Brandweer in/op brandende schepen

Auteur Topic: Brandweer in/op brandende schepen  (gelezen 76863 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #100 Gepost op: 21 maart 2010, 11:22:22
Nu, dan een bericht van een brandweerman.
Ik vermoed dat er geen  sprake is geweest van een backdraft. Ik vermoed dat dit toch een Flash-over zal zijn geweest, zeker gezien de latere beelden op het moment dat de deur opengaat.
Waarom niet in gebouwen die leeg/geevacueerd zijn maar wel aan boord van onbemande schepen stappen?
Wat wil je vanaf de kant doen? De ramen zitten er eerst nog in,dus je begint niets aan de buitenkant.
Nu is er ingezet in de deuropening,zodat de brand snel en effectief geblust kan worden. Ook met minimaal gebruik van water. Het is erg makkelijk om een boot vol te hozen met lage druk,zodat de boot gaat zinken. De boot is verder veilig, er is veilig aan boord te stappen,en er zijn genoeg mogelijkheden om veilig te werken.Dus,waarom zou er niet aan boord gewerkt worden. Dit is een schoolvoorbeeld hoe een binnenbrand geblust moet worden,dit is en blijft een klus voor de brandweer.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #101 Gepost op: 21 maart 2010, 11:42:17
Nu, dan een bericht van een brandweerman.
De boot is verder veilig, er is veilig aan boord te stappen,en er zijn genoeg mogelijkheden om veilig te werken.Dus,waarom zou er niet aan boord gewerkt worden. Dit is een schoolvoorbeeld hoe een binnenbrand geblust moet worden,dit is en blijft een klus voor de brandweer.

Kijk dat is een duidelijk antwoord! Dank.
Wat zijn jullie criteria om te beslissen of jullie over het wel of niet aan boord stappen van een brandend schip buitengaat?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #103 Gepost op: 28 maart 2010, 17:49:33
Ik vermoed dat er geen  sprake is geweest van een backdraft.
Volgens een instructeur van brandweer Velsen was het wel een backdraft.


Het is erg makkelijk om een boot vol te hozen met lage druk,zodat de boot gaat zinken.
Was in dit geval zinloos omdat de brand onder andere hoog in
de stuurhut zat. Bovendien, als je dit soort bootjes volhoost blijven
ze zeer waarschijnlijk gewoon drijven ;-)


Dit is een schoolvoorbeeld hoe een binnenbrand geblust moet worden
Vandaar dat die instructeur de video wilde hebben ;-)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #105 Gepost op: 20 april 2010, 09:57:18
Volgens een instructeur van brandweer Velsen was het wel een backdraft.


Ik zit ook erg te twijfelen. Met name het beeld waarop je de verbranding door de ramen ziet......

hmm nog een keer, De manier waarop de rook naar buiten gedrukt wordt, .... Ik denk Backdraft.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #106 Gepost op: 23 april 2010, 22:52:32
De Transocean Deepwater Horizon: Voor de pyromanen op zee:

edit: picture © coll. Richard Qualm

Let op het heli-dek om de brandweer af te zetten ;) O0

edit: Het begon met een explosie op een gas-rig voor Louisiana. De foto's van de bluspogingen op
http://www.tugspotters.com/dev/index.php?itemid=26063&catid=21#more
Het rig ging gisteren verloren. 11 mensen worden nog vermist. 7 gewonden zijn afgevoerd.
Meer op http://www.tugspotters.com/dev/index.php?itemid=26111#more


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #107 Gepost op: 7 mei 2010, 15:29:46
14:37:39 07-05-10 Melding : BRAND AAN BOORD,PRIO1,STATION LEM?�PERSONEEL BRANDWEER GAAT MEE
Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden (1735099)
Bemanning Anna Dorothea & Wouter Vaartjes Lemmer (1735438)
Lichtkrant GMK Friesland (1735052)

14:34:54 07-05-10 Melding : P 1 Schip in brand PLATTEDIJK 59 LEMMER Inzet TSLEMMER
Brugwachters Groepsoproep Lemmer (0302250)
Commandant Lemsterland (0303475)
Blusgroep-2 Lemmer (0303480)
Blusgroep-1 Lemmer (0303477)
Officier van Dienst Lemsterland (0303066)
Monitorcode Brandweer Friesland (0300055)

Ben benieuwd wat we hiervan gaan terugzien aan inzetverslagen en ervaringen :)


Edit:
14:55:18 07-05-10 Melding : BRAND AAN BOORD,PRIO1,STATION URK
Bemanning Kapiteins Hazewinkel & Willemtje Urk (1735448)
Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden (1735099)
Lichtkrant GMK Flevoland (1735075)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #108 Gepost op: 7 mei 2010, 16:08:53
De scheepvaart was gestremd voor Lemmer, maar de brandweer is aan boord geweest en heeft verklaard dat er geen brand (meer) is.

Urk kon binnen blijven.
Er was al eerder brand aan boord van dit zandschip de JF Kennedy, in 2008.

http://terschellingscanner.nl/KNRM-13-2-08Urk.html

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #109 Gepost op: 8 mei 2010, 01:28:24
In navolging van onder andere brandweer Enkhuizen heeft ook brandweer Vinkeveen nu speciale waterpakken.
Ik weet niet of deze ook brandwerend zijn.







Foto's Peter Bakker - www.petershotnews.nl / www.0297-online.nl
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !