Een zelfmoordpoging wordt meestal niet vermeld in de alarmering, dus 'wij' pers kunnen dit vooraf niet weten. En ja, dan gaat de hele molen draaien. Cameramensen er heen, redacties vooraf informeren dat er mogelijk iets groots is en vanaf dat moment begint het vissen naar nieuws. Er zijn namelijk zoveel meer oorzaken voor een treinongeval te vinden buiten een zelfmoordpoging om.
Overigens maakte de aanwezigheid van de supporters en de mogelijke kans op escalatie het (helaas) wel weer nieuwswaardig. Dat is zoals het werkt. En tsja, met opmerkingen dat een bepaald ongeval zó erg is dat we er dan maar geen aandacht aan moeten besteden ben ik wel klaar. De meest bekeken filmpjes op nieuwssites zijn die van de ergste ongelukken, kijkcijfers van journaals schieten omhoog bij een groot en ernstig incident... en dan maar roepen dat we er geen aandacht aan moeten besteden? Toedeledokie. We zijn allemaal sensatiezoekers, zelfs de mensen die zeggen het niet te zijn
Off topic misschien
Glenn, ik begrijp jouw standpunt van iets groots en nieuwsvergaring, moet alleen zeggen dat er soms wel eens te snel geoordeeld wordt of te veel schade wordt aangericht met het vermelden van dit nieuws.
Sommige betrokkene hebben behoefte aan rust en verwerking en willen dan niet dat er publiek van heinde en verre komt,
die met o.a. journalisten praten en dan juist niet de dingen vertellen die op dat moment werkelijk
gebeurd zijn maar een fantasy verhaal van horen zeggen.
Als er een pact wordt gesloten in een bepaalde buurt dat er geen commentaar wordt gegeven en men wil dan
toch perse een verhaal, dan komt er te veel nutteloze, misschien goed bedoelde informatie naar voren.
Soms worden er ook wild west verhalen opgehangen en dit schaadt alleen maar de slachtoffers en nabestaanden in
de verwerking van hun trauma.
En geloof me... ik ben zelf ook een ramptoerist als het gaat om brand of iets van dien aard, maar zwaar persoonlijk
letsel ga ik uit de weg.
Terug on topic en mod's misschien moet ik dit wel op pm doen met hem. sorry daar alvast voor.