Uit onderstaand persbericht blijkt hoe groot het loos alarmprobleem is.
Een van de oorzaken van loze meldingen is het niet juist bedienen/instellen van de BMC.
M.i. zou er in elk gebouw een persoon aanwezig moeten zijn die met de BMC kunnen omgaan (zeker tijdens de bezettingsuren van het gebouw).
In tegenstelling wat hier al eerder is gezegd. Er zijn simpele BMC's maar de gemiddelde BMC is best lastig te bedienen. De cursus opgeleid persoon is een goede curus maar mijn inziens staat er te veel in wat voor een gemiddelde BMC gebruiker (receptionistes, zorgmedewerkers, beveiligingsbeambten, huismeesters, etc.) handig is. Er zou een tussenvariant bij moeten komen.
Het instrueren van de bmc gebruikers is overigens een verantwoordelijkheid van de gebouwbeheerder.
In de praktijk merk ik dat er maar weinig mensen in de organisatie zijn die echt weten hoe de BMC werkt en hem dus kunnen bedienen.
(Uit de Brandweerstatistiek 2000 van het CBS - de meest recente statistische cijfers - blijkt dat bijna de helft van de 92.000 brandmeldingen loos alarm betreft. Van de 46.000 loze brandmeldingen is driekwart afkomstig van een brandmeldinstallatie. Uit dezelfde bron blijkt dat in de periode 1990 – 2000 het aantal loos alarmen is verdubbeld. Ten opzichte van 1999 is het aantal loze alarmeringen in 2000 met 16% gestegen.
Loze brandmeldingen en met name door brandmeldinstallaties is dus een serieus maatschappelijk probleem. Gevolgen zijn ondermeer een onnodig onderbreken van het bedrijfsproces, de onnodige inzet van brandweerpersoneel en -materieel, met alle gevolgen in termen van kosten en motivatie van vrijwillige brandweerlieden.)
Bron: persbericht ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties