nieuw voertuig aanschaffen

Auteur Topic: nieuw voertuig aanschaffen  (gelezen 10002 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #20 Gepost op: 19 november 2009, 13:18:02
De Reddingsbrigade heeft via deze wet ongeveer dezelfde rechten gekregen, maar daar hebben ze het omgedraaid: Als lokale vereniging geef je bij het Landelijk Bureau aan dat je met O&G wilt gaan rijden. Je moet dan chauffeurs aanwijzen (lokaal bestuur) en die moeten een training O&G volgen van de landelijke organisatie. De uitvoering en verantwoordelijkheid ligt daarna bij de lokale chauffeurs en bestuurders, maar er is wel een brancherichtlijn opgesteld waar regels in staan over het rijden met O&G met een reddingsbrigadevoertuig die landelijk als norm gelden (rijgedrag, competenties van chauffeurs, maar ook striping etc.).
Het niet volgen van deze richtlijnen heeft geen directe gevolgen, maar kan natuurlijk wel problemen opleveren bij ongevallen, rechtzaken etc.

Het landelijk bureau wijst dus geen lokale verenigingen aan, maar lokale verenigingen kunnen zich melden als ze het willen en kunnen het dan zelf regelen.

Overigens moet je voor het gebruiken van de voorrangssignalen tijdens een hulpverlening nog wel toestemming krijgen van de lokale meldkamer. Reddingsbrigades moeten hier zelf lokaal afspraken over maken. In de praktijk gaat het vaak als volgt: een reddingsbrigade wordt ergens in de hulpverleningsketen opgenomen, komt in het systeem te zitten van de meldkamer met de optie om PRIO te gaan rijden. Via het Landelijk Bureau kunnen dan chauffeurs opgeleid worden en natuurlijk moet de auto aangepast worden.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #21 Gepost op: 19 november 2009, 17:31:27
@ Joostvankempen: Wel logische manier van werken, maar heb er nog nooit van gehoord binnen het rodekruis, en bij het landelijk bureau kon des tijds ook niemand mij interne regels van het nrk zelf uitleggen. volgens mij staat er ook niks op papier. wie weet is dit in een jaar tijd veranderd?

@Marnix: Nu je het zegt, klopt. Helemaal mee eens. Nu een ander discussiepunt: de wet geeft de directeur de ruimte, maar hij besluit er niks mee te doen. Dan is het besluit om artikel 1.2.a van de regeling optische en geluidssignalen te laten vervallen, een voor de hand liggende beslissing?


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #22 Gepost op: 19 november 2009, 17:44:23
afschaffen ios weer een ander uiterste. De regeling OGS is relatief nieuw in deze bewoordingen en er is wel een interne instructie, maar die is nog niet gecommuniceerd i.v.m. de organisatiewijziging per 1-1-2010.
CN NRK


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #23 Gepost op: 19 november 2009, 17:46:10
samen 1 ;D ;D


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #24 Gepost op: 22 november 2009, 20:07:41
De positie van het rode kruis met betrekking tot OGS is volgens mij behoorlijk verouderd
Met de komst van de SIGMA (onder de GHOR) is de positie van het rode kruis m.b.t. rampenhulpverlening veranderd.
SIGMA's kunnen ook vanuit de EHBO-verenigingen komen (hoeft niet vanuit het rode kruis).
Dus waar heeft de lokale Rode Kruis nog OGS voor nodig?