Brandweer in/op brandende schepen

Auteur Topic: Brandweer in/op brandende schepen  (gelezen 76860 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #140 Gepost op: 21 april 2013, 11:17:36
Project MIRG van start
Sommige incidenten op het water vereisen inzet van specialistische teams, zoals vande brandweer of geneeskundige diensten.
Het project MIRG (Maritieme IncidentenRespons Groep) bouwt gefaseerd aan die inzet.
De eerste stap is de inzet van brandweerteams op zee als aan boord van passagiersschepen brand uitbreekt.
De Gezamenlijke Brandweer Rotterdam en het Korps Marine Brandweer zijn bereid hiervoor manschappen te leveren.
Ook de Brandweer Terneuzen is betrokken vanuit haar ontwikkelingen in het Westerschelde gebied.
Door twee korpsen te trainen en uit te rusten voor incidenten op zee ontstaan specialistische teams die ook kunnen adviseren en
inzetbaar zijn bij branden op binnenwateren.
Het onderwerp staat ook internationaal in de belangstelling. Het project MIRG zoekt aansluiting bij een aantal EU initiatieven.
Op 5 en 6 februari werd door Rijkswaterstaat en KP Consultancy een workshop over het onderwerp georganiseerd:
‘EU Maritime resilienceand firefighting & rescue at sea.’
Bron nieuwsbrief Waterrand.

Er blijkt toch nog volop leven in het MIRG project te zitten:

http://www.mirg.eu/wp-content/uploads/2012/10/10453-Nieuwsbrief-sjabloon-nieuwsbrief-1-def-NED.pdf

 O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #141 Gepost op: 13 mei 2013, 13:15:56
Ingebruikname schuimblusmiddelen voor grootschalige incidenten

Officiële ingebruikname schuimblusmiddelen voor grootschalige incidenten
Maandag 13 mei nemen Veiligheidsregio Zeeland en Oiltanking Terneuzen een aantal schuimblusmiddelen officieel in gebruik. Het gaat om twee trucks en trailers met tankcontainers met daarin 26.000 liter schuimvormend middel. Deze materialen worden ingezet bij grootschalige incidenten met brandbare vloeistoffen. De middelen zijn deels aangeschaft voor de incidentbestrijding op het water in het kader van het project Deltawateren. De aanschaf van de middelen is mede mogelijk gemaakt door Oiltanking Terneuzen, Zeeland Seaports en de Provincie Zeeland.
Daarnaast vindt de aftrap plaats om samen met verschillende grote (industriële) bedrijven in het havengebied, waaronder Oiltanking Terneuzen, Zeeland Refinery en Dow Benelux BV, een zogenaamde schuimpool op te zetten. In geval van een grote calamiteit met brandbare vloeistoffen kunnen de hulpdiensten de hulp van grote bedrijven in de regio goed gebruiken. Het initiatief om samen een schuimpool op te zetten is een eerste stap in nog nauwere samenwerking in de nabije toekomst. Oiltanking is gevestigd op het Valuepark Terneuzen, een joint venture tussen Dow Benelux BV en Zeeland Seaports.

Mogelijk gemaakt door:
Dit initiatief is mogelijk gemaakt door het project Deltawateren. Een project met als doel om de incidentbestrijding op het water en in de havengebieden te verbeteren. De ingebruikname van deze middelen en het opstarten van een schuimpool zijn hiervan een belangrijk voorbeeld. Het initiatief is mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen Zeeland Seaports, de provincie Zeeland, het gemeentelijk havenbedrijf Antwerpen, Rijkswaterstaat, het Rijk en Veiligheidsregio Zeeland. Daarnaast wordt er in het project Deltawateren samengewerkt met tal van partijen, waaronder de Kustwacht, politie, Defensie, Rijkswaterstaat, waterschap Scheldestromen, KNRM, reddingsbrigade, bergers, de provincies Antwerpen en Oost- en West Vlaanderen.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #142 Gepost op: 22 juli 2013, 11:15:45
Citaat van: Doruz link=msg=1153011 date=1366535856
Er blijkt toch nog volop leven in het MIRG project te zitten:

http://www.mirg.eu/wp-content/uploads/2012/10/10453-Nieuwsbrief-sjabloon-nieuwsbrief-1-def-NED.pdf

 O0

En vanmorgen las ik dit in de krant http://www.gelderlander.nl/algemeen/binnenland/specialisten-gaan-branden-op-zee-blussen-1.3924386

Zal het er nu echt van gaan komen? ik ben wel benieuwd hoe e.e.a. eruit gaat zien omdat je ook vanuit verzekeraars vaak specialistische commerciele partners hebt.
En je zult toch echt veel moeten trainen want een brand op een schip is echt iets heel anders dan een object aan land. En geen schip is hetzelfde.
Bij ons was laatst het lokale brandweerkorps eens aan boord en die mannen waren toch wel behoorlijk onder de indruk. Een echt schip is niet te vergelijken met de oefenlocaties helaas.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #143 Gepost op: 22 juli 2013, 13:36:39
M.b.t. scheepsbranden moet je onderscheid maken tussen brand in de accommodatie, de machinekamer(s) en het ladinggedeelte.
Voor een zinvolle aanpak van een scheepsbrand moet je vooraf voldoende informatie hebben over 1.schip en 2.lading.
1.Informatie inzake het schip is redelijk statisch en is ter plaatse beschikbaar in de kokers waarin o.a. een veiligheidsplan, brandsbestrijdingsplan etc. en de nodige beschrijvingen systemen dien te zijn opgeborgen.
2.De lading is minder statisch, hoeveelheden en soorten, gevarenklassen etc. varieren sterk en actuale informatie daarover moet worden opgevraagd bij of het schip als er nog bemanning aan boord is of bij de reder, bevrachter of de lokale walpost/kustwacht/RWS oid.

Het is van groot belang in een zo vroeg mogelijk stadium zoveel mogelijk informatie in te winnen van de schipper/kapitein en motordrijver/machinist etc. en deze opvarenden in de buurt beschikbaar te houden voor het inwinnen van additionele informatie waaraan ongetwijfeld tijdens de brandbestrijding behoefte zal ontstaan.

Naast de normale gevaren m.b.t de brandbestrijding is er de toch wel onbekendheid met schepen in het algemeen bij de gemiddelde brandbestrijder en specifieke gevaren m.b.t tot schepen waarbij je er o.a. moet denken dat een stalen schip geleidend is (zowel warmte als elektriciteit).

Al naar de locatie. varieert de afstand tot de hulptroepen, hetgeen de nodige vertraging kan geven met name mbt de aanvoer van bijvoorbeeld ademlucht etc.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #144 Gepost op: 22 juli 2013, 19:45:07
@ Doruz :twee trucks en trailers met tankcontainers met daarin 26.000 liter schuimvormend middel.

Schuimvormend middel wordt voornamelijk ingezet bij vloeistofbranden.
Bij grotere scheepsvloeistofbranden gaat het om een brand in een ladingtank of ladingtanks.
De algemene aanpak is het overmatig en systematisch (steeds meer naar de brand toe) koelen van de aanliggende tanks zodat die niet te heet worden of ook niet in brand raken of mogelijk exploderen.
De vloeistof in de tank(s) brandt dan in de regel op (min of meer gecontroleerd) zonder eventueel uitbreidingsgevaar.
Daarvoor is een grote hoeveelheid koelwater nodig. De capaciteit van de in het gebied beschikbare sleepboten met fi/fi is binnen korte mobilisatietijden ruim voldoende om deze hoeveelheden te leveren.
En dan ook nog eens met een sleepbootbemanning van drie, alles "remote controlled and operated" vanuit de stuurhut van de sleepboot.

Wat is uiteindelijk de effectieve netto toegevoegde waarde bij scheepsvloeistofbranden van schuim in het algemeen en van deze (grote) hoeveelheden schuimvormend middel aan de wal in het bijzonder ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #145 Gepost op: 23 juli 2013, 13:05:41
Gelet op de directe nabijheid van URS en Multraship sleepboten met fi/fi in Terneuzen en Vlissingen en de aanzienlijke brandbluscapaciteit stadssleepdienst en URS Antwerpen is er binnen de kortste keren ruim aanbod van bluswater middels monitors.
Probleem zal worden de brandbestrijding aan boord vwb accommodatie en machineruimten, daar moet je een arsenaal aan goed opgeleide, getrainde en ervaren brandweerlieden voor beschikbaar hebben.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #146 Gepost op: 23 juli 2013, 14:58:37
Citaat van: Thor link=msg=1185429 date=1374577541
Probleem zal worden de brandbestrijding aan boord vwb accommodatie en machineruimten, daar moet je een arsenaal aan goed opgeleide, getrainde en ervaren brandweerlieden voor beschikbaar hebben.
"Engelse trainers leiden daarom in het Franse Calais (waar een stheepsbrandsimulator staat) Nederlandse, Vlaamse en Franse brandweermannen op. De 36 Nederlandse brandweermannen die zijn geselecteerd, vormen samen teams die straks de klok rond inzetbaar ziin. Het is de bedoeling dat als de opleiding klaar is, teams van de vier
landen kunnen samenwerken bij hulpacties op Zee en elkaar zo nodig aflossen. Het Nederlandse team gaat daarnaast samenwerken met Rijkswaterstaat private
partijen als bergingsmaatichappijen en havenbedriiven in onder andere Zeeland, Rotterdam en Antwerpen."
Bron: PZC maandag 22-7-2013 : Brandweerteams in actie op zee


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #147 Gepost op: 23 juli 2013, 15:58:00
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1185468 date=1374584317
"Engelse trainers leiden daarom in het Franse Calais (waar een stheepsbrandsimulator staat) Nederlandse, Vlaamse en Franse brandweermannen op. De 36 Nederlandse brandweermannen die zijn geselecteerd, vormen samen teams die straks de klok rond inzetbaar ziin. Het is de bedoeling dat als de opleiding klaar is, teams van de vier
landen kunnen samenwerken bij hulpacties op Zee en elkaar zo nodig aflossen. Het Nederlandse team gaat daarnaast samenwerken met Rijkswaterstaat private
partijen als bergingsmaatichappijen en havenbedriiven in onder andere Zeeland, Rotterdam en Antwerpen."
Bron: PZC maandag 22-7-2013 : Brandweerteams in actie op zee

De ploegen zijn dus in wording. Nu hopen dat het in de praktijk ook komt tot een snelle en effectieve samenwerking tussen de verschillende landen. Bij een beetje en langdurige brand is 36 man erg weinig dus moet je putten uit de omliggende landen.
Te hopen dat het allemaal geregeld kan worden zonder uitvoerige overleggen/vergaderingen in de mobiele conferentieoorden die ondertussen additioneel in wording zijn en dat de opgeleide vakmensen hun werk onbelemmerd door de "autoriteiten" kunnen gaan uitvoeren.

Nu nog goede regelingen ademluchtvoorziening (ruim voldoende continue productie en aanvoer goed regelen
want daar is naar mijn ervaring altijd grote behoefte aan bij scheepsbranden o.a. accommodatie en machineruimten) en praktische middelen beschikbaar maken om veilig op en af de tegenwoordig merendeels hogere schepen te komen.

Voertaal al bekend ?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #149 Gepost op: 26 juli 2013, 02:14:18
Ik vind het in theorie een mooi verhaal maar in de praktijk moet ik de meerwaarde nog maar eens zien.
Als een schip uit de kust ligt is het moeilijk bereikbaar en als je er al snel kunt wezen(met bijv een reddingsboot of helicopter) kun je maar beperkt middelen meenemen.
Nu zijn veel schepen qua brandveiligheid redelijk goed ingericht, mits natuurlijk de regels gehanteerd worden mbt compartimenten(deuren/leuken/ventilatiekleppen), dus een brand is vrij lang binnen een bepaalde ruimte te houden maar het kan natuurlijk niet eeuwig duren. Je zult snel manschappen en materieel aan boord moeten hebben.
Voor havengebied,binnenwater en binnen de 12 mijlszone kan zo'n team nuttig zijn maar op volle zee??
Nog los inderdaad van alle bureaucratie die binnen de brandweer gebruikelijk is en waardoor samenwerking(gebruiken alle landen dezelfde middelen???) weer erg lastig is.