Klopt dat je O&G signalen mag gebruiken. Je blijft echter te allen tijde verantwoordelijk voor je gedragingen in het verkeer. Een fietser scheppen brengt je dus in de problemen. Je hebt immers geen spoedeisende medische taak. Dat heeft alleen de ambulancebemanning.
Elke chauffeur is verantwoordelijk voor zijn of haar gedragingen.
Elke, dus ook een chauffeur van een voorrangsvoertuig, maar ook de dronke bestuurder en jij die met z'n auto naar huis rijdt. Het dillemma is dat met OGS er een extra handicap op je schouders rust, namelijk :"Wat doet een ander?"
Als een ieder tijdens z'n of haar rij-instructie voor het rijbewijs een kleine instructie krijgt, hoe te handelen als een voorrangsvoertuig mijn pad kruist, dan mag men er van uitgaan dat men niet vol in de ankers hoeft, maar gewoon iets naar rechts aan te houden, zodat het voorrangsvoertuig kan passeren. That's it!
Overigens moet elk voorrangsvoertuig zich houden aan de WVW en in die hoedanigheid mag je niemand in hinderen of in gevaar brengen.
Vraagstelling: "Had de fietser de OvD-G gezien als deze met optische signalen reed gezien en dan gestopt?"
De OvD-G moet zich net als ieder ander voorrangsvoertuig conformeren naar de wet en de Brancherichtlijn optische en geluidssignalen.