Verkeersbevoegdheden OVD-G?

Auteur Topic: Verkeersbevoegdheden OVD-G?  (gelezen 2374 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Gepost op: 25 februari 2004, 11:59:04
Vanachte rukte ik voor foto's ;) uit richting Best alwaar een brandje woedde. Omdat er mogelijk nog personen in het pand waren die er niet uitkonden werd op voorhand een ambulance en de OVD-G meegestuurd.

Toen ik bij mij de wijk uitreed zag ik de OVD-G al rijden. Zonder zwaailichten, zonder sirene. Vervolgens rijd meneer door rood en schept op die kruising bijna een fietser die door groen reed. Die had ie echt nooit gezien, ondanks dat de fietser keurig verlichting voerde.

Nu begrijp ik heel goed dat zelfs een OVD-G om half twee 's nachts geen fietsers verwacht, maar toch vind ik dit uiterst dubieus. De politie heeft ontheffing van de WVW en mag zonder gebruik van optische en geluidssignalen door rood rijden. Van de brandweer weet ik dat zij dit pertinent niet mogen. Maar hoe zit dit met een OVD-G onderweg naar een inzet? En stel dat deze fietser hier wel aangereden was en gewond was geraakt (zachtjes ging het niet), heb je dan als OVD-G zijnde toch een probleem?


Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2004, 01:40:00
De OVD-G had gewoon met OGS moeten rijden dan was er weinig aan d ehand geweest, als ie maar niet anderen in gevaar brengt  ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Robert

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2004, 22:40:52
Klopt dat je O&G signalen mag gebruiken. Je blijft echter te allen tijde verantwoordelijk voor je gedragingen in het verkeer. Een fietser scheppen brengt je dus in de problemen. Je hebt immers geen spoedeisende medische taak. Dat heeft alleen de ambulancebemanning.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2004, 09:52:28
Klopt dat je O&G signalen mag gebruiken. Je blijft echter te allen tijde verantwoordelijk voor je gedragingen in het verkeer. Een fietser scheppen brengt je dus in de problemen. Je hebt immers geen spoedeisende medische taak. Dat heeft alleen de ambulancebemanning.

Elke chauffeur is verantwoordelijk voor zijn of haar gedragingen. Elke, dus ook een chauffeur van een voorrangsvoertuig, maar ook de dronke bestuurder en jij die met z'n auto naar huis rijdt. Het dillemma is dat met OGS er een extra handicap op je schouders rust, namelijk :"Wat doet een ander?"

Als een ieder tijdens z'n of haar rij-instructie voor het rijbewijs een kleine instructie krijgt, hoe te handelen als een voorrangsvoertuig mijn pad kruist, dan mag men er van uitgaan dat men niet vol in de ankers hoeft, maar gewoon iets naar rechts aan te houden, zodat het voorrangsvoertuig kan passeren. That's it!

Overigens moet elk voorrangsvoertuig zich houden aan de WVW en in die hoedanigheid mag je niemand in hinderen of in gevaar brengen.

Vraagstelling: "Had de fietser de OvD-G gezien als deze met optische signalen reed gezien en dan gestopt?"

De OvD-G moet zich net als ieder ander voorrangsvoertuig conformeren naar de wet en de Brancherichtlijn optische en geluidssignalen.
8)
Elke hulpverlening start met communicatie.