water.

Wie heeft dan volgens jullie de leiding?


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #19 Gepost op: 5 oktober 2009, 13:58:13
He leuk een nieuw raadspelletje.
Dat hoort toch in het kippehok?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”